35
Deze begroting zal als populaire uitgave binnen afzienbare tijd gepresenteerd
worden in de vorm zoals deze ook voor 1991 werd gemaakt. Gemeentebelangen neemt
een afwachtende houding aan ten aanzien van een aantal investeringen. Stilstand
kunnen wij ons echter niet veroorloven en wij zullen derhalve toch genoodzaakt
zijn om met diverse voorstellen voor verbetering en uitbreiding en vernieuwing
op het gebied van huisvesting, automatisering e.d. te komen. Daarom moet
hetzelfde opgemerkt worden ten aanzien van de tariefsverhogingen. Het noemen van
percentages veroorzaakt overigens een schrikeffeetIn dit verband verwijzen
wij dan ook naar het verloop van de belastingdruk op pagina 31 van de
meerjarenbegroting. Door ons wordt in deze meerjarenbegroting in totaal aan
belastingen f 17,-- gemiddeld per woning aan verhogingen meer voorgesteld
voor het jaar 1992 dan in de meerjarenbegroting 1991 werd aangegeven.
ALGEMEEN BESTUUR - Hoofdfunctie: 0.
Personeel en organisatie.
In antwoord op de vraag van het CDA met betrekking tot de personele situatie
willen wij er op wijzen, dat de benoemingen, die tot nu toe hebben
plaatsgevonden geen versterking in die zin betekenen, dat er met ingang van 1
februari 1992 meer mensen werken dan voorheen, integendeel. Nog steeds zijn er
dan buiten de secretaris 3 vacatures te vervullen (personeelszaken en interne
zaken). Wel is er sprake van andere functies met daarbij behorende
salarisniveau's.
Er is dus geen sprake van uitbreiding van het aantal functionarissen, waar extra
personeelskosten mee gemoeid zijn, hiermede is eveneens een vraag daartoe van de
P.v.d.A. beantwoord. Wel is ons duidelijk gebleken dat het voor een kleine
gemeente moeite kost om kwaliteit in huis te halen in verband met de
betrekkelijk lage salariëring. Als er al sprake is van een verhoging van de post
salarissen, dan is dat uitsluitend daarvan het gevolg, dit naar aanleiding van
een opmerking van de V.V.D.
De P.v.d.A. vraagt welke functionarissen er werkzaam zullen zijn na volledige
uitvoering van de reorganisatie. Zoals U bekend zal zijn, is er tot nu toe
besloten tot een driedeling en het vervullen van de U bekend zijnde vakatures.
In tegenstelling tot wat de V.V.D. beweert, is er, na de benoeming van de 4
functionarissen conform ons voorstel in de openbare raadsvergadering van 18 juli
jl. niet verder gegaan met de implementatie. Zoals met U is afgesproken wordt
er overleg met de bonden gevoerd inzake het plan van aanpak. Hierbij is onze
interim-manager betrokken.
De uitbreiding van het gemeentehuis wordt door alle fracties genoemd. Wij
volstaan hier met te verwijzen naar eerdere besluitvorming over dit onderwerp,
ook nadat bekend was dat er een gemeentelijke herindeling op komst is. Wij
stellen U voor de discussie over dit onderwerp te verplaatsen naar de
betreffende commissie, zoals voorgesteld.
Interim-manager (vraag WD)
De V.V.D. plaatst kritische kanttekeningen bij het aantrekken van de interim
manager belast met de reorganisatie en neemt t.a.v. de daarvoor benodigde gelden
het woord "verschrijvingen" in de mond en stelt dat het lijkt op het binnen
halen van een vroegere kennis of bestuurlijke collega van de Burgemeester.