-9- het gevaar dat deze regeling tot wetgeving zal worden verheven? Neem aan dat het zal gebeuren. Wanneer de gemeente geen geld heeft, wat doet ze dan en hoe loopt het dan af? Waarom wordt het rijwielpad van de Appelaarseweg aangehaald? Wie geeft ons de garantie van Uw verklaring op pagina 3 bij de vraag van de sluiproute? Welk onderzoek ligt hieraan ten grondslag of is het stuk uit de lucht gegrepen? Waarom het vertrouwelijk ter inzage leggen van de kostenraming? Mag de burger niet weten welke grote financiële flater hiermee gemaakt gaat worden? Tenslotte de vraag: Hoe lang moet een verzoek bij het college zijn ingediend alvorens het behandeld wordt in de raad? Mijn fractie vraagt verder nog het volgende: Wat heeft dit voorstel voor gevolgen voor onze gemeentelijke belasting, dit mede gezien de nu aangekondigde korting op de uitkeringen vanuit de centrale overheid? Deze druk komt direct op de eigen bevolking van onze gemeente. De rijkssubsidie wordt daar tegenover indirect op onze inwoners verhaald. In de Telegraaf van 7 juni 1991 staat een stuk te lezen over het waarborgfonds. Genoemd fonds keerde in 1990 ruim 2,2 miljoen meer uit dan in de jaren daarvoor. Het bleef zowat stabiel op 56,6 miljoen. In 1990 steeg het tot 58,8 miljoen. Deze uitkeringen zijn grotendeels ten gevolge van de gemaakte en gesubsidieeerde obstakels binnen de gemeenten. In het Brabants Nieuwsblad van 19 juni 1991 staat onder de kop "Chauffeursverdriet in Etten-Leur" hoe goed het kapitaal dat wij met zijn allen moeten opbrengen besteed wordt. Dit is een van de zaken die in de publiciteit kwam. Hoeveel van deze zaken zijn er verzwegen? Dit alles is nog niet het einde van de manie tegen het autobezit. In de Telegraaf van 19 juni 1991 staat en ik citeer: "Gemeenten moeten ruimte voor de auto terugdringen", einde citaat. Onze fractie vraagt zich af. Voldoet dit plan waarover wij thans, voor de zoveelste maal discussieren, toch wel aan de waanideeen van onze minister van Verkeer en Waterstaat? Tenslotte, mevrouw de voorzitter, welke voordelen brengt ons dit plan? De auto wordt de dupe en is de schuldige van dit hele project. Het eigenlijke probleem van de verkeersonveiligheid wordt niet aangepakt, te weten de brommer en zijn berijder. Deze vraag werd jongstleden maandag bij de discussie angstvallig ontweken. Onze fractie is dan ook van mening dat een dergelijk kapitaalsverslindend werk niet kan worden gerealiseerd binnen onze gemeente, omdat de noodzaak hiervan nooit voldoende is aangetoond. De 80Z subsidie van een dergelijk plan mag nooit doorslaggevend zijn om tot uitvoering te komen, gezien de grote post welke aan onze begroting moet worden onttrokken. De financiële gevolgen, zowel direct als indirect, zijn voor onze bevolking groot. Vanuit het onderhoudsfonds wegen moet eerst maar eens een goede oplossing worden gerealiseerd voor de achter/annex onderweg. Onze fractie is bepaald niet voor het voorstel. Dank U wel". De voorzitter neemt stelling tegen de opmerking van de heer Evers, daar waar hij spreekt over "waanideeen van de minister van Verkeer en Waterstaat". Ze acht dit een punt dat niet aan de orde is. Wanneer iemand een idee heeft dat afwijkt van je eigen idee, dan behoeft dat nog geen waanidee te zijn. Ieder heeft een eigen visie ten aanzien van uiteenlopende zaken. De kostenraming is vertrouwelijk ter inzage gelegd om de volgende reden. Wanneer de kostenraming voor eenieder ter visie wordt gelegd, dan behoeft de gemeente het werk niet meer aan te besteden. Vroeg of laat komen de cijfers op straat. Het college vindt dat financiële calculaties van hoe er een werk uit gaat zien niet voor eenieder ter visie moeten worden gelegd. Dit geschiedt volgens haar ook in geen enkele andere gemeenteTen aanzien van de opmerking dat het plan gevolgen zal hebben voor de belastingen die de inwoners dienen te betalen merkt ze op, dat de gelden die uit de gemeentelijke pot moeten komen voor het plan vrij gering zijn. De gelden zijn niet van die omvang dat er procenten belastingverhoging aan vastgekoppeld gaan worden. Ze neemt de citaten van de heer Evers uit kranten die hij heeft gelezen, voor kennisgeving aan. Ze accepteert overigens de citaten. Het college heeft met betrekking tot de zaak die thans voorligt de grootst mogelijke openheid betracht. Het college is open geweest richting de raad. Er zijn allerlei voorlichtingssessies geweest. Raadsleden hebben alle vragen kunnen stellen aan deskundigen die technisch op de hoogte zijn van alle zaken. In antwoord op de

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 63