-7-
fractie komt tot deze vraag omdat de gisteren door zijn fractie ontvangen
uitvoeringsvariant betreffende de eerste fase een stuk soberder is dan het
aanvankelijk gepresenteerde plan. De omvang van het plangebied is in deze
variant beperkter en ook het aantal en de aard van de voorzieningen is gewijzigd
ten opzichte van eerdere ontwerptekeningen. Het is zijn fractie duidelijk dat
het college binnen de raad een voldoende draagvlak nodig heeft voor het voorstel
en om deze reden behoorlijk "drempelverlagend" bezig is geweest in de richting
van diverse raadsfracties. Omwille van de haalbaarheid van het plan op zich, wil
zijn fractie het college daarin zoveel als mogelijk volgen. Zijn fractie vindt
dat het wel een echte 30 km zone dient te blijven. Daarom wenst zijn fractie het
college de aandacht te vestigen op de situatie in de Beukenlaan. Deze laan is
een van de langste straten in het plangebied en in deze straat komt volgens het
nieuwste voorstel van het college geen enkele snelheidsremmende- of
verkeersregulerende maatregel. Zijn fractie is hierdoor bang dat de Beukenlaan
als een sluiproute zal gaan fungeren voor het autoverkeer tussen de Parallelweg
en de woningen in plan Westkreek I i.e. de omgeving Koningin Emmastraat en daar
om heen liggende straten. Dit zal wellicht over zijn wanneer er tezijnertijd een
nieuwe verbindingsweg komt tussen de Nieuwe Dorpsweg en de Parallelweg, maar
zover is de gemeente nog lang niet. Zijn fractie acht het daarom verstandig
wanneer er in de Beukenlaan in elk geval toch een van de oorspronkelijk geplande
voorzieningen gehandhaafd zou worden. Zijn fractie prefereert in deze dat de
voorziening in de vorm van een plateau-kruising van de Beukenlaan met de
Dennenlaan. Deze logica wordt volgens zijn fractie versterkt door het feit dat
er in de Dennenlaan een kinderspeelplaats is. Deze straat zou een extra
beveiliging verdienen.
De heer Bienefelt zegt dat sinds najaar 1990 in de raad en in commissieverband
wordt gediscussieerd over de herinrichting van dorpsdelen, teneinde te komen tot
zogenaamde 30 km zones. Er kan geconstateerd worden dat er grote verschillen
bestaan als het gaat over de vraag hoe de verkeersveiligheid wordt verbeterd in
de woongebieden van de kom van Fijnaart. Daarnaast speelt het punt mee hoe
gelijktijdig met verbetering van de verkeersveiligheid het woongenot gunstig kan
worden beinvloed. Vanaf najaar 1990 heeft zijn fractie regelmatig ingebracht dat
herindeling in het gebied Koningin Emmastraat geheel overbodig is. De
noordwestelijke kwadrant, zoals genoemd in het voorstel(Westkreek met als kern
de Van Heemstralaan), kan volgens zijn fractie volstaan met enige
snelheidsremmende elementen in de Van Heemstralaan. Een en ander is door zijn
fractie reeds verwoord in de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu van 26
maart 1991. Een afsluiting van de Van Heemstralaan werd toen afgewezen, evenals
obstakels in de Dennenlaan, Beukenlaan, LindenstraatPlataanstraat enzovoorts.
De laatste weken werd de discussie herhaald en de standpunten werden steviger
verankerd. De ingebrachte mogelijkheden in de laatstgehouden vergadering van de
commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu werden niet gebruikt, zodat de
discussie tamelijk zwart-wit werd. Op het laatste moment is enig licht
doorgebroken en is achterstallig luisterwerk ingehaald. Afgelopen maandag bleek
dat een ongewijzigd collegevoorstel geen schijn van kans zou hebben in de raad.
Zijn fractie heeft thans een plan aan mogen treffen dat ontdaan is van alle
elementen die volgens zijn fractie overbodig waren, zowel voor de
verkeersveiligheid als het woongenot. Het voorstel komt nagenoeg overeen met
hetgeen zijn fractie in de laatste vergadering van de commissie Ruimtelijke
Ordening en Milieu heeft voorgesteld. Het plan is nu 3 plateau's op kruispunten
in de Van Heemstralaan en afdrempeling van het grensgebied. Het afdrempelen als
onderdeel van het plan wordt door zijn fractie geaccepteerd, omdat volgens zijn
fractie bij het inrijden van een straat doorgaans een lage snelheid wordt
gebezigd. Tevens kan daarmee worden bewerkstelligd dat vrachtauto's worden
geweerd. Het leggen van een drempel in de Van Heemstralaan nabij de Parallelweg
geeft volgens zijn fractie een goede mogelijkheid om het fietspad langs de
Parallelweg door te trekken. Met het voorliggende plan kan de financiering in
tact blijven. De financiering is 41Z vergeleken met het oorspronkelijke plan.
Een en ander betekent dat de eigen bijdrage met hetzelfde percentage verandert.