44
Reinigingsrechten - Hier behoeven wij geen doekjes om te winden. Door de
Regionale Dienst Afvalverwerking Streekgewest is een studie gemaakt specifiek
voor Fijnaart en Heijningen. Wij gaven in onze meerjarenbegroting de noodzaak op
korte termijn aan. De hiervoor genoemde studie komt voor wat betreft het jaar
1997 uit op f 400,-- per aansluiting. Uitgaande van ons huidige tarief komt
dit uit op 15% stijging per jaar. Het niet volgen van deze trend betekent op
niet al te lange termijn een tekort, van +/- f 100,-- tot f 120,-- per
aansluiting. Dit betekent in deze optiek een achterstand van f 200.000,-- tot f
220.000,-- op jaarbasis.
Rioolafvoerrecht - De risico's hiervan zijn al een aantal malen verwoord;
eveneens door externe instanties. Op deze problematiek komen wij daarom nu niet
terug. Dat het percentage van 10 ook hier aan de te krappe kant is weet U.
Ad 6.
Randvoorwaarden - Door de Partij van de Arbeid wordt een aantal
"randvoorwaarden" genoemd, waar in het kader van de belastingheffing aandacht
aan zal moeten worden geschonken.
Als randvoorwaarden worden genoemd:
budgettaire noodzaak.
Het hiervoorstaande geeft ons inziens voldoende aan, dat die aanwezig is;
Individualisering.
Ten aanzien, van de belastingen is die aanwezig en moet alleen nog veredeld
worden. In het kader daarvan worden door ons voorstellen gedaan.
Minimabeleid.
Hier moet gesteld worden dat de gemeenten nog steeds geen inkomensbeleid
mogen voeren. De ook in de nieuwe wet aangegeven mogelijkheden voor het
voeren van een minimabeleid zijn uiterst gering. Dit beleid moet er wel
komen, maar zal de gang van belastingheffing niet mogen blokkeren. Voor
een verdere toelichting op dit onderwerp, verwijzen wij U naar de
afzonderlijke tekst die wij over dit onderwerp elders in deze
beantwoording hebben opgenomen.
Ad 7.
Op de vraag of de overige overheid ook zo voorzichtig is met de gemeente
Fijnaart moet nee geantwoord worden. Op de eerste plaats wordt voor elk
onderdeel thans een volwaardige kracht gevraagd. De druk op de ambtenaren om te
voldoen aan alle mogelijke voorschriften is hoog opgevoerd. De thans snel
veranderende wetgeving vereist voor onze gemeente adequaat opgeleide mensen op
elk beleidsterrein. Daarnaast is het zo, dat door met name het Rijk
toezeggingen worden gedaan, die ook weer omgebogen worden. Dit jaar betrof het
de "Tussenbalans" waarvan de negatieve effecten nog jaren door zullen werken.
Telkenjaren verhoogt ook het Streekgewest de te betalen gemeentelijke bijdrage
en worden door hen nieuwe door de gemeenten te volgen ideeën ontwikkeld. Om
deze problemen op te lossen is o.a. verhoging van de OGB-hefing noodzaak
geworden.
Het heffen van niet-kostendekkende belastingen voor wat betreft riool- en
reinigingsrechten staat externe hulp (artikel 12 Financiële Verhoudingswet 1984)
in de weg.
Er bestaat een lijst van onderwerpen, die het Rijk in de zeer nabije toekomst
denkt ai te stoten aan de gemeente. Deze .bedragen zullen in de toekomst
uiteindelijk via de algemene uitkering ontvangen worden, maar naar het zich laat
aanzien niet kostendekkend zijn.
Aan het afstoten van taken heeft het Rijk de mooie naam decentralisatie-impuls
gegeven.
Wij sluiten ons antwoord in eerste termijn af met dank voor positieve bijdragen
van de fracties aan het beleid van onze gemeente voor 1992.