-21-
ter inzage gelegde telling, minstens tien zijn. Volgens de in de
portefeuille ter inzage gelegde stukken staan er tenminste 18 trucks binnen
de gemeente. Uit de tekening, tevens ter inzage gelegd in de
raadsportefeuilleleest hij dat de aan te leggen parkeerplaats 5
parkeervakken zal bevatten. Het voorstel van zijn fractie is verder dat geen
30-km zones ingesteld moeten worden. De voor deze zaak te voteren gelden
moeten overgebracht worden naar en gestoken worden in een te creeren
parkeerterrein voor vrachtwagens.
De heer Bienefelt merkt op dat zijn fractie niet wil beweren dat door de
gemeente de schoonheidsprijs voor parkeergelegenheden binnen te halen is. Er
is duidelijk geschetst wat het de gemeente waard is om vrachtauto's uit de
bebouwde kom te weren. Wanneer de prijs bekend is voor de aanleg van de
parkeerplaats, zoals thans wordt voorgesteld, en niemand weet een beter
alternatief in te brengen en wanneer men het er dan over eens is dat
vrachtauto's niet in de bebouwde kom horen, dan denkt hij dat het het beste
is om de discussie over dit agendapunt verder te sluiten. In de stukken
heeft men kunnen lezen waartoe de gemeente bereid is. De gemeente is bereid
gelden te steken in de voorziening. Van de zijde van de eigenaren van de
vrachtauto's is er nagenoeg geen respons. Hij vindt dat jammer. Het gaat
namelijk zowel om hun mensen als hun materiaal. Als de bedrijven bezorgd
zijn voor wat betreft hun mensen en de mogelijke diefstallen, dan denkt hij
dat ze wat geinteresseerder hadden gereageerd. Het voorstel dat de raad
wordt aangeboden is het uiterste dat het college kan inbrengen. Hij acht het
redelijk om overleg te voeren met de chauffeurs omtrent de uitvoering van
het plan en dan dus niet over de geldelijke inbreng en de locatie op zich.
Zaken aangaande de inrichting van het betreffende perceel zouden aan de orde
kunnen komen. Hij kan zich voorstellen dat hierin nog wat nuances zijn aan
te brengen.
De voorzitter antwoordt dat de heer Van der Spek een juiste analyse geeft
aangaande dit agendapunt. Het college vindt in reactie op hetgeen de heer
Van der Spek naar voren brengt, dat het gaat om een redelijke parkeerplaats
en niet -zoals de heer Van der Spek aangeeft- een flutparkeerplaats. Elders
in het land worden vrachtwagenparkeerplaatsen aangelegd op de wijze zoals
het college met dit voorstel voorstaat. Het college acht de aan te leggen
parkeerplaats zelfs iets beter, omdat er meer verlichting komt. Daarnaast is
het zo dat vanaf de parkeerplaats langs een aantal kanten moeilijk
weggereden kan worden. De ene kant van de parkeerplaats wordt begrensd door
een helling, terwijl aan de andere zijde een greppel ligt. Het college vindt
de talud en de greppel zeker zo veilig als een hekwerk.
Het spijt haar dat het college de fractie Gemeentebelangen niet heeft kunnen
overtuigen. De heer Bos voert aan dat de gemeente geld stopt in de aanleg
van het terrein, terwijl de kans bestaat dat, wanneer het terrein er ligt,
er geen gebruik van zal worden gemaakt. Ze verwijst in dit verband naar het
betoog van de heer Van der Spek. De gemeente behoudt zich het recht voor
-bij aanwezigheid van een parkeerterrein voor vrachtauto's- om in de
bebouwde kom parkeerverboden voor vrachtauto's in te stellen. In de loop der
jaren heeft de gemeente veel klachten ontvangen van burgers. Wegen worden
ook vaak vernield door het vrachtverkeer. Verleden jaar was het nog dat er
in het dorp een vrachtwagen stond te lekken en als gevolg daarvan de burgers
in rep en roer waren. In de eerstvolgende commissie- of raadsvergadering
daarna zijn daarover toen nadrukkelijk vragen gesteld.
Op hetgeen de heer Evers aankaart inzake proceskosten en
aansprakelijkheidsstelling door de eigenaar van een bedrijf, antwoordt ze
dat dat niet zal gebeuren. De eigenaar is verantwoordelijk voor zijn rijdend
materieel en voor alles wat in de vrachtauto aanwezig is. De eigenaar moet
er voor zorgen dat alles fatsoenlijk achter hekwerken geborgen wordt door de
truck met de lading niet mee te geven met de chauffeur.