-20- De heer Van der Spek merkt op dat hij helemaal niet onder de indruk is van deze discussie. Hij denkt dat ieder weldenkend mens zich zal afvragen waarover de raad en het college het nu eigenlijk hebben. Het lijkt wel of men elkaar voor de gek zit te houden. Het probleem is dat er vrachtwagens geparkeerd staan in het dorp. Praktisch iedereen zal daar tegen zijn. Het is de gemeente niet gelukt om de vrachtauto's het dorp uit te krijgen. De volgende stap voor hem is een parkeerverbod voor vrachtauto's. Een parkeerverbod kan pas worden uitgevaardigd, wanneer men een voorziening treft. De voorziening is de parkeerplaats aan de Oudemolensedi jk, zoals voorgesteld wordt in dit voorstel. Niemand zal durven beweren dat het een behoorlijke parkeerplaats is. Het is een flutparkeerplaats en hij vindt dat de heer Bos daarin volkomen gelijk heeft. Feit is dat men nu eenmaal zo'n voorziening moet hebben om de vrachtauto's uit het dorp te krijgen. Conclusie is voor hem de vraag of de gemeente bereid is om enkele tienduizenden guldens uit te geven om de vrachtauto's uit het dorp weg te krijgen. De gemeente zal de parkeerplaats aanleggen bij accoordbevinding door de raad, maar de chauffeurs zullen heus hun vrachtwagen niet neerzetten op de parkeerplaats. Men zal uitwijken naar andere mogelijkheden, die mogelijkheden waarvan de gemeente in het verleden heeft gevraagd of men daarvan gebruik zou willen maken. De gemeente gebruikt middels uitvoering van dit voorstel een pressiemiddel om de firma's te dwingen de vrachtwagens buiten het dorp te houden. De discussie over de geschiktheid van de parkeerplaats zelf kan achterwege blijven. Feit is dat het nauwelijks een parkeerplaats is. De heer Bos merkt op dat de voorzitter in haar antwoord hem niet heeft kunnen overtuigen dat de plaats geschikt is. De plaats is en blijft voor hem totaal ongeschikt. Met betrekking tot de survaillance van de politie merkt hij op dat hij niet twijfelt aan de goedwillendheid van de politiemensen. De politie heeft echter vaak een route af te rijden die erg groot is. De politie is vaak lange tijd onderweg voor aleer ze weer terug is bij de parkeerplaats aan de Oudemolensedi jk. In de tussentijd kan er heel wat gebeuren. Het college juicht het toe wanneer de bedrijven en chauffeurs naar particuliere terreinen uitkijken. Dit kan best zo zijn, maar hij stelt dat de aanleg van het terrein aan de Oudemolensedijk dan geen zin meer heeft. Er wordt geld gestopt in de parkeerplaats en er wordt dan vervolgens geen gebruik van gemaakt. Hij is en blijft tegen het voorstel. De heer Evers merkt op dat het het college duidelijk zal zijn dat zijn fractie niet staat te juichen over dit voorstel. Zijn fractie staat achter het standpunt dat de vrachtauto's uit de bebouwde kom moeten worden geweerd. De fractie kan zich ook vinden in het feit dat in dit kader naar een parkeerruimte buiten de bebouwde kom wordt gezocht. Zijn fractie is de mening toegedaan dat een echte vrachtwagenchauffeur hart en liefde voor zijn truck bezit. Dit moet men als bestuur niet bagatelliseren. Er wordt nu een situatie gecreëerd waarbij een groep mensen wordt verplicht tot iets waarvoor zij geen verantwoording kan dragen. Hij vraagt zich af wat het gaat kosten aan proceskosten als een eigenaar de gemeente voor de schade aansprakelijk stelt, al is het nog maar een proefprocedureHem werd op de avond van 16-7-1991 een brief overhandigd, geschreven door het college aan een der Fijnaartse chauffeurs, gedateerd 4-1-1990 en verzonden 7-1-1991, waarin het college een inspraakuitnodiging toezegt via de pers of de SLOFH. Hij vraagt wanneer het college aan deze belofte heeft voldaan. Zijn fractie vindt dat het voorstel, zoals dat de raad voorligt, alleen maar problemen uitlokt. De criminaliteit kan ongestoord bij de uitvoering van de voorstel zijn gang gaan. Een parkeerplaats afgeschermd door een dichte beplanting lokt deze problemen op. De crimineel kan ongestoord zijn gang gaan. Zijn fractie staat een definitieve goede aanpak voor bestaande uit een goed afgerasterd en goed verlicht gebied zonder beplanting. Het dient een goed controleerbaar terrein te zijn. Het aantal parkeerplaatsen moet, gezien de

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 87