37 Wij staan open voor suggesties om incidenteel de openbare verlichting aan te passen en/of uit te breiden binnen de financiële mogelijkheden. Overigens behoeven ons inziens van het aanbrengen van openbare verlichting geen wonderen te worden verwacht voor wat betreft de toename van het veiligheidsgevoel van onze burgers. Een stukje echte veiligheid zou er kunnen ontstaan door meer sociale betrokkenheid bij elkaar. In een kleine gemeente als de onze zou dat vanzelfsprekend moeten zijn. Wij onderschrijven de bezorgdheid, die doorklinkt in de beschouwingen inzake het politie-bestelOnze mogelijkheden tot beïnvloeding zijn zeer beperkt, zo niet nihil. Wij zijn niet in staat om de politie dichter bij de burger te brengen, omdat ons de macht c.q. zeggenschap hiertoe ontbreekt. Wij zullen ons zeker inspannen om datgene te bereiken wat mogelijk is. VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT - Hoofdfunctie: 2. Het C.D.A. vraagt naar de mogelijkheid om het fietspad langs de Parallelweg door te trekken, naar de Van -Heemstralaannu in die omgeving éen 30 km-zone is ingesteld. Wij zouden 'de afdeling gemeentewerken opdracht kunnen geven om een plan met kostenraming te maken. Ook vraagt het C.D.A. of ons voornemen tot het opnieuw indienen van een subsidie-verzoek voor aanleg fietspad Appelaarseweg actueel is. Dat is het op dit moment niet, gegeven de motivatie van de H.I.D. van de Rijkswaterstaat om ons eerdere subsidie-verzoek af te wijzen. Onze aanvraag is kansloos, zolang de Wet Uitkering Wegen van kracht is. Pas na invoering van de Wet Sanering Wegen, hetgeen mogelijk op 1 januari 1993 het geval zal zijn, kan het aanvragen van subsidie overwogen worden. Wij attenderen U erop dat de subsidie ten hoogste 50% van een aantal (niet alle!) kostenonderdelen bedraagt. Het resterende zal ten laste komen van de reservering "Reconstructie en herinrichting van straten". Ten laste van deze reserve f 600.000,--) zal ook komen de eventuele herinrichting van de Wilhelminastraat en Beneden Molenstraat (vraag C.D.A. en G.B.) en doortrekken fietspad Parallelweg (vraag C.D.A.) en andere zaken, waarvan de V.V.D. constateert dat ze weer vooruit geschoven zijn. Het is U bekend, dat thans de trend om bovengenoemde reserve jaarlijks te voeden met f 160.000,--, doorbroken is onder druk van de bezuinigingen. Aandringen op het maken en uitvoeren van plannen zonder tegelijkertijd een redelijke reserve hiervoor op te bouwen, is te gemakkelijk. In dit verband wijzen wij U ook op de toelichting in de meerjarenbegroting bij de reconstructie en herinrichting Kadedijk- Molenstraat Het blijkt ons steeds weer, dat de filosofie, die ten grondslag ligt aan het begrip verblijfgebiedmet daaraan gekoppeld een 30 km.-zone, onvoldoende bekendheid heeft, en in elk geval geen breed draagvlak kent onder de bevolking. Dit is in scherpe tegenstelling met ervaringen elders van bijvoorbeeld de V.B.V. Wij zouden het op prijs stellen als het particulier initiatief hierin een rol gaat spelen. Waarom is er in onze gemeente, waar zo veel commentaar is op de verkeers(on)veiligheid geen afdeling van Veilig Verkeer Nederland Wij wijzen erop, dat de subsidie, voor 30-km maatregelen is beperkt tot 50% (dit jaar was 80% nog mogelijk). Ook hier geldt dus weer, dat prioriteiten zullen moeten worden gesteld. Wij attenderen hierbij tevens op reeds eerder gegeven antwoorden in de gemeenteraad en eerst na evaluatie eind 1992 zullen we ons binnen ons college nader beraden over een eventueel vervolg. In verband met de verkeersveiligheid moeten wij nog opmerken dat de WD tegen het opleggen van verkeersmaatregelen is. Deze mening wordt door ons niet gedeeld

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 198