-18-
wel toegezegd, zijn niet voor een bijeenkomst voor het parkeerterrein
uitgenodigd. Het was toegezegd, nadat dit in de commissie Ruimtelijke
Ordening en Milieu in de vergadering van 26 juni 1991 door een der leden
naar voren werd gebracht. Niemand, ook ik niet, zal tegen het weren van
vrachtauto's uit de bebouwde kom zijn, maar een parkeerplaats aanleggen op
de plaats zoals nu voorgesteld is volkomen onjuist.
Zijn we voor of tegen criminaliteit, voor of tegen diefstal? Men krijgt de
indruk van voor. Erger nog, men probeert op deze wijze diefstal uit te
lokken. Een parkeerterrein vlak bij een rijksweg, ver buiten de bebouwde kom
en totaal onbeschermd -ook al staat er een groenscherm- vraagt daar om. Of,
men moet nog een ton uittrekken voor een luxe salonwagen waarin opper Dekker
en zijn manschappen constant aanwezig kunnen zijn. Op de huidig geplande
plaats zal een chauffeur vaak of zijn wagen of de inhoud daarvan, danwel
materiaal van zijn wagen niet meer terugvinden. Omgekeerd, wanneer hij
terugkomt, zal hij mogelijk zijn fiets, bromfiets of auto missen, waarmee
hij zich naar zijn vrachtwagen heeft begeven. U spreekt in Uw voorstel
steeds maar over verkeersveiligheid, maar nergens over de veiligheid van
andermans eigendommen. Wat denkt U van de verkeersveiligheid als men buiten
de bebouwde kom gaat parkeren, omdat men niet met dit parkeerterrein van
doen wil hebben? Hoeveel zullen naar particuliere terreinen zoeken om te
parkeren, zelfs binnen de bebouwde kom waar U niets tegen in kunt brengen?
Bij de raadsstukken lag ook een inventarisatie van het 's-nachts parkeren.
Daarbij stond onder andere -en ik noem het maar als voorbeeld- ook de firma
Kreuk van de Beneden-Kadedijk. Deze firma rijdt voor 90% voor de Z.N.S. Als
hij daarmee overeenkomt zijn wagen op het terrein van de Z.N.S. te mogen
parkeren, dan gelooft U toch zelf niet dat hij naar het parkeerterrein aan
de Oudemolensedijk gaat? En zo zullen er meer zijn. Kortom een slecht
voorstel dat voor ons ligt. Een terrein aan de Oudemolensedijk, afgeschermd
door groen, maar daarom onbeschermd, veel te ver van de bebouwde kom en veel
te kort bij de rijksweg. Mevrouw de voorzitter, ik kan mijn stem niet geven
aan het voorstel".
De heer Laros deelt mede dat zijn fractie voor het voorstel is, maar hij
wenst, namens zijn fractie, enige bezwaren bij dit agendapunt naar voren te
brengen. Zijn fractie mist een hok, dat zou moeten gaan dienen als fietsen-
en bromfietsenstalling. Niet iedere chauffeur is in het bezit van een auto.
Hij vraagt waarom er geen overleg is geweest met de afvaardiging van de
chauffeurs, terwijl dit wel was beloofd volgens de pers.
De heer De Vos merkt op dat in een aantal vergaderingen van de commissie
Ruimtelijke Ordening en Milieu reeds over deze kwestie is gesproken.
Uitgebreid is gesproken over de mogelijkheden waar de parkeerplaats van
vrachtauto's aangelegd zou kunnen worden. Zijn fractie was er in eerste
instantie voor om de parkeerplaats dichter bij de bebouwde kom te halen.
Zijn fractie stond het terreintje bij Autopalace voor. Zijn fractie is hier
in een volgende vergadering van de commissie op teruggekomen, om diverse
redenen. Het bleek een erg dure oplossing te zijn, met name vanwege de
afwateringsproblematiek. Zijn fractie heeft altijd gesteld, dat als er een
parkeerterrein moet komen, dit zo sober mogelijk moet zijn. Voorkomen moet
worden dat vrachtauto's van andere gemeenten worden aangetrokken, omdat
Fijnaart en Heijningen een goed geoutilleerd parkeerterrein zou hebben.
Daarmee wordt namelijk het doel voorbij geschoten. In dit verband haalt hij
een zinsnede aan uit een brief van het college aan de bedrijven, die bij
hem uit het hart gegrepen is. De zin luidt vrij vertaald dat het college van
mening is dat het parkeren 's-avonds en in het weekend een onderdeel van de
bedrijfsvoering is en niet in de eerste plaats een taak van de overheid. In
de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu heeft hij aangegeven het hiermee
volledig eens te zijn. Door de heer Bos is aangegeven dat de chauffeurs als
gevolg van dit voorstel misschien wel zoeken naar alternatieve oplossingen.