-15- het afhangen of het project slaagt. Zijn fractie denkt dat deze waarschuwing nu op zijn plaats is en niet over een jaar, wanneer misschien toch weer inwoners van Heijningen aan de bel trekken met de woorden "nu hebben we weer geen bus". Wordt er geen gebruik van het project gemaakt dan is er na een jaar geen belbus meer. De BBA zal dan namelijk op een gegeven moment zeggen dat het project verder geen doorgang kan vinden op grond van het feit dat er veel te weinig ritten zijn gemaakt. Zijn fractie hoopt dat de inwoners zich dit ter dege beseffen. Zijn fractie vraagt wat voor gevolgen het heeft wanneer het project slaagt en het rijk een officiële belbusroute gaat instellen. Wat gebeurt er dan verder met het bedrag van f. 10.000,-- dat thans beschikbaar wordt gesteld? Krijgt de gemeente het bedrag, omgerekend op jaarbasis, terug van het rijk? De heer Bos hoopt dat de door het college gehouden enquete geen vertekend beeld zal geven van de behoefte om mee te doen aan het vervoer door middel van deelname aan de belbus. Hij heeft begrepen dat het de BBA is die met welke ondernemer dan ook een contract regelt. Hij acht het verstandig om richting Dinteloord te kijken. Dan worden namelijk het minst aantal kilometers gemaakt. Hij vindt dit belangrijk met betrekking tot de kosten van het vervoer. De voorzitter zegt wanneer de raad besluit tot het aannemen van het voorstel, er tijdens de vakantieperiode of direct daarna overleg plaatsvindt met de BBA. Ze kan zich volledig vinden in het betoog van de heer De Vos. Slagen van het project hangt inderdaad af van de inwoners. De consequentie bij het slagen van het project is, blijkens ingewonnen informatie, dat de subsidie dan van het rijk komt voor het project. Het eerste jaar dient zelf te worden betaald. Het tweede jaar kan gesubsidieerd worden door het rijk. Welke eisen daaraan gesteld worden wisselt van jaar tot jaar, omdat dit soort projecten meeloopt bij de rijksbegroting. De heer Bos voert aan dat ervoor gezorgd zou moeten worden om vanuit Dinteloord de belbus te laten rijden, omdat dat het minste aantal kilometers oplevert. Dit staat volgens haar onomwonden vast, maar feit is dat de BBA het contract levert. De gemeente sluit weer een contract met de BBA. Het college zal de suggestie van de heer Bos zeerzeker meenemen in het overleg met de BBA. Ze hoopt dat de BBA ook kijkt naar zo voordelig mogelijk maar toch uitermate goed vervoer. Mevrouw Oostdijck haakt hierop in en voert aan dat qua kilometers het wellicht rendabeler is. Feit is echter dat de belbus dan wel regelmatig voor de brug over de Mark staat te wachten en manuren zijn ook duur. Wat men dan aan de ene kant verdient geeft men aan de andere kant toe. De voorzitter kan zich vinden in deze opmerking en ze zegt dat de BBA dit maar in wijsheid dient af te wegen. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 19Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet ten behoeve van het invoeren van een 30-km-zone(fase 1) in de bebouwde kom. 22e wijziging gemeentebegroting 1991. Volgnr. 91-VII-75. De heer Van de Merbel vraagt of het college inmiddels al voldoende zekerheid heeft inzake het ontvangen van de rijkssubsidie. De heer Evers merkt op dat het het college duidelijk zal zijn dat zijn fractie zich niet kan vinden in deze kapitaalvernietigende uitvoering. Het zal tevens duidelijk zijn, gezien de verslaglegging van de raadsvergadering 20 juni 1991, dat de meerderheid van de raad achter het huidige voorstel zal staan. Zo'n beginselverklaring is van het CDA te verwachten. Met deze beginselverklaring mag zijn fractie, als tweede grootste binnen deze gemeente, de Partij van de Arbeid geluk wensen. Zijn fractie kan zich niet vinden in het voorstel om reden dat nooit de noodzaak van uitvoering van het collegevoorstel is bewezen door het college. Zijn fractie geeft het college

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 82