Nu we twee jaar verder zijn mogen we niet zonder voldoening vaststellen, dat deze wens
alvast ten dele gehonoreerd is met een recent besluit van burgemeester en wethouders tot
het nemen van dergelijke maatregelen voor een gedeelte van plan Westkreek.
Inmiddels zijn de daartoe noodzakelijke verkeersvoorzieningen grotendeels aangebracht en
kunnen in eerste instantie de betrokken wijkbewoners een oordeel gaan vormen over de
effectiviteit van de genomen maatregelen.
De eerste signalen die ons daaromtrent bereiken bevestigen ons vermoeden, dat de
voorzieningen redelijk effectief zijn doch conclusies willen wij pas trekken nadat het werk
definitief is opgeleverd en nadat er middels tellingen en andere peilingsmethoden
meerdere beoordelingsgegevens verkregen zijn.
Onze fractie vertrouwt erop, dat de door uw college beoogde tussentijdse evaluatie van dit
verkeersbeleid geen noemenswaardig oponthoud zal behoeven te vormen bij de verdere
realisering van datgene wat omtrent het instellen van 30-km-zones in de beleidsuitgangs
punten van uw college is vastgelegd.
Het tijdig aanvragen van financiële steun van het rijk is in dit verband een belangrijk
aandachtspunt voor uw college.
Overigens dient het verkeersveiligheidsbeleid van uw college zich niet te beperken tot
datgene wat inmiddels reeds ten dele is totstandgekomen (bewegwijzering naar bedrijven,
afsluiten straten voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer, instelling 30-km-
zones en "takkenbeleid") of tot datgene waartoe recentelijk is besloten (aanleggen van
parkeerplaats voor vrachtwagens en instellen van parkeerverbod binnen de bebouwde kom
voor dit type wagens).
Nog te vaak moeten we constateren, dat vooral ouderen en gehandicapten maar ook
spelende kinderen ernstig en soms gevaarlijk in hun bewegingen gehinderd worden door
allerlei obstakels op en boven de trottoirs en voetpaden. Ook de gemeente zelf gaat in dat
opzicht lang niet altijd vrijuit.
In een gezamenlijke aanpak, waarbij de gemeente het goede voorbeeld geeft, moet er
consequent naar gestreefd worden, dat ook de zwakkere verkeersdeelnemers op een
veilige manier aan het verkeer kunnen deelnemen.
Onze fractie is er een groot voorstander van om bij de reconstructie van straten tevens te
bezien of door aanvullende verkeersmaatregelen de verkeersveiligheid vergroot kan
worden. Niet in alle gevallen is het voor ons vanzelfsprekend dat de auto voorrang heeft
boven andere weggebruikers. Bij de beoordeling van de reconstructieplannen zal de
verkeersveiligheid voor ons een belangrijke rol spelen.
Economische zaken.
Nog onlangs heeft onze fractie, middels een brief aan uw college, aandacht geschonken
aan de problematiek rondom de dividenduitkering van Intergas N.V.
Vorig jaar hebben wij hier ook in de begrotingsbeschouwingen uitvoerig aandacht aan
geschonken.
Thans willen wij volstaan met een verzoek aan uw college om het Intergas'dossier in de
loop van 1992 aan de orde te stellen in de commissie Financiën, bij voorkeur met een
prae-advies van uw college over het al dan niet doen handhaven van het huidige beleid.
blad: 5
24