-10-
vraag van de heer Evers zegt ze dat volgens haar door het college niets is
verzwegen. Wanneer de heer Evers geen antwoord heeft gekregen op vragen, dan had
hij de vragen misschien opnieuw moeten stellen. Het college en de raad hebben
drie keer met elkaar rond de tafel gezeten aangaande het voorliggende onderwerp.
Bij de heer Evers zijn in zijn betoog de automobilist de goede en de bromfietser
de kwade. Volgens de heer Evers worden de brommer en de berijder niet aangepakt.
De voorzitter meent echter dat de weg-gebruikers hun eigen verantwoordelijkheid
hebben. Wij allen zijn degenen die te gevaarlijk rijden.De heer Van de Merbel
heeft het juist nog gememoreerd.Iedere Fijnaarter beleeft de verkeersveiligheid
van het dorp.Liefst schuiven we alle verantwoordelijkheden voor ons uit.Zij
wenst nogmaals te benadrukken dat er geen grote posten ten laste van de
gemeentelijke financien mee zijn gemoeid.Refererend aan het betoog van de heer
Van der Spek meent zij de door het college is getracht de noodzakelijkheid aan
te tonen. Er zijn inderdaad bezwaren ingebracht maarhet college heeft meer
rekening gehouden met bezwaren uit het gebied zelf. Het plan wordt door de heer
Van der Spek en de heer Van de Merbel uitgekleed en minimaal genoemd.Getracht is
een compromis te vinden en zonodig te sluiten. Het algemeen belang dient dat er
thans besluiten worden genomen.Er is duidelijk beantwoord aan de roep uit de
bevolking.Het college is nog steeds van oordeel een pakket maatregelen te
treffen waarmee het kan leven. Het betrof zeker niet het redden van de coalitie
maar nogmaals de bereidheid te tonen om eruit te komen.Mede dankzij de inzet
van wethouder Nijhoff is dat gelukt.Het geeft het college de moed en de nodige
steun in de rug om de ingeslagen weg te vervolgen. De standpunten lagen in
principe helemaal niet zover uit elkaar als men in eerste instantie dacht. De
heer Van de Merbel refereert naar de aanzet tot een nieuw verkeersbeleid. De
heer Bienefelt houdt die deur nog even op een kier.Het college wil eerst de
praktijk afwachten en het geheel na een half jaar evalueren alvorens de tweede
fase wordt ingeluid.Dat behoeft niet perse een nieuwe 30 km zone te zijn. Voor
het nieuwe beleid zal zeker ook de problematiek met betrekking tot de
vrachtwagens worden meegenomen. In de komende commissie R.O.M. zal hieraan
aandacht worden besteed.In relatie met de 30 km zone wordt hieraan al tegemoet
gekomen. Er blijft nog een verschil van mening over het aanleggen van een
snelheidsremmende heuvel op het kruispunt Beukenlaan-Dennenlaan.Verder is er
door de meeste sprekers aandacht gevraagd voor het behoud van de subsidie nu
toch een geheel ander plan wordt gelanceerd. Zij zegt de raad toe hierover
terstond met het betrokken ministerie te overleggen. Er komt subsidie op de
aanleg. Bij enige afwijking zal de raad terstond worden ingelicht.Vanavond dient
er een besluit te vallen over het wel of niet verder kunnen gaan waarna de
financiële afwikkeling nog in juli volgt. Daarbij wordt tegemoet gekomen aan de
wens van de fracties die dit hebben ingebracht.
De heer Evers geeft aan dat het voorstel tot het beschikbaarstellen van een
krediet nu niet van toepassing is en uit het voorstel moet worden verwijderd.
De voorzitter beaamt dit.
De heer Evers vraagt of er rekening is gehouden met de routering van de
bedrijven.Verder heeft hij verleden maandag de vraag m.b.t. de brommers gesteld.
Hierop is geen reactie gekomen.
De heer Bienefelt wil een aantal bemoedigende opmerkingen richting zijn
raadscollegae maken.Hij constateert dat de CDA-fractie zeer consistent is in
zijn beleid als hij de huidige opvatting relateert aan de uitspraken in de
commissie R.O.M. van 26 maart j.l. Verder meent hij dat het CDA deze
regeerperiode met dezelfde partner wil uitdienen. Ten aanzien van de heer Evers
denkt hij dat deze een praktische inbreng heeft gehad. In zijn algemeenheid
vindt hij dat het incasseringsvermogen van de raad thans zijn hoogtepunt heeft
bereikt. Er is opwinding over en enkelen krijgen er zelfs de kriebels van.Dat
zijn echter zaken die meer bij erogene zones dan bij 30 km zones horen. Het
thans ondersteunen van een minder verstrekkend plan betekent niet dat de CDA-
fractie de verkeersveiligheid te laag inschat. Er zijn zijns inziens andere
objecten eveneens van belang waarbij de 30 km zone een soort luxe-probleem kan
worden genoemd. Hij