-21- De voorzitter wil er het volgende van zeggen, namens het voltallige college Het college was erg blij dat er een oplossing was voor de vrachtautochauffeurs. Want niet de vrachtautochauffeurs hebben erom gevraagd om het dorp vrachtautovrij te maken. Neen, de politiek heeft er bij de totstandkoming van dit college, duidelijk een beleidsuitgangspunt van gemaakt. Waarom moet er een vrachtwagenparkeerterrein komen? Omdat het gemeentebestuur van oordeel is dat vrachtauto's in de woonwijken een stuk onveiligheid geven. Overstekende kinderen die niet gezien worden, overlast aan de buren wanneer de auto daar voor het raam geparkeerd staat. Ook af en toe wel eens angstige reacties wanneer een tankwagen ergens geparkeerd staat. Het college kan daar goed inkomen. Wat de heer van der Spek daarstraks zo kort en duidelijk zei is dus: wij willen de chauffeurs het dorp uit en die chauffeurs vragen op hun beurt om een terrein wat redelijk verlicht is en echt niet luxe is. Met een half open verharding enz. want alles is zo beperkt mogelijk gehouden. Terecht ook zegt de heer van der Spek dat die mensen een terrein wil hebben wat afsluitbaar is. De heer de Vos sluit daar eigenlijk op aan want ook die vindt de afsluitbaarheid van een terrein een goede zaak maar dan moet daar door de transportondernemingen aan mee betaald worden in de vorm van sleutels die f. 500,00 per jaar gaan kosten. Het college heeft alvorens met dit voorstel te komen, ook geïnformeerd bij naastliggende gemeenten. In Zevenbergen komt er een hekwerk omheen en daar gaat men ook f. 500,00 per sleutel van de chauffeurs vragen. Dat zou een voorstel kunnen zijn. Dat een en ander duurder uitpakt is ook een gevolg van opmerkingen vorig jaar in de vergaderingen die gehouden zijn, dat er maar 9 of 10 vrachtauto's geparkeerd konden worden. Dat was ook een bezwaar van de chauffeurs. Dat is de reden geweest dat er nu gegaan wordt naar een terrein waarop 18 auto's kunnen staan. De oppervlakte van het terrein is groter geworden en dat kost dus meer. Wanneer nu wordt gesteld dat f. 20.000,00 het maximum is wat eraan besteed kan worden dan kan zij nu al zeggen, namens het college, dat de parkeerplaats daarvoor niet te realiseren is. Er wordt met een open begroting gewerkt. Wanneer nu wordt gezegd dat het maar f. 20.000,00 mag kosten betekent dat teruggaan naar 10 11 plaatsen. Dan ontstaat wederom dezelfde discussie en en wordt nooit een oplossing bereikt. Wanneer nu gezegd wordt dat het terrein gehalveerd dient te worden weten we vooraf dat we op een gegeven moment met capaciteitsprobelemen te kampen krijgen, aldus de voorzitter. In dat opzicht is zij dan ook niet gelukkig met de opmerkingen die gemaakt zijn ten aanzien van de kredietvotering Nogmaals merkt zij op dat hier echt geen sprake is van een luxe parkeervoorziening. Het college is best bereid om de suggestie van de heer de Vos nog eens mee te nemen en om een sleutelgeld te gaan vragen. Maar in het verleden is reeds een paar maal geprobeerd om tot een financiële afspraak te komen. Dit heeft echter niet tot resultaten geleid. Met betrekking tot de opmerking van de heer Evers ten aanzien van het even voor de deur laden en lossen van persoonlijke zaken zegt de voorzitter dat die mogelijkheid altijd aanwezig is. Echter parkeren voor de deur is er niet meer bij Dat was ook een van de voorwaarden van de commissie Ruimtelijke Ordening die de heer van der Spek heeft genoemd. Zij wil nog eens graag deze voorwaarden benadrukken. Tot slot geeft zij nogmaals aan dat dit plan voor f. 20.000,00 niet te realiseren is en dat de gemeente na twee jaar discussiëren nog steeds niet verder is. De heer de Vos is blij dat het college zijn suggestie overneemt om sleutelgeld te gaan vragen. Op zich kan hij dan instemmen met het voorliggende voorstel, ook met die f. 70.000,00 omdat met die f. 500,00 per vrachtwagen die f. 70.000,00 wordt gedekt.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1992 | | pagina 145