-7-
De heer van de Merbel wil dan graag een ander voorstel doen. Hij stelt
voor om dan de rondvraag eerst te behandelen na agendapunt 20.
De heer Bienefelt zegt dat dat het meest practische is.
Vervolgens worden de ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen
overeenkomstig het voorstel van het college.
04Voorstel tot vaststelling van de nieuwe bouwverordening.
De heer de Vos wil even ingaan over de verder te volgen procedure. Het
college stelt voor om de nieuwe bouwverordening van de gemeente Fijnaart
en Heijningen 1992 in te laten gaan op 1 oktober 1992. In die periode moet
er nog een en ander naar Den Bosch, dat moet weer terug, dat moet minimaal
drie dagen afgekondigd hangen. Dat wordt naar zijn mening erg krap zo niet
onmogelijk. Hij zou het college willen adviseren de nodige maatregelen te
nemen zoals die zijn verwoord op bladzijde 6 van de brief van de V.N.G.
namelijk dat het college een aantal overgangsbepalingen in werking moet
stellen zodat wanneer 1 oktober niet gehaald wordt, er toch een
bouwverordening is. Het college zal daar ook nog wel wat
voorbereidingstijd voor nodig hebben. Het college dient die besluiten te
nemen voor 1 oktober.
De heer Laros zegt dat op punt 3 staat "vergunningplichtige bouwwerken"
onderaan staat dat geheel nieuw is dat de aanvrager bij zijn aanvraag om
een bouwvergunning tevens moet overleggen een onderzoeksrapport inzake de
gesteldheid van de bodem van de bouwkavel.
Onder artikel 2.5.1 staat iets van het verdacht voorkomen van een perceel
waarop gebouwd wordt. Wie bepaalt dat.
Ten aanzien van de opmerking van de heer de Vos zegt de voorzitter dat de
termijnen inderdaad heel erg krap zijn. Er zijn afspraken gemaakt met de
provincie dat zij de zaak met spoed zullen bekijken opdat de datum van 1
oktober haalbaar is. Of dat daadwerkelijk zal lukken is niet zeker maar
voor het geval dat niet lukt is dus de noodprocedure opstartbaar.
Ten aanzien van de vraag van de heer Laros wie bepaalt of er een
onderzoeksrapport moet komen deelt zij mede dat daarvoor de sector
grondgebied van de gemeente is aangewezen.
Deze afdeling zal van geval tot geval bekijken of een onderzoeksrapport
benodigd is. Met name zal dat nodig kunnen zijn voor bedrijfsterreinen
wanneer het dienstwoningen betreft.
De heer van der Werf merkt op dat voorlichting dient te geschieden door de
gemeente Fijnaart zelf in de NiervaertpostWanneer mensen publicaties van
andere gemeenten lezen wordt al snel gedacht dat dat niet voor onze
gemeente bestemd is.
De voorzitter zegt toe dat de gemeente zelf voor voorlichting zal
zorgdragen.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
vervolgens overeenkomstig het voorstel van het college besloten tot
vaststelling van de "Bouwverordening van de gemeente Fijnaart en
Heijningen 1992".
05Voorstel tot instelling van een onafhankelijke welstandscommissie
ingevolge art. 42,2 en art. 48,1 van de Woningwet.
De heer Bienefelt merkt op dat er een paar passages in dit voorstel staan
die wat wazig overkomen. Wat het CDA duidelijk wil zien is het volgende.
De termijn tussen inleveren bouwaanvrage en afgifte vergunning dient
maximaal 3 maanden te zijn. Het CDA is van mening dat die termijn dient te
starten op het moment dat de bouwaanvrage is geaccepteerd door bouw- en
woningtoezicht. In die termijn zit een termijn van zes weken die de
commissie denkt nodig te hebben. Het CDA denkt dat dat voldoende is. De
aanvrager zou ermee gediend zijn wanneer hij een goed overzicht heeft van
de termijnen zoals die met de procedure gemoeid zijn.