-22- Omwille van het belang dat de vrachtauto's uit de gemeente verdwijnen zou de heer de Vos dan ook graag een beroep op de CDA-fractie willen doen om onder die voorwaarde in te stemmen met het voorstel. Door het CDA werd de suggestie gedaan dat er f. 20.000,00 bij mocht. Er werd niet gesproken over een dekkingsmogelijkheid voor die andere f. 50.000,00. Als die dekking middels bijvoorbeeld dat sleutelgeld zou kunnen worden gevonden zit het CDA in feite op één lijn met de P.v.d.A. Dan zijn de verschillen niet meer zo groot. De heer Evers meent zich te herinneren dat het hele plan van de vrachtwagens buiten de deur is ontstaan door het stukrijden van de wegen binnen de bebouwde kom. Dan zou het onderhoud van de wegen aanmerkelijk minder zijn en zou daardoor op een gegeven moment een aardig bedrag per jaar afgeschreven kunnen worden op de aanleg van de parkeerplaats. Waarom wordt dit niet meer aangehaald. De heer Haverkamp merkt op dat de CDA-fractie heeft gemeend f. 20.000,00 meer toe te moeten kennen dan oorspronkelijk was begroot om reden van de capaciteitsgrootte van het terrein. De suggestie van de f. 500,00^^ sleutelgeld ziet het CDA niet zo zitten temeer omdat in het verleden al is^P gevraagd om een financiële bijdrage van de transportondernemingen en nul op het request gekregen is. Waarom zou dan nu een transportonderneming wel f. 500,00 willen bijdragen. Daarnaast is zijn mening dat een parkeerplaats gecreeërd moet worden die open is en toegankelijk voor elke transportonderneming. Wat de heer Evers aanhaalt klopt. Als uitgangspunt voor de aanleg van het parkeerterrein is mede gekeken naar het stukrijden van de wegen. Wanneer nu het financiële plaatje wordt teruggerekend wat 18 vrachtwagens gaan kosten, nl. f. 170.000,00, dan kan in de toekomst aardig wat aan wegenonderhoud gedaan worden. Daarom wil de heer Haverkamp voorlopig het standpunt van het CDA blijven verdedigen. De heer van de Merbel merkt op dat in juni 1991 een raadsbesluit is genomen over de aanleg van een vrachtwagenparkeerterrein. Toen is er eigenlijk een slecht besluit genomen omdat vooraf geen overleg had plaatsgevonden met de chauffeurs. Nu is er wel overleg, zij het wat moeizaam. Maar er kan nu gerekend worden op de medewerking van het merendeel van de chauffeurs. Hij is van mening dat die moeizaam verkregen overeenkomst nu gekoesterd moet worden. Met die extra voorwaarden die nu^ naar voren worden gebracht wordt de zaak alleen maar gefrustreerd. De^P trucks moeten uit het dorp, daar is eenieder het over eens maar er moet een goede en veilige plek komen waar die truck dan gestald kan worden. Wat de kosten betreft. Het investeringsplan voorziet daarin. Deze kosten kunnen gedekt worden uit het lopende investeringsplan. Dat blijkt ook uit de begrotingswijziging en de toelichting die daarbij ligt. De heer van de Merbel is het in dit geval hartgrondig met de voorzitter eens dat voor een lager bedrag niet een terrein kan worden aangelegd wat aan redelijke eisen voldoet. Hij stelt dan ook voor om overeenkomstig het collegevoorstel te besluiten en hij hoopt dat het terrein dan ook snel wordt aangelegd. Dat zou een goede zaak zijn voor de gemeenschap in zijn totaliteit. De voorzitter merkt op dat het voorstel van de heer de Vos geen unanimiteit vindt bij de rest van de raad. De heer de Vos heeft eerder gezegd dat het college genegen is zijn voorstel over te nemen. Bij het college echter staat voorop dat er op korte termijn een goede voorziening voor vrachtwagens moet komen die ook goed beveiligd is. Het afsluiten van het terrein dient twee doelen. Enerzijds om te voorkomen dat er diefstal gepleegd wordt of dat er auto's op het terrein gereden worden die er niet thuishoren, met de bedoeling dat ze het terrein verlaten met de lading van een andere vrachtauto. Het andere doel is dat men niet denkt dat men langs de autosnelweg een leuk overslagterreintje heeft gevonden.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1992 | | pagina 146