Nu we twee jaar verder zijn mogen we niet zonder voldoening vaststellen, dat deze wens alvast ten dele gehonoreerd is met een recent besluit van burgemeester en wethouders tot het nemen van dergelijke maatregelen voor een gedeelte van plan Westkreek. Inmiddels zijn de daartoe noodzakelijke verkeersvoorzieningen grotendeels aangebracht en kunnen in eerste instantie de betrokken wijkbewoners een oordeel gaan vormen over de effectiviteit van de genomen maatregelen. De eerste signalen die ons daaromtrent bereiken bevestigen ons vermoeden, dat de voorzieningen redelijk effectief zijn doch conclusies willen wij pas trekken nadat het werk definitief is opgeleverd en nadat er middels tellingen en andere peilingsmethoden meerdere beoordelingsgegevens verkregen zijn. Onze fractie vertrouwt erop, dat de door uw college beoogde tussentijdse evaluatie van dit verkeersbeleid geen noemenswaardig oponthoud zal behoeven te vormen bij de verdere realisering van datgene wat omtrent het instellen van 30-km-zones in de beleidsuitgangs punten van uw college is vastgelegd. Het tijdig aanvragen van financiële steun van het rijk is in dit verband een belangrijk aandachtspunt voor uw college. Overigens dient het verkeersveiligheidsbeleid van uw college zich niet te beperken tot datgene wat inmiddels reeds ten dele is totstandgekomen (bewegwijzering naar bedrijven, afsluiten straten voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer, instelling 30-km- zones en "takkenbeleid") of tot datgene waartoe recentelijk is besloten (aanleggen van parkeerplaats voor vrachtwagens en instellen van parkeerverbod binnen de bebouwde kom voor dit type wagens). Nog te vaak moeten we constateren, dat vooral ouderen en gehandicapten maar ook spelende kinderen ernstig en soms gevaarlijk in hun bewegingen gehinderd worden door allerlei obstakels op en boven de trottoirs en voetpaden. Ook de gemeente zelf gaat in dat opzicht lang niet altijd vrijuit. In een gezamenlijke aanpak, waarbij de gemeente het goede voorbeeld geeft, moet er consequent naar gestreefd worden, dat ook de zwakkere verkeersdeelnemers op een veilige manier aan het verkeer kunnen deelnemen. Onze fractie is er een groot voorstander van om bij de reconstructie van straten tevens te bezien of door aanvullende verkeersmaatregelen de verkeersveiligheid vergroot kan worden. Niet in alle gevallen is het voor ons vanzelfsprekend dat de auto voorrang heeft boven andere weggebruikers. Bij de beoordeling van de reconstructieplannen zal de verkeersveiligheid voor ons een belangrijke rol spelen. Economische zaken. Nog onlangs heeft onze fractie, middels een brief aan uw college, aandacht geschonken aan de problematiek rondom de dividenduitkering van Intergas N.V. Vorig jaar hebben wij hier ook in de begrotingsbeschouwingen uitvoerig aandacht aan geschonken. Thans willen wij volstaan met een verzoek aan uw college om het Intergas'dossier in de loop van 1992 aan de orde te stellen in de commissie Financiën, bij voorkeur met een prae-advies van uw college over het al dan niet doen handhaven van het huidige beleid. blad: 5 24

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 185