-9-
op zo'n ontvangstbriefje vast. In de voorlichting zal ook meegenomen
moeten worden dat bouwplannen die niet volgens standdaardnormen worden van
ingediend in vooroverleg met de welstandscommissie worden gebracht. Die
periode van vooroverleg ligt namelijk niet vast.
Als de welstandscommissie straks gedwongen gaat worden om binnen zes weken
te antwoorden zal het antwoord makkelijker nee zijn dan ja. Dus om dat
risico wat te beperken dient ook dat in de voorlichting naar voren te
worden gebracht.
Het college kan dus niet zelf bepalen wanneer die drie maanden beginnen
want dat ligt vast en dat is op het moment dat de stukken hier op het
gemeentehuis worden aangeleverd.
Uiteraard is het in de bouwwereld zo dat grotere plannen zowel met
brandweer, bouw- en woningtoezicht, welstand etc. besproken worden in een
vooroverleg. Dat zal bij andere plannen nu ook veel meer moeten dan in het
verleden het geval was.
De voorzitter is het met het laatste dat de heer de Vos naar voren brengt
eens en dat is inderdaad een punt van voorlichting. De termijnen beginnen
te lopen op het moment dat iemand zijn bouwaanvraag afgeeft dat is zo
voorgeschreven. Maar het college is er nog niet helemaal uit hoe dat nu
met welstand moet. Je zou ook in de richting van aanvragers kunnen
schrijven dat zij alvorens hun plannen definitief in te dienen eerst in
overleg treden met de welstandscommissie. Dat is een inpassing niet in de
driemaandenprocedure maar in het totaal van de vergunningverlening. De
suggestie van de heer de Vos neemt het college graag mee.
Met het overnemen van de suggestie van de heer Vos is eigenlijk ook de
vraag van de heer Bienefelt beantwoord. Duidelijk is dat het college zal
trachten de zaken binnen de termijn van drie maanden af te doen. Het
vooroverleg kan een goede suggestie zijn om problemen en over en weer
sturen van bouwplannen te voorkomen.
Voorkomen dient te worden dat bouwvergunning geweigerd gaan worden omdat
een beslissing binnen drie maanden niet haalbaar is. Nogmaals is de
voorzitter van mening dat dat vooroverleg een goede oplossing is.
De heer Evers heeft gevraagd of de gemeente gebonden is aan het
welstandsadvies. Het is een advies en van adviezen kun je afwijken. Echter
als je een keer afwijkt van een advies van de welstandscommissie dan weet
je niet waar je eindigt. De welstandscommissie heeft dus een bepaalde
visie op het welstandsgebeuren in het dorp Fijnaart en Heijningen. Op het
moment dat je daar keer op keer van afwijkt, ga je dat beeld dat zij
hebben overhoop halen.
Hoe voorkom je dan dat er een precedentwerking vanuit gaat en dat een
ander zegt, ja, maar toen bent u daar ook afgeweken van het
welstandsadvies en waarom doet u dat nu niet voor mij.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
vervolgens overeenkomstig het voorstel van het college besloten per 1
oktober 1992 het Intergemeentelijk adviesburo Welstandszorg West-Brabant
als commissie van onafhankelijke deskundigen ex artikel 9.2 van de
"bouwverordening van de gemeente Fijnaart en Heijningen 1992" aan te
wijzen.
06Voorstel tot het beschikbaar stellen van een subsidie voor de bouw van een
garage t.b.v. het Rode Kruis.
16e wijziging van de gemeentebegroting 1992.
De heer Evers is van mening dat er al een garage was.
Wethouder Nijhoff antwoordt dat naast de garage die de heer Evers bedoelt
nog een garage is gebouwd.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
overeenkomstig het voorstel van het college besloten een bedrag ad. van
f.5.000,00 beschikbaar te stellen als bijdrage in de kosten van de bouw