-15-
het afhangen of het project slaagt. Zijn fractie denkt dat deze waarschuwing
nu op zijn plaats is en niet over een jaar, wanneer misschien toch weer
inwoners van Heijningen aan de bel trekken met de woorden "nu hebben we weer
geen bus". Wordt er geen gebruik van het project gemaakt dan is er na een
jaar geen belbus meer. De BBA zal dan namelijk op een gegeven moment zeggen
dat het project verder geen doorgang kan vinden op grond van het feit dat er
veel te weinig ritten zijn gemaakt. Zijn fractie hoopt dat de inwoners zich
dit ter dege beseffen. Zijn fractie vraagt wat voor gevolgen het heeft
wanneer het project slaagt en het rijk een officiële belbusroute gaat
instellen. Wat gebeurt er dan verder met het bedrag van f. 10.000,-- dat
thans beschikbaar wordt gesteld? Krijgt de gemeente het bedrag, omgerekend
op jaarbasis, terug van het rijk?
De heer Bos hoopt dat de door het college gehouden enquete geen vertekend
beeld zal geven van de behoefte om mee te doen aan het vervoer door middel
van deelname aan de belbus. Hij heeft begrepen dat het de BBA is die met
welke ondernemer dan ook een contract regelt. Hij acht het verstandig om
richting Dinteloord te kijken. Dan worden namelijk het minst aantal
kilometers gemaakt. Hij vindt dit belangrijk met betrekking tot de kosten
van het vervoer.
De voorzitter zegt wanneer de raad besluit tot het aannemen van het
voorstel, er tijdens de vakantieperiode of direct daarna overleg plaatsvindt
met de BBA. Ze kan zich volledig vinden in het betoog van de heer De Vos.
Slagen van het project hangt inderdaad af van de inwoners. De consequentie
bij het slagen van het project is, blijkens ingewonnen informatie, dat de
subsidie dan van het rijk komt voor het project. Het eerste jaar dient zelf
te worden betaald. Het tweede jaar kan gesubsidieerd worden door het rijk.
Welke eisen daaraan gesteld worden wisselt van jaar tot jaar, omdat dit
soort projecten meeloopt bij de rijksbegroting. De heer Bos voert aan dat
ervoor gezorgd zou moeten worden om vanuit Dinteloord de belbus te laten
rijden, omdat dat het minste aantal kilometers oplevert. Dit staat volgens
haar onomwonden vast, maar feit is dat de BBA het contract levert. De
gemeente sluit weer een contract met de BBA. Het college zal de suggestie
van de heer Bos zeerzeker meenemen in het overleg met de BBA. Ze hoopt dat
de BBA ook kijkt naar zo voordelig mogelijk maar toch uitermate goed
vervoer.
Mevrouw Oostdijck haakt hierop in en voert aan dat qua kilometers het
wellicht rendabeler is. Feit is echter dat de belbus dan wel regelmatig voor
de brug over de Mark staat te wachten en manuren zijn ook duur. Wat men dan
aan de ene kant verdient geeft men aan de andere kant toe.
De voorzitter kan zich vinden in deze opmerking en ze zegt dat de BBA dit
maar in wijsheid dient af te wegen.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders.
19Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet ten behoeve van het
invoeren van een 30-km-zone(fase 1) in de bebouwde kom. 22e wijziging
gemeentebegroting 1991. Volgnr. 91-VII-75.
De heer Van de Merbel vraagt of het college inmiddels al voldoende zekerheid
heeft inzake het ontvangen van de rijkssubsidie.
De heer Evers merkt op dat het het college duidelijk zal zijn dat zijn
fractie zich niet kan vinden in deze kapitaalvernietigende uitvoering. Het
zal tevens duidelijk zijn, gezien de verslaglegging van de raadsvergadering
20 juni 1991, dat de meerderheid van de raad achter het huidige voorstel
zal staan. Zo'n beginselverklaring is van het CDA te verwachten. Met deze
beginselverklaring mag zijn fractie, als tweede grootste binnen deze
gemeente, de Partij van de Arbeid geluk wensen. Zijn fractie kan zich niet
vinden in het voorstel om reden dat nooit de noodzaak van uitvoering van het
collegevoorstel is bewezen door het college. Zijn fractie geeft het college