-2-
4Voorstel tot het vaststellen van het jaarverslag 1990 in het kader van
Bijdragebesluit Uitvoering Gemeentelijk Milieubeleid. Volgnr. 91-V-38.
De heer De Vos merkt op dat in de brief aan de Provinciale Inspecteur van
Milieubeheer staat dat er wat achterstand was met name omdat Roosendaal niet in
staat was om de mensen te leveren. Intussen is men bijna een half jaar verder.
Hij vraagt het college naar de stand van zaken in deze op dit moment. Tussen de
regels door heeft de raad kunnen vernemen dat het college op korte termijn de
achterstand wenst in te lopen.
De voorzitter antwoordt dat haar bekend is dat er nieuwe mensen zijn
aangetrokken. Deze mensen worden ingewerkt. Daarnaast is er een budget binnen de
gemeente Rosoendaal en Nispen waarmee calamiteiten opgevangen kunnen worden. Men
heeft toegezegd dat getracht zal worden om de zaken in te lopen. Of dat
daarwerkelijk gebeurt is voor haar moeilijk te zeggen, daar het
sturingsmechanisme op het apparaat in Roosendaal voor het college van Fijnaart
en Heijningen nul komma nul is. Blijkt over een paar maanden dat er nog grote
achterstanden zijn, dan denkt ze dat er op bestuurlijk niveau gepraat moet gaan
worden
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders.
5Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor het gebied, gelegen
op de hoek Oude Heijningseweg 1 - Krukweg. Volgnr. 91-V-36.
De heer Breure wenst een kanttekening te maken bij dit voorstel. Er dient
gerealiseerd te worden dat er zwaar verkeer komt te rijden over de dijken
richting het betreffende perceel waarvoor thans voorgesteld wordt om een
voorbereidingsbesluit te nemen. Naar zijn mening is de weg naar dit perceel niet
geschikt voor dergelijk zwaar verkeer.
De voorzitter antwoordt dat het college in het voortraject met het bedrijf
Ginkimpex B.V. heeft gesproken. Het college heeft duidelijk gezegd langs welke
weg het verkeer naar de te realiseren vestiging aan de Oude Heijningseweg 1 moet
gaan rijden. De B-weg moet ontzien worden. Er heeft een verslag in de
portefeuille ter inzage gelegen. Hierin staat dat de A-59 afslag Oudemolen en de
T-44 Oude Heijningsedijk/Oude Heijningseweg vise versa de meest geschikte aan-
en afvoerroute is. Al deze wegen zijn planwegen of quartaire wegen. Het college
zal Ginkimpex B.V. hierover nog een brief schrijven. Gesteld zal worden in de
brief dat van genoemde wegen door het verkeer gebruik gemaakt zal moeten worden.
Ginkimpex B.V. werkt met vaste vervoerders. Door de heer Van Gink is de
toezegging gedaan aan het college dat ze de route aan de bedrijven die
toeleveren en dus ook de vrachtvervoerder zullen opleggen.
De heer Breure acht vrachtverkeer waarbij het hier om gaat, ontoelaatbaar voor
de Oude Heijningsedijk.
De voorzitter antwoordt dat het gaat om twee vrachtwagens voor de aanvoer en
twee vrachtwagens voor de afvoer en dan nog niet elke dag. Momenteel rijden er
wel meer vrachtwagens over de Oude Heijningsedijk. Daarnaast maken ook
landbouwvoertuigen gebruik van de dijk. Ze geeft toe dat het geen kleine
vrachtwagens zijn, maar ze ziet de bezwaren niet zo, zoals de heer Breure ze
ziet. De bezorgdheid van de heer Breure begrijpt ze volledig en ze vindt het
goed dat daarvan melding wordt gemaakt in de raad. Het college verwacht dat een
en ander mee zal vallen.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders.
6Voorstel tot het vaststellen van een monumentenverordening. Volgnr. 91-V-34.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders.