-8- Zijn fractie stemt in met het plan zoals het de raad thans voorligt en kan derhalve accoord gaan met de aan te brengen voorzieningen zoals deze zijn aangegeven op de tekening gehecht aan het raadsvoorstel. Zijn fractie stelt daarbij de eis dat, mocht er bij de uitvoering het voornemen zijn om inhoudelijk wijzigingen aan te brengen aan het plan, een en ander alleen mag geschieden wanneer vooraf de raad hieraan zijn goedkeuring hecht. In de aanhef van het voorstel wordt gesproken over "fase 1". Zijn fractie stelt dat het aan het college duidelijk zal zijn dat volgende fases niet direct als een vanzelfsprekendheid gezien moeten worden. De heer Van der Spek zegt het volgende: "Voorzitter. Er is nog steeds niet aangetoond dat het instellen van 30 km zones noodzakelijk is. Van een behoefte is ook nog niets gebleken. Ons is niet bekend dat inwoners erom hebben gevraagd, integendeel, er zijn veel bezwaren tegen ingebracht. Het door U thans ingediende voorstel is voor ons onder de maat. Nu blijkt ineens dat er ten opzichte van het vorige plan tot praktisch nihil is gereduceerd, terwijl de eerder aangevoerde argumenten niet zijn weerlegd. Het plan geeft slechts maatregelen om de verkeersveiligheid van de Van Heemstralaan te verhogen. Het ontgaat ons waarom het gebied daaromheen tot een 30 km zone moet worden verklaard, terwijl dat gebied niet de daarbij behorende herinrichting krijgt. Dat is tweeslachtig. Het heeft er thans alle schijn van dat het nu een politiek plan is. Enerzijds alle bezwaren die zijn gerezen wegnemen, anderzijds het politiek stokpaardje blijft overeind om de achterban tevreden te houden. Maar wat ons in hoge mate verbaast is, dat de CDA-fractie, populair gezegd, "plotseling door de bocht is", terwijl er in principe niets is veranderd. Alleen de hoeveelheid maatregelen is teruggebracht. Het lijkt erop dat de standpuntommezwaai niets te maken heeft met het aan de orde zijnde onderwerp, doch slechts op politieke gronden is ingegeven Het in stand houden van de coalitie is belangrijker dan aan de wensen van de bevolking te voldoen. Dank U we1 De heer Evers deelt het volgende mede: "Mevrouw de voorzitter. Bij het lezen van het laatste voorstel, dat mij en de overige raadsleden heel laat ter inzage werd gegeven, en terugkomende op de geschiedenis zou ik U eigenlijk een stukje willen voorlezen uit een paar dagbladen die ik gelezen heb. Het beleid zoals dat in deze tot nu toe gevoerd is doet me denken aan een artikel uit de Telegraaf van 11 juni 1.1. Daar staat onder de rubriek "Wat anderen er van denken": "Automobilist geen dader, maar slachtoffer". Dan vind ik dat de halstarrigheid van onze gekozen minister van verkeer en waterstaat lijkt te zijn overgeslagen om het college van Fijnaart en Heijningen. Ik vind dit jammer. Dit onderwerp is reeds eerder ter sprake geweest in de raad. Een meerderheid bleek tegen Uw vooorstel te zijn. Er heeft een hoorzitting plaatsgevonden in de Witte Roos. De bevolking werd daarbij uitvoerig geinformeerd over Uw plannen. Hiervan ligt thans een klein verslag bij de stukken. Ik kan het helaas niet eens zijn met Uw bevindingen, te weten dat er gematigd positief werd gereageerd. Mijn ervaring was iets anders, namelijk bepaald niet positief. Deze week werd wederom een hele discussie gevoerd over dit onderwerp en ook daar werd bepaald niet zo erg positief gereageerd op Uw voorstel. Woensdag kregen wij een ijlpost voor een nieuw plan. Deze middag ontvingen de raadsleden wederom een gewijzigd plan met betrekking tot de 30 km zonering. Ik heb zojuist reeds gezegd dat ik het onaanvaardbaar vind om ongeveer 2 1/2 uur voor de raadsvergadering met een heel nieuw stuk te komen. De leden van zijn raadsfractie zijn daardoor niet in de gelegenheid geweest om het stuk te bestuderen. De fractie Gemeentebelangen vraagt zich dan ook af of de termijn niet veel te kort is. Zonder vooroverleg dient zijn fractie nu te reageren op het voorstel en eventueel besluiten te nemen. Persoonlijk beschouw ik het als een soort overval. "Zeg nu maar ja tegen deze geldsmijterij, dan zijn wij tevreden"Ondanks de korte tijd van bestudering wil ik over het laatst ontvangen stuk dat thans wordt behandeld, toch enkele vragen stellen: Waarom wordt het rijwielpad aangehaald dat nu voor f. 2.500,kan worden aangelegd? In het verleden was dat heel anders. Waarom de dreiging aanhalen van

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 62