42
Deze gelden zouden bij het bestaan van een convenant hiervoor worden aangewend,
maar nu hebben wij met andere gemeenten hiervoor afzonderlijke regelingen
geslopten, waardoor de gelden voor ons behouden blijven en ten goede komen aan
het welzijn van onze burgers.
VOLKSGEZONDHEID - Hoofdfunctie: 7.
Het CDA wil de mogelijkheden om K.C.A. in te leveren uitbreiden. Wij wijzen er
op dat de kosten van inzameling van probleemstof f en in de afgelopen jaren
drastisch zijn gestegen en nog stijgen, zie de betreffende begrotingspost.
Ons bereiken inmiddels signalen via het Streekgewest dat de eisen voor opslag
in het K.C.A.-depot zullen worden aangescherpt, hetgeen per gemeente een fors
bedrag zal vergen. Ons inziens worden de huidige mogelijkheden van inlevering
K.C.A. nog niet optimaal benut.
Via publicaties zullen wij een hoger rendement zien te bereiken alvorens de
inlevermogelijkheden te verruimen.
De P.v.d.A. pleit voor invoering van de milieu-box in 1992 in plaats van in
1993, zoals de meerjarenbegroting aangeeft. Er zal echter in 1992 al zoveel op
stapel moeten worden gezet voor wat betreft de afvalverwijdering, dat wij het
ongewenst achten nog meer hooi op onze vork te nemen.
De voorbereidingen voor het gescheiden ophalen van huisvuil vorderen gestadig,
odat de wettelijk vastgestelde datum voor invoering (1 januari 1994) kan worden
gehaald, dit n.a.v. hetgeen het CDA en de P.v.d.A. hierover opmerken. Zoals U
heeft kunnen vaststellen aan de hand van de agenda van de laatstgehouden
commissie V.R.O.M.willen wij door regelmatig terug te koppelen bereiken dat U
geïnformeerd blijft over de ontwikkelingen én de gelegenheid krijgt hierop in te
spreken.
Wij delen de zorg van Gemeentebelangen over de kosten en zullen door samen te
werken waar dit nodig is, streven naar een optimale dienstverlening tegen zo
laag mogelijke prijs, waarbij de belangen van de medewerkers zeker niet uit het
oog zullen worden verloren. Wij kunnen wat dit laatste betreft het CDA dat dit
opmerkt geruststellen.
•RUIMTELIJKE ORDENING - VOLKSHUISVESTING - Hoofdfunctie: 8.
De door het CDA gewenste spreiding van het bouwverkeer in plan Oost III is
gedeeltelijk realiseerbaar: er wordt op twee locaties begonnen met bouwen. Wij
realiseren ons zeer goed de overlast die dit voor de bewoners met zich meebrengt
en zullen door het stellen van stringente voorwaarden de bouwperiode van de
eerste fase zo kort mogelijk trachten te houden.
Wij kunnen de bezorgdheid van Gemeentebelangen inzake het bouwrijp maken van
Oost III begrijpen. Er is onzerzijds alles aan gedaan om dit te bespoedigen.
Inmiddels is het bouwrijp maken van start gegaan.
Voor wat betreft de opmerking van het CDA inzake de periode na Oost III
verwijzen wij naar de structuurschets en het daarin opgenomen tijdpad.
Met de P.v.d.A. betreuren wij het feit dat het uitstellen van de tracé-keuze
voor de H.S.L. de periode van onzekerheid voor de inwoners verlengt. Toch denken
wij dat dit uitstel om alternatieven te bestuderen, ondanks de nadelen die er
aan kleven, een goede zaak is. Mocht toch de keuze op het H-tracé vallen, dan
zijn alle andere mogelijkheden uitputtend onderzocht.
Gemeentebelangen vraagt naar de bouw aan de Polderstraat in Heijningen.
Zoals bekend hebben wij een uiterste poging gedaan om het contingent 1991 premie
A-koopwoningen daar te realiseren. Dit is jammer genoeg niet gelukt.
De grond zal op korte termijn worden uitgegeven voor de bouw van twee vrije
sector woningen. Hier zijn reeds gegadigden voor. De bouw van ouderenwoningen
heeft onze speciale aandacht, dit naar aanleiding van een opmerking van
Gemeentebelangen.
Bij de invulling van open plaatsen in de bebouwde kom en zgn. inbrei-gebieden
zal de mogelijkheid van de bouw van ouderenwoningen worden onderzocht.