18Voorstel inzake Regionale Kinderopvang met betrekking tot de notitie kinderopvang,dekwaliteitsverordeningen hetaanhangsel aan samenwerkingsovereenkomst kinderopvang. Volgnr. 91-V-30. Mevrouw Oostdi jck-Vogelaar merkt op dat kinderopvang nog echt in de kinderschoenen staat. Men zal er aan moeten wennen dat ouders hun kinderen een aantal dagdelen per week naar een kinderdagverblijf of bij gastouders onderbrengen. Dit was ook het geval toen de peuterspeelzalen begin zeventiger jaren van start gingen. Thans is het vanzelfsprekend dat een kind naar de peuterspeelzaal gaat. Het personeel is inmiddels per 1 mei en gedeeltelijk per 15 mei jongstleden in dienst getreden. Het gebouw is gisteren geplaatst en zal per 1 juni aanstaande in gebruik genomen worden. Het bestuur is compleet. Ze ziet in de toelichting dat er nog 1 vacature is, maar dat deze recent vanuit het bedrijfsleven is ingevuld. Er kan gewoon van start gegaan worden. Haar fractie stemt in met de voorstellen zoals thans door het college worden aangeboden. Wethouder Nijhoff antwoordt dat hij blij is dat alles rond is inzake de kinderopvang. Hij hoopt dat de gemeente in de toekomst nog een aantal zaken kan bijsturen. Hij doelt hierbij op een aantal opmerkingen dat de gemeente inzake de kinderopvang heeft gemaakt richting Zevenbergen. Het is een goede zaak dat de kinderopvang van start gaat. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 17Voorstel aangaande de HSL-nota Fijnaart en Heijningen en bezwaarschrift tegen HSL-trace. Volgnr. 91-V-44. De heer Bos merkt op dat hij het in grote lijnen en bijna met alle punten eens kan zijn met het bezwaarschrift. Met punt 2 kan hij zich niet vinden. Ten aanzien van dit punt zegt hijs "Wat U niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook aan een ander niet". Punt 2 behelst voor Fijnaart TGV nee, maar voor een ander HSL wel. Hij kan zich hierin niet vinden. Niemand, langs welk trace ook, zit te springen om de TGV. Het zou er eigenlijk helemaal niet moeten zijn. De gewone snelheidslijn is voldoende. De overige punten van het bezwaarschrift hebben te maken met het feit wanneer de TGV er komt. Hij kan met deze punten instemmen. Punt 2, in elk geval zeker het laatste gedeelte, zou hij geschrapt willen zien. De voorzitter merkt op dat bij punt 8 "2500 Megaherz" staat. Dit moet echter "2500 herz" zijn. De heer Bienefelt merkt op dat de gemeenteraad ongeveer een jaar geleden betrokken is geraakt bij het TGV-gebeuren. De gemeenteraad heeft een motie aangenomen. In het najaar 1990 is het actieplan besproken. De gemeente heeft het rapport "TGV erop of eronder" als belangrijke informatiebron besproken. Hierin staat een behoorlijke hoeveelheid informatie. De raad dient thans het rapport vast te stellen en zich uit te spreken over het bezwaarschrift. Als het er over gaat of een traject over een bestaande of langs de bestaande A-16 de voorkeur kan hebben, dan is dat niet alleen vanuit Fijnaarts belang dat dat aangegeven wordt. Ook vanuit het provinciaal bestuur wordt aan laatstgenoemd trace de voorkeur gegeven. Genoemd traject is in Belgie alleen vanwege de financien afgevallen of dreigt vanwege de financien af te vallen. Hij denkt dat de gemeente er goed aan doet, ook middels het bezwaarschrift, om er op aan te dringen dat er verder wordt gesproken tussen Nederland en Belgie om te kijken in hoeverre tot overeenstemming over dit trace kan worden gekomen. Zijn fractie kan zich vinden in de grote lijnen en een groot aantal details van het bezwaarschrift. Door middel van het bezwaarschrift wordt het belang van de burgers van Fijnaart en Heijningen op de best mogelijke manier gediend. Hij acht het goed dat de burgers kennis kunnen nemen van het bezwaarschrift. Zij kunnen dan zien dat er een grote hoeveelheid energie in het gebeuren wordt gestopt om de belangen van de gemeente te behartigen. Gezien de voorbeelden van oud zeer, die ten gevolge van aangelegde rijkswegen in vroegere jaren, zijn opgetreden en

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 44