-22-
Omwille van het belang dat de vrachtauto's uit de gemeente verdwijnen zou
de heer de Vos dan ook graag een beroep op de CDA-fractie willen doen om
onder die voorwaarde in te stemmen met het voorstel.
Door het CDA werd de suggestie gedaan dat er f. 20.000,00 bij mocht. Er
werd niet gesproken over een dekkingsmogelijkheid voor die andere
f. 50.000,00. Als die dekking middels bijvoorbeeld dat sleutelgeld zou
kunnen worden gevonden zit het CDA in feite op één lijn met de P.v.d.A.
Dan zijn de verschillen niet meer zo groot.
De heer Evers meent zich te herinneren dat het hele plan van de
vrachtwagens buiten de deur is ontstaan door het stukrijden van de wegen
binnen de bebouwde kom. Dan zou het onderhoud van de wegen aanmerkelijk
minder zijn en zou daardoor op een gegeven moment een aardig bedrag per
jaar afgeschreven kunnen worden op de aanleg van de parkeerplaats. Waarom
wordt dit niet meer aangehaald.
De heer Haverkamp merkt op dat de CDA-fractie heeft gemeend f. 20.000,00
meer toe te moeten kennen dan oorspronkelijk was begroot om reden van de
capaciteitsgrootte van het terrein. De suggestie van de f. 500,00^^
sleutelgeld ziet het CDA niet zo zitten temeer omdat in het verleden al is^P
gevraagd om een financiële bijdrage van de transportondernemingen en nul
op het request gekregen is. Waarom zou dan nu een transportonderneming wel
f. 500,00 willen bijdragen. Daarnaast is zijn mening dat een parkeerplaats
gecreeërd moet worden die open is en toegankelijk voor elke
transportonderneming. Wat de heer Evers aanhaalt klopt. Als uitgangspunt
voor de aanleg van het parkeerterrein is mede gekeken naar het stukrijden
van de wegen. Wanneer nu het financiële plaatje wordt teruggerekend wat 18
vrachtwagens gaan kosten, nl. f. 170.000,00, dan kan in de toekomst aardig
wat aan wegenonderhoud gedaan worden.
Daarom wil de heer Haverkamp voorlopig het standpunt van het CDA blijven
verdedigen.
De heer van de Merbel merkt op dat in juni 1991 een raadsbesluit is
genomen over de aanleg van een vrachtwagenparkeerterrein. Toen is er
eigenlijk een slecht besluit genomen omdat vooraf geen overleg had
plaatsgevonden met de chauffeurs. Nu is er wel overleg, zij het wat
moeizaam. Maar er kan nu gerekend worden op de medewerking van het
merendeel van de chauffeurs. Hij is van mening dat die moeizaam verkregen
overeenkomst nu gekoesterd moet worden. Met die extra voorwaarden die nu^
naar voren worden gebracht wordt de zaak alleen maar gefrustreerd. De^P
trucks moeten uit het dorp, daar is eenieder het over eens maar er moet
een goede en veilige plek komen waar die truck dan gestald kan worden.
Wat de kosten betreft. Het investeringsplan voorziet daarin. Deze kosten
kunnen gedekt worden uit het lopende investeringsplan. Dat blijkt ook uit
de begrotingswijziging en de toelichting die daarbij ligt. De heer van de
Merbel is het in dit geval hartgrondig met de voorzitter eens dat voor een
lager bedrag niet een terrein kan worden aangelegd wat aan redelijke eisen
voldoet. Hij stelt dan ook voor om overeenkomstig het collegevoorstel te
besluiten en hij hoopt dat het terrein dan ook snel wordt aangelegd. Dat
zou een goede zaak zijn voor de gemeenschap in zijn totaliteit.
De voorzitter merkt op dat het voorstel van de heer de Vos geen
unanimiteit vindt bij de rest van de raad. De heer de Vos heeft eerder
gezegd dat het college genegen is zijn voorstel over te nemen. Bij het
college echter staat voorop dat er op korte termijn een goede voorziening
voor vrachtwagens moet komen die ook goed beveiligd is. Het afsluiten van
het terrein dient twee doelen. Enerzijds om te voorkomen dat er diefstal
gepleegd wordt of dat er auto's op het terrein gereden worden die er niet
thuishoren, met de bedoeling dat ze het terrein verlaten met de lading van
een andere vrachtauto. Het andere doel is dat men niet denkt dat men langs
de autosnelweg een leuk overslagterreintje heeft gevonden.