-18- wel toegezegd, zijn niet voor een bijeenkomst voor het parkeerterrein uitgenodigd. Het was toegezegd, nadat dit in de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu in de vergadering van 26 juni 1991 door een der leden naar voren werd gebracht. Niemand, ook ik niet, zal tegen het weren van vrachtauto's uit de bebouwde kom zijn, maar een parkeerplaats aanleggen op de plaats zoals nu voorgesteld is volkomen onjuist. Zijn we voor of tegen criminaliteit, voor of tegen diefstal? Men krijgt de indruk van voor. Erger nog, men probeert op deze wijze diefstal uit te lokken. Een parkeerterrein vlak bij een rijksweg, ver buiten de bebouwde kom en totaal onbeschermd -ook al staat er een groenscherm- vraagt daar om. Of, men moet nog een ton uittrekken voor een luxe salonwagen waarin opper Dekker en zijn manschappen constant aanwezig kunnen zijn. Op de huidig geplande plaats zal een chauffeur vaak of zijn wagen of de inhoud daarvan, danwel materiaal van zijn wagen niet meer terugvinden. Omgekeerd, wanneer hij terugkomt, zal hij mogelijk zijn fiets, bromfiets of auto missen, waarmee hij zich naar zijn vrachtwagen heeft begeven. U spreekt in Uw voorstel steeds maar over verkeersveiligheid, maar nergens over de veiligheid van andermans eigendommen. Wat denkt U van de verkeersveiligheid als men buiten de bebouwde kom gaat parkeren, omdat men niet met dit parkeerterrein van doen wil hebben? Hoeveel zullen naar particuliere terreinen zoeken om te parkeren, zelfs binnen de bebouwde kom waar U niets tegen in kunt brengen? Bij de raadsstukken lag ook een inventarisatie van het 's-nachts parkeren. Daarbij stond onder andere -en ik noem het maar als voorbeeld- ook de firma Kreuk van de Beneden-Kadedijk. Deze firma rijdt voor 90% voor de Z.N.S. Als hij daarmee overeenkomt zijn wagen op het terrein van de Z.N.S. te mogen parkeren, dan gelooft U toch zelf niet dat hij naar het parkeerterrein aan de Oudemolensedijk gaat? En zo zullen er meer zijn. Kortom een slecht voorstel dat voor ons ligt. Een terrein aan de Oudemolensedijk, afgeschermd door groen, maar daarom onbeschermd, veel te ver van de bebouwde kom en veel te kort bij de rijksweg. Mevrouw de voorzitter, ik kan mijn stem niet geven aan het voorstel". De heer Laros deelt mede dat zijn fractie voor het voorstel is, maar hij wenst, namens zijn fractie, enige bezwaren bij dit agendapunt naar voren te brengen. Zijn fractie mist een hok, dat zou moeten gaan dienen als fietsen- en bromfietsenstalling. Niet iedere chauffeur is in het bezit van een auto. Hij vraagt waarom er geen overleg is geweest met de afvaardiging van de chauffeurs, terwijl dit wel was beloofd volgens de pers. De heer De Vos merkt op dat in een aantal vergaderingen van de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu reeds over deze kwestie is gesproken. Uitgebreid is gesproken over de mogelijkheden waar de parkeerplaats van vrachtauto's aangelegd zou kunnen worden. Zijn fractie was er in eerste instantie voor om de parkeerplaats dichter bij de bebouwde kom te halen. Zijn fractie stond het terreintje bij Autopalace voor. Zijn fractie is hier in een volgende vergadering van de commissie op teruggekomen, om diverse redenen. Het bleek een erg dure oplossing te zijn, met name vanwege de afwateringsproblematiek. Zijn fractie heeft altijd gesteld, dat als er een parkeerterrein moet komen, dit zo sober mogelijk moet zijn. Voorkomen moet worden dat vrachtauto's van andere gemeenten worden aangetrokken, omdat Fijnaart en Heijningen een goed geoutilleerd parkeerterrein zou hebben. Daarmee wordt namelijk het doel voorbij geschoten. In dit verband haalt hij een zinsnede aan uit een brief van het college aan de bedrijven, die bij hem uit het hart gegrepen is. De zin luidt vrij vertaald dat het college van mening is dat het parkeren 's-avonds en in het weekend een onderdeel van de bedrijfsvoering is en niet in de eerste plaats een taak van de overheid. In de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu heeft hij aangegeven het hiermee volledig eens te zijn. Door de heer Bos is aangegeven dat de chauffeurs als gevolg van dit voorstel misschien wel zoeken naar alternatieve oplossingen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 85