-17- donderdag voorafgaand aan de raadsvergadering. Wat dat betreft wijkt de aanbieding van voorliggend agendapunt op vrijdag voorafgaand aan de raadsvergadering niet erg af. Op de nota "HSL: Er op of er onder" lag vertrouwelijkheid. Alle discussies die over de HSL gevoerd zijn in de openbaarheid, dat wat er aan literatuur is verschenen in kranten en de gehouden voorlichtingsavonden, daarvan was de achterban van de fractie op de hoogte. Het college wil thans tot afwikkeling van de zaak komen. De heer Van de Merbel vindt dat niet de suggestie gewekt moet worden dat er een TGV aangelegd moet worden. Dit is tijdens de schorsing punt van onderhandeling geweest tussen de vertegenwoordiger van de PvdA-fractie binnen het college, wethouder De Jong, en de voorzitter van het college, tevens portefeuillehouder van voorliggende zaak. In de door de PvdA-fractie in de schorsing aangeleverde tekst staat: "Indien de rijksoverheid zou besluiten tot aanleg van een HSL...". Bekend is dat de rijksoverheid in principe al besloten heeft tot de aanleg van een HSL. De PvdA heeft dat in het kabinetsaccoord samen met het CDA zo afgekaart. Er komt een HSL in Nederland. Als Fijnaartse afdeling mag men daarover een eigen standpunt hebben, maar het is niet zo dat de rijksoverheid nu nog zit te twijfelen over het principebesluit wel of geen HSL. Het kabinet heeft gezegd dat de HSL er komt, alleen het trace waarlangs en de wijze waarop de middelen gefinancierd zullen gaan worden, deze zaken zijn nog in discussie en nog niet helder. Men gaat geen MER-procedure starten en een trace-nota opstellen wanneer men niet van plan is om te komen tot de aanleg van een HSL-trace. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft met haar collega uit Belgie overleg gepleegd. Met elkaar zijn ze gekomen tot behandeling van allerlei soorten trace's. Zaken liggen in Europees verband in principe vast. Wanneer men een auto gaat kopen en later blijkt dat men de financiering niet rond krijgt, dan kan men nog wel van plan zijn de auto te kopen maar deze zal niet voor de deur komen te staan. Zo is het ook met een TGV. Ze leest vervolgens de aangeleverde tekst van de PvdA-fractie in zijn totaliteit voor: "Indien de rijksoverheid zou besluiten tot aanleg van een HSL dan geven wij in overweging trace F nader te bestuderen"Vanuit de CDA- fractie is naar voren gebracht dat ten aanzien van een modificatie van de laatste zin van punt 2 geen bezwaren zouden zijn. De CDA-fractie heeft de wens van de PvdA-fractie kunnen vernemen. Het college heeft de volgende zin opgesteld: "De gemeenteraad van Fijnaart en Heijningen geeft U mede daarom in overweging om de aanleg van de HSL overeenkomstig trace F nader te bestuderen en in procedure te brengen". Thans spitst alles zich toe op het H-trace. Hetzelfde zal voor het F-trace moeten gebeuren. Een en ander zal nader uitgewerkt moeten worden in een aanvullend stuk op de HSL-nota. Op pagina 33 van deel 1 staat dat ze het F-trace niet verder hebben bekeken, omdat het in Belgie geen kans van slagen had. Ze denkt dat met de zinssnede, voorgesteld door het college, tegemoetgekomen wordt aan de verschillende fracties van de gemeenteraad. De heer Bos kan instemmen met de voorgestelde wijziging. De heer Van de Merbel kan zich hierbij aansluiten. Met de voorgestane tekst wordt niet gezegd dat het trace daar of daar moet komen. Ten aanzien van de daadwerkelijke aanleg van de HSL merkt hij op dat het officieel een beleidsvoornemen is. Op beleidsvoornemens moet men gewoon kunnen inspreken. De voorzitter merkt op dat de heer Van de Merbel blijft volhouden dat de komst van een HSL nog niet zo vast ligt. Zij blijft zeggen dat het wel vastligt. Beleidsvoornemens kunnen pas tot een definitief besluit voeren wanneer de PkB- procedure gevolgd is. Het principe besluit ligt er. De heer Bienefelt merkt op dat zijn fractie geen problemen heeft met de nuancering die het college aanbrengt. De WD-fractie en de fractie Gemeentebelangen gaan ook accoord. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. Overigens wordt besloten de laatste zin van punt 2 van het bezwaarschrift te wijzigen in: "De gemeenteraad van Fijnaart en Heijningen geeft U mede daarom in overweging om de aanleg van de HSL overeenkomstig trace F nader te bestuderen en in procedure te brengen".

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 50