-5- Sabina, omdat het fort eigendom is van Staatsbosbeheer. Ongeveer 8 jaar geleden heeft de gemeente het fort aan Staatsbosbeheer verkocht. Staatsbosbeheer heeft het plan om het fort als een natuurreservaat zich te doen laten ontwikkelen. Bij het ontwikkelen tot een natuurreservaat moet men met lede ogen aanzien dat langzaam maar zeker de schitterende bouwwerken die er staan in verval raken. Er zijn aangaande het fort bepaalde technieken toegepast die uniek zijn in Nederland. Het is een van de beter bewaarde fortificaties in het westelijk deel van Brabant. Het zou doodzonde zijn wanneer het fort verder afkalfde. Dit is zowel de mening van het college als de gemeenteraad. Ze verwijst hier naar de zaak die in de raad gespeeld heeft aangaande het voornemen van Staatsbosbeheer om de botenloodsen te gaan slopen. Het college heeft toen de opdracht van de raad op zich genomen om te bezien of het fort op de monumentenlijst geplaatst zou kunnen worden. Het plaatsen van het fort op de monumentenlijst houdt concreet in dat wanneer Staatsbosbeheer iets wil gaan slopen deze tenminste toestemming nodig heeft van de gemeente c.q. dat er overleg gepleegd dient te worden met Monumentenzorg. Het thans voorliggend voorstel is een uitvloeisel van de opdracht die de raad vorig jaar aan het college heeft meegegeven tijdens de behandeling van het onderwerp inzake de botenloodsen. Het oppoetsen van het fort tot toeristische attractie spreekt haar zeer aan, maar ze denkt dat dat niet zal lukken daar dat ontzettend kostbaar zal zijn. Bovendien sluit het maken van een toeristische attractie van Fort Sabina niet aan bij de ideeen die Staatsbosbeheer heeft met betrekking tot het fort. Staatsbosbeheer wil in deze een natuurreservaat. Wanneer het fort op de monumentenlijst staat heeft dit geen financiële consequenties voor de gemeente Fijnaart en Heijningen, althans volgens de huidig geldende wetgeving. Wat een en ander voor de toekomst brengen zal kan niemand voorzien. Op dit moment zijn in elk geval geen signalen bekend, waaruit blijkt dat het in de toekomst gevolgen zou hebben. Wat de gemeente aan financien kan afzonderen is datgene dat de gemeente jaarlijks aan budget krijgt voor monumenten. De monumentenlijst is thans niet zo helder. De gemeente kan voor eigendommen van anderen financiële bijdragen aan het rijk aanvragen. Een en ander verplicht de gemeente niet om daar zelf gelden aan toe te voegen. De raad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 11Voorstel tot het verlenen van eervol ontslag aan de gemeentesecretaris L.K.J. PolflietVolgnr. 91-VI-51. De heer Bienefelt merkt op dat een paar jaar geleden de aanhef van de begrotingsbeschouwingen luidde: "Luctor et emergo""Het zal rond die tijd zijn geweest dat bij de secretaris, de heer Polf liet, het voornemen is geboren om tezijnertijd naar het Zeeuwse land af te reizen. Hij heeft dat voornemen naderhand nog een paar keer geventileerd en nu blijkt het zover te zijn. Wij verheugen ons met hem in het feit dat hij in Oostburg een door hem begeerde functie kan gaan vervullen. Wij werken dan ook gaarne mee aan de uitvoering van voorliggend besluit tot verlening van eervol ontslag. Ik dank U wel". De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 12. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van het invoeren van een 30 km zone (fase 1) in de bebouwde kom van Fijnaart. 18e wijziging gemeentebegroting 1991. Volgnr. 91-VI-55. De voorzitter zegt voor alle duidelijkheid dat het gewijzigde voorstel, dat de raadsleden heden hebben ontvangen, aan de orde wordt gesteld en niet het oorspronkelijke voorstel dat de raad vrijdag jongstleden in zijn bezit kreeg. De heer Bienefelt vraagt of het niet beter is om het oorspronkelijke voorstel formeel in te trekken.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 59