37
Wij staan open voor suggesties om incidenteel de openbare verlichting aan te
passen en/of uit te breiden binnen de financiële mogelijkheden.
Overigens behoeven ons inziens van het aanbrengen van openbare verlichting geen
wonderen te worden verwacht voor wat betreft de toename van het
veiligheidsgevoel van onze burgers. Een stukje echte veiligheid zou er kunnen
ontstaan door meer sociale betrokkenheid bij elkaar. In een kleine gemeente als
de onze zou dat vanzelfsprekend moeten zijn.
Wij onderschrijven de bezorgdheid, die doorklinkt in de beschouwingen inzake het
politie-bestelOnze mogelijkheden tot beïnvloeding zijn zeer beperkt, zo niet
nihil. Wij zijn niet in staat om de politie dichter bij de burger te brengen,
omdat ons de macht c.q. zeggenschap hiertoe ontbreekt. Wij zullen ons zeker
inspannen om datgene te bereiken wat mogelijk is.
VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT - Hoofdfunctie: 2.
Het C.D.A. vraagt naar de mogelijkheid om het fietspad langs de Parallelweg door
te trekken, naar de Van -Heemstralaannu in die omgeving éen 30 km-zone is
ingesteld. Wij zouden 'de afdeling gemeentewerken opdracht kunnen geven om een
plan met kostenraming te maken.
Ook vraagt het C.D.A. of ons voornemen tot het opnieuw indienen van een
subsidie-verzoek voor aanleg fietspad Appelaarseweg actueel is. Dat is het op
dit moment niet, gegeven de motivatie van de H.I.D. van de Rijkswaterstaat om
ons eerdere subsidie-verzoek af te wijzen. Onze aanvraag is kansloos, zolang de
Wet Uitkering Wegen van kracht is. Pas na invoering van de Wet Sanering Wegen,
hetgeen mogelijk op 1 januari 1993 het geval zal zijn, kan het aanvragen van
subsidie overwogen worden. Wij attenderen U erop dat de subsidie ten hoogste 50%
van een aantal (niet alle!) kostenonderdelen bedraagt. Het resterende zal ten
laste komen van de reservering "Reconstructie en herinrichting van straten". Ten
laste van deze reserve f 600.000,--) zal ook komen de eventuele herinrichting
van de Wilhelminastraat en Beneden Molenstraat (vraag C.D.A. en G.B.) en
doortrekken fietspad Parallelweg (vraag C.D.A.) en andere zaken, waarvan de
V.V.D. constateert dat ze weer vooruit geschoven zijn. Het is U bekend, dat
thans de trend om bovengenoemde reserve jaarlijks te voeden met f 160.000,--,
doorbroken is onder druk van de bezuinigingen. Aandringen op het maken en
uitvoeren van plannen zonder tegelijkertijd een redelijke reserve hiervoor op te
bouwen, is te gemakkelijk. In dit verband wijzen wij U ook op de toelichting in
de meerjarenbegroting bij de reconstructie en herinrichting Kadedijk-
Molenstraat
Het blijkt ons steeds weer, dat de filosofie, die ten grondslag ligt aan het
begrip verblijfgebiedmet daaraan gekoppeld een 30 km.-zone, onvoldoende
bekendheid heeft, en in elk geval geen breed draagvlak kent onder de bevolking.
Dit is in scherpe tegenstelling met ervaringen elders van bijvoorbeeld de V.B.V.
Wij zouden het op prijs stellen als het particulier initiatief hierin een rol
gaat spelen. Waarom is er in onze gemeente, waar zo veel commentaar is op de
verkeers(on)veiligheid geen afdeling van Veilig Verkeer Nederland
Wij wijzen erop, dat de subsidie, voor 30-km maatregelen is beperkt tot 50% (dit
jaar was 80% nog mogelijk). Ook hier geldt dus weer, dat prioriteiten zullen
moeten worden gesteld. Wij attenderen hierbij tevens op reeds eerder gegeven
antwoorden in de gemeenteraad en eerst na evaluatie eind 1992 zullen we ons
binnen ons college nader beraden over een eventueel vervolg.
In verband met de verkeersveiligheid moeten wij nog opmerken dat de WD tegen
het opleggen van verkeersmaatregelen is. Deze mening wordt door ons niet
gedeeld