-7- fractie komt tot deze vraag omdat de gisteren door zijn fractie ontvangen uitvoeringsvariant betreffende de eerste fase een stuk soberder is dan het aanvankelijk gepresenteerde plan. De omvang van het plangebied is in deze variant beperkter en ook het aantal en de aard van de voorzieningen is gewijzigd ten opzichte van eerdere ontwerptekeningen. Het is zijn fractie duidelijk dat het college binnen de raad een voldoende draagvlak nodig heeft voor het voorstel en om deze reden behoorlijk "drempelverlagend" bezig is geweest in de richting van diverse raadsfracties. Omwille van de haalbaarheid van het plan op zich, wil zijn fractie het college daarin zoveel als mogelijk volgen. Zijn fractie vindt dat het wel een echte 30 km zone dient te blijven. Daarom wenst zijn fractie het college de aandacht te vestigen op de situatie in de Beukenlaan. Deze laan is een van de langste straten in het plangebied en in deze straat komt volgens het nieuwste voorstel van het college geen enkele snelheidsremmende- of verkeersregulerende maatregel. Zijn fractie is hierdoor bang dat de Beukenlaan als een sluiproute zal gaan fungeren voor het autoverkeer tussen de Parallelweg en de woningen in plan Westkreek I i.e. de omgeving Koningin Emmastraat en daar om heen liggende straten. Dit zal wellicht over zijn wanneer er tezijnertijd een nieuwe verbindingsweg komt tussen de Nieuwe Dorpsweg en de Parallelweg, maar zover is de gemeente nog lang niet. Zijn fractie acht het daarom verstandig wanneer er in de Beukenlaan in elk geval toch een van de oorspronkelijk geplande voorzieningen gehandhaafd zou worden. Zijn fractie prefereert in deze dat de voorziening in de vorm van een plateau-kruising van de Beukenlaan met de Dennenlaan. Deze logica wordt volgens zijn fractie versterkt door het feit dat er in de Dennenlaan een kinderspeelplaats is. Deze straat zou een extra beveiliging verdienen. De heer Bienefelt zegt dat sinds najaar 1990 in de raad en in commissieverband wordt gediscussieerd over de herinrichting van dorpsdelen, teneinde te komen tot zogenaamde 30 km zones. Er kan geconstateerd worden dat er grote verschillen bestaan als het gaat over de vraag hoe de verkeersveiligheid wordt verbeterd in de woongebieden van de kom van Fijnaart. Daarnaast speelt het punt mee hoe gelijktijdig met verbetering van de verkeersveiligheid het woongenot gunstig kan worden beinvloed. Vanaf najaar 1990 heeft zijn fractie regelmatig ingebracht dat herindeling in het gebied Koningin Emmastraat geheel overbodig is. De noordwestelijke kwadrant, zoals genoemd in het voorstel(Westkreek met als kern de Van Heemstralaan), kan volgens zijn fractie volstaan met enige snelheidsremmende elementen in de Van Heemstralaan. Een en ander is door zijn fractie reeds verwoord in de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu van 26 maart 1991. Een afsluiting van de Van Heemstralaan werd toen afgewezen, evenals obstakels in de Dennenlaan, Beukenlaan, LindenstraatPlataanstraat enzovoorts. De laatste weken werd de discussie herhaald en de standpunten werden steviger verankerd. De ingebrachte mogelijkheden in de laatstgehouden vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu werden niet gebruikt, zodat de discussie tamelijk zwart-wit werd. Op het laatste moment is enig licht doorgebroken en is achterstallig luisterwerk ingehaald. Afgelopen maandag bleek dat een ongewijzigd collegevoorstel geen schijn van kans zou hebben in de raad. Zijn fractie heeft thans een plan aan mogen treffen dat ontdaan is van alle elementen die volgens zijn fractie overbodig waren, zowel voor de verkeersveiligheid als het woongenot. Het voorstel komt nagenoeg overeen met hetgeen zijn fractie in de laatste vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu heeft voorgesteld. Het plan is nu 3 plateau's op kruispunten in de Van Heemstralaan en afdrempeling van het grensgebied. Het afdrempelen als onderdeel van het plan wordt door zijn fractie geaccepteerd, omdat volgens zijn fractie bij het inrijden van een straat doorgaans een lage snelheid wordt gebezigd. Tevens kan daarmee worden bewerkstelligd dat vrachtauto's worden geweerd. Het leggen van een drempel in de Van Heemstralaan nabij de Parallelweg geeft volgens zijn fractie een goede mogelijkheid om het fietspad langs de Parallelweg door te trekken. Met het voorliggende plan kan de financiering in tact blijven. De financiering is 41Z vergeleken met het oorspronkelijke plan. Een en ander betekent dat de eigen bijdrage met hetzelfde percentage verandert.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 61