-20- De fractie kan dan ook volmondig instemmen met de eerste twee punten van het collegevoorstel. Ten aanzien van de financiële kant wil de heer de Vos toch nog enkele kanttekeningen maken. Bij de behandeling in de commissie R.O. is door een van de leden de stelling geponeerd dat de gemeente een parkeerplaats moet aanleggen als diezelfde gemeente een parkeerverbod voor vrachtwagens oplegt. Op zich kan de heer de Vos instemmen met een dergelijke stelling, maar naar zijn mening betekent dat niet dat de gemeente de morele plicht zou hebben om een goed afgesloten, van diverse gemakken voorziene parkeerplaats aan te leggen. Voor de fractie van de P.v.d.A betekent eerdergenoemde stelling dat de gemeente voor een alternatieve parkeerplaats zorgt. Niet meer en niet minder. Zij kunnen dan ook instemmen met een voorstel waarbij de gemeente de kosten draagt voor een sober uitgevoerde parkeerplaats. Dit is in hun visie een afgesloten stuk verharding waarop de vrachtwagens geplaatst kunnen worden met een basisverlichting en aanwijzingen voor de verkeersveiligheid. Bij het parkeren bij bijvoorbeeld de MAVO is ook niet meer beschikbaar. Indien transportondernemingen en/of chauffeurs meer willen, zullen zij voor deze meerwensen een bijdrage moeten leveren voor de kosten van een en ander. De fractie van de P.v.d.A. is dan ook van mening dat de kapitaallasten en onderhoudskosten van hekwerk, poort etc. door de gebruikers van de parkeerplaats zullen moeten worden opgebracht. Dit zou kunnen door de sleutels van de poorten aan de transportonderneming c.q. de chauffeurs ter beschikking te stellen voor een bedrag van bijvoorbeeld f. 500,00 per jaar. Dat lijkt een heel bedrag maar ervan uitgaande dat de vrachtauto's alleen in het weekeinde worden gestald komt dat neer op f. 5,00 per dag. Op zich is dat niet zo veel. Naar de mening van de P.v.d.A. in ieder geval niet want in menige binnenstad kan je voor diezelfde f. 5,00 je personenauto slechts een middag of ochtend parkeren. Het definitieve standpunt van de fractie ten aanzien van het derde punt wil hij graag geven na beantwoording door het college in eerste termijn. De heer Evers merkt op dat de fractie Gemeentebelangen het oneens is met de fractie van de P.v.d.A. om het bedrag op die basis vast te stellen. Wat hij wilde vragen is het volgende. Wanneer de verordening wordt gemaakt voor de chauffeurs dient rekening gehouden te worden met die mensen die met de hele handel dagen onderweg zijn, dat die thuis voor de deur kunnen komen om hun spullen in te laden. De heer Haverkamp zegt dat zijn twee voorgangers inmiddels al wat gras voor zijn voeten hebben weggemaaid. Hij kan dus volstaan met een kleine toelichting van de zijde van het CDA. Het CDA is het eens met de stelling van de P.v.d.A. Zij zijn het echter oneens met het financiële plaatje dat er aanhangt. Hij stelt daarom voor om bij het voorstel zoals dat nu voorligt de punten 1 en 2 te handhaven en het derde punt zou hij graag gewijzigd willen zien in een bedrag van f. 20.000,00 en dat is voor de CDA-fractie het maximum. De heer de Vos wil graag vragen om een toelichting van de zijde van de heer Haverkamp. Deze zegt namelijk dat zijn fractie het niet eens kan zijn met het financiële verhaal. Is dat het verhaal van het college of het financiële verhaal dat de heer de Vos er aan heeft toegevoegd. De heer Haverkamp licht toe dat dat het voorstel van het college betreft. Zij zouden het geheel geplaatst willen zien ter verantwoording en voor risico van de transportonderneming. De heer van der Spek zegt dat er een mankement in deze redenering zit. Wanneer een truck voor de deur staat is er een zekere sociale controle tegen criminalismeHet is de gemeente die de truck het dorp uitstuurt naar een plek waar geen mensen wonen. Dus die sociale controle is er niet. Hij kan zich voorstellen dat die chauffeurs zeggen dat ze dan ook een hek eromheen willen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1992 | | pagina 144