-5-
Sabina, omdat het fort eigendom is van Staatsbosbeheer. Ongeveer 8 jaar geleden
heeft de gemeente het fort aan Staatsbosbeheer verkocht. Staatsbosbeheer heeft
het plan om het fort als een natuurreservaat zich te doen laten ontwikkelen. Bij
het ontwikkelen tot een natuurreservaat moet men met lede ogen aanzien dat
langzaam maar zeker de schitterende bouwwerken die er staan in verval raken. Er
zijn aangaande het fort bepaalde technieken toegepast die uniek zijn in
Nederland. Het is een van de beter bewaarde fortificaties in het westelijk deel
van Brabant. Het zou doodzonde zijn wanneer het fort verder afkalfde. Dit is
zowel de mening van het college als de gemeenteraad. Ze verwijst hier naar de
zaak die in de raad gespeeld heeft aangaande het voornemen van Staatsbosbeheer
om de botenloodsen te gaan slopen. Het college heeft toen de opdracht van de
raad op zich genomen om te bezien of het fort op de monumentenlijst geplaatst
zou kunnen worden. Het plaatsen van het fort op de monumentenlijst houdt
concreet in dat wanneer Staatsbosbeheer iets wil gaan slopen deze tenminste
toestemming nodig heeft van de gemeente c.q. dat er overleg gepleegd dient te
worden met Monumentenzorg. Het thans voorliggend voorstel is een uitvloeisel van
de opdracht die de raad vorig jaar aan het college heeft meegegeven tijdens de
behandeling van het onderwerp inzake de botenloodsen. Het oppoetsen van het fort
tot toeristische attractie spreekt haar zeer aan, maar ze denkt dat dat niet zal
lukken daar dat ontzettend kostbaar zal zijn. Bovendien sluit het maken van een
toeristische attractie van Fort Sabina niet aan bij de ideeen die
Staatsbosbeheer heeft met betrekking tot het fort. Staatsbosbeheer wil in deze
een natuurreservaat. Wanneer het fort op de monumentenlijst staat heeft dit geen
financiële consequenties voor de gemeente Fijnaart en Heijningen, althans
volgens de huidig geldende wetgeving. Wat een en ander voor de toekomst brengen
zal kan niemand voorzien. Op dit moment zijn in elk geval geen signalen bekend,
waaruit blijkt dat het in de toekomst gevolgen zou hebben. Wat de gemeente aan
financien kan afzonderen is datgene dat de gemeente jaarlijks aan budget krijgt
voor monumenten. De monumentenlijst is thans niet zo helder. De gemeente kan
voor eigendommen van anderen financiële bijdragen aan het rijk aanvragen. Een en
ander verplicht de gemeente niet om daar zelf gelden aan toe te voegen.
De raad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders.
11Voorstel tot het verlenen van eervol ontslag aan de gemeentesecretaris
L.K.J. PolflietVolgnr. 91-VI-51.
De heer Bienefelt merkt op dat een paar jaar geleden de aanhef van de
begrotingsbeschouwingen luidde: "Luctor et emergo""Het zal rond die tijd zijn
geweest dat bij de secretaris, de heer Polf liet, het voornemen is geboren om
tezijnertijd naar het Zeeuwse land af te reizen. Hij heeft dat voornemen
naderhand nog een paar keer geventileerd en nu blijkt het zover te zijn. Wij
verheugen ons met hem in het feit dat hij in Oostburg een door hem begeerde
functie kan gaan vervullen. Wij werken dan ook gaarne mee aan de uitvoering van
voorliggend besluit tot verlening van eervol ontslag. Ik dank U wel".
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders.
12. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van het
invoeren van een 30 km zone (fase 1) in de bebouwde kom van Fijnaart. 18e
wijziging gemeentebegroting 1991. Volgnr. 91-VI-55.
De voorzitter zegt voor alle duidelijkheid dat het gewijzigde voorstel, dat de
raadsleden heden hebben ontvangen, aan de orde wordt gesteld en niet het
oorspronkelijke voorstel dat de raad vrijdag jongstleden in zijn bezit kreeg.
De heer Bienefelt vraagt of het niet beter is om het oorspronkelijke voorstel
formeel in te trekken.