-17-
donderdag voorafgaand aan de raadsvergadering. Wat dat betreft wijkt de
aanbieding van voorliggend agendapunt op vrijdag voorafgaand aan de
raadsvergadering niet erg af. Op de nota "HSL: Er op of er onder" lag
vertrouwelijkheid. Alle discussies die over de HSL gevoerd zijn in de
openbaarheid, dat wat er aan literatuur is verschenen in kranten en de gehouden
voorlichtingsavonden, daarvan was de achterban van de fractie op de hoogte. Het
college wil thans tot afwikkeling van de zaak komen. De heer Van de Merbel vindt
dat niet de suggestie gewekt moet worden dat er een TGV aangelegd moet worden.
Dit is tijdens de schorsing punt van onderhandeling geweest tussen de
vertegenwoordiger van de PvdA-fractie binnen het college, wethouder De Jong, en
de voorzitter van het college, tevens portefeuillehouder van voorliggende zaak.
In de door de PvdA-fractie in de schorsing aangeleverde tekst staat: "Indien de
rijksoverheid zou besluiten tot aanleg van een HSL...". Bekend is dat de
rijksoverheid in principe al besloten heeft tot de aanleg van een HSL. De PvdA
heeft dat in het kabinetsaccoord samen met het CDA zo afgekaart. Er komt een HSL
in Nederland. Als Fijnaartse afdeling mag men daarover een eigen standpunt
hebben, maar het is niet zo dat de rijksoverheid nu nog zit te twijfelen over
het principebesluit wel of geen HSL. Het kabinet heeft gezegd dat de HSL er
komt, alleen het trace waarlangs en de wijze waarop de middelen gefinancierd
zullen gaan worden, deze zaken zijn nog in discussie en nog niet helder. Men
gaat geen MER-procedure starten en een trace-nota opstellen wanneer men niet van
plan is om te komen tot de aanleg van een HSL-trace. De minister van Verkeer en
Waterstaat heeft met haar collega uit Belgie overleg gepleegd. Met elkaar zijn
ze gekomen tot behandeling van allerlei soorten trace's. Zaken liggen in
Europees verband in principe vast. Wanneer men een auto gaat kopen en later
blijkt dat men de financiering niet rond krijgt, dan kan men nog wel van plan
zijn de auto te kopen maar deze zal niet voor de deur komen te staan. Zo is het
ook met een TGV. Ze leest vervolgens de aangeleverde tekst van de PvdA-fractie
in zijn totaliteit voor: "Indien de rijksoverheid zou besluiten tot aanleg van
een HSL dan geven wij in overweging trace F nader te bestuderen"Vanuit de CDA-
fractie is naar voren gebracht dat ten aanzien van een modificatie van de
laatste zin van punt 2 geen bezwaren zouden zijn. De CDA-fractie heeft de wens
van de PvdA-fractie kunnen vernemen. Het college heeft de volgende zin
opgesteld: "De gemeenteraad van Fijnaart en Heijningen geeft U mede daarom in
overweging om de aanleg van de HSL overeenkomstig trace F nader te bestuderen en
in procedure te brengen". Thans spitst alles zich toe op het H-trace. Hetzelfde
zal voor het F-trace moeten gebeuren. Een en ander zal nader uitgewerkt moeten
worden in een aanvullend stuk op de HSL-nota. Op pagina 33 van deel 1 staat dat
ze het F-trace niet verder hebben bekeken, omdat het in Belgie geen kans van
slagen had. Ze denkt dat met de zinssnede, voorgesteld door het college,
tegemoetgekomen wordt aan de verschillende fracties van de gemeenteraad.
De heer Bos kan instemmen met de voorgestelde wijziging.
De heer Van de Merbel kan zich hierbij aansluiten. Met de voorgestane tekst
wordt niet gezegd dat het trace daar of daar moet komen. Ten aanzien van de
daadwerkelijke aanleg van de HSL merkt hij op dat het officieel een
beleidsvoornemen is. Op beleidsvoornemens moet men gewoon kunnen inspreken.
De voorzitter merkt op dat de heer Van de Merbel blijft volhouden dat de komst
van een HSL nog niet zo vast ligt. Zij blijft zeggen dat het wel vastligt.
Beleidsvoornemens kunnen pas tot een definitief besluit voeren wanneer de PkB-
procedure gevolgd is. Het principe besluit ligt er.
De heer Bienefelt merkt op dat zijn fractie geen problemen heeft met de
nuancering die het college aanbrengt.
De WD-fractie en de fractie Gemeentebelangen gaan ook accoord.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders. Overigens wordt besloten de laatste zin van punt 2
van het bezwaarschrift te wijzigen in: "De gemeenteraad van Fijnaart en
Heijningen geeft U mede daarom in overweging om de aanleg van de HSL
overeenkomstig trace F nader te bestuderen en in procedure te brengen".