-6-
zijn dat alleen adviezen over zaken die normaliter niet op het gemeentehuis
behandeld worden, als extern advies worden aangemerkt. Wordt het advies, zoals
geschetst in het aangedragen voorbeeld, beschouwd als een extern advies, dan
krijgt men volgens hem ongelijkheid in de behandeling.
De voorzitter antwoordt dat de PvdA-fractie verscheidene malen aan het college
heeft gevraagd om nadrukkelijk de kwestie inzake het in rekening brengen van
externe advieskosten te bezien. Het ligt niet in de bedoeling van het college
om 9 december aanstaande nog eens terug te komen met een voorstel om het thans
voorliggende voorstel te wijzigen. Het college stelt nu voor om de
legesverordening te wijzigen. In de situatie die geschetst is door de heer De
Vos zullen de afhandelingskosten zeer zeker niet doorberekend worden aan de
aanvrager. Onder de externe advieskosten worden uitsluitend die kosten verstaan
die voortvloeien uit werkzaamheden die normaliter niet door de ambtenaar ter
secretarie wordt gedaan. Kosten worden niet doorberekend wanneer werkzaamheden
als gevolg van een tekort aan ambtenaren, bijvoorbeeld door ziekte, uitbesteed
worden aan een extern bureau. Externe advieskosten kunnen de kosten zijn die
betaald dienen te worden voor een stedebouwkundig advies, een advies op
milieugebied. Het college zal het vooraf bij benadering calculeren en doorgeven
aan de persoon in kwestie.
De heer De Vos zegt dat het belangrijk is te weten wat precies onder externl
advies verstaan moet worden. Op zich is een advies, dat gegeven wordt door een
bureau, dat ingeschakeld is om te adviseren, omdat de gemeente het niet kan als
gevolg van ziekte van een ambtenaar, ook een extern advies. Een omschrijving van
wat onder extern advies wordt verstaan is wellicht nodig.
De voorzitter verstaat onder dit laatste meer het uitbesteden van werk en ziet
dit niet als een extern advies. Wanneer dit zo gezien wordt en met elkaar
afgesproken wordt geeft het geen problemen aangaande wat onder extern advies
dient te worden verstaan.
De heer De Vos heeft de mededeling gedaan dat een omschrijving van extern advies
bij een wijziging van de legesverordening in de raadsvergadering van 9 december
aanstaande kan worden meegenomen. Hij heeft dit zo gezegd, omdat bekend is dat 9
december aanstaande de raad toch een voorstel voorgelegd krijgt om de
legesverordening voor 1992 vast te stellen. Hij geeft het college het advies
toch nog eens te bezien of een nadere omschrijving van extern advies nodig is.
Als het nodig zou zijn, kan het meegenomen worden bij de vaststelling van de
legesverordening 1992 in de raadsvergadering van 9 december aanstaande.
De voorzitter antwoordt dat het college het intern nog eens na zal gaan. Hoort
de raad er niets meer over, dan kan de raad er van uitgaan dat het college de
tekst, zoals nu wordt voorgesteld, waterdicht vindt.
De heer Bienefelt gaat er van uit, wanneer het voorstel wordt aangenomen door de
raad, dat het college bij de aanvragen steeds op dezelfde manier handelt. Hij
ziet niet zo het belang er van in om thans extreme voorbeelden voor het
voetlicht te halen. Het gaat er van uit dat het gezond verstand in het
gemeentehuis de doorslag zal geven.
De voorzitter zegt dat het college kennis neemt van de opmerkingen van de heer
Bienefelt
De raad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders.
8Voorstel inzake het deelnemen aan het NMP+ project. Volgnr. 91-X-115.
De voorzitter merkt op dat de raadsleden een gewijzigd voorstel hebben ontvangen
met betrekking tot het NMP+ project. Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat er
extra gelden in het gemeentefonds zouden komen. Dat blijkt nu niet het geval te
zijn. De 87 miljoen gulden die men had willen besparen op de uitkering aan de
gemeenten, daarover is besloten dat deze gelden besteed moeten gaan worden aan
het milieu. Aanvankelijk is het college ervan uitgegaan dat het extra gelden
betroffen, maar het betreft gewoon een sigaar uit eigen doos. Voor de gemeente
Fijnaart en Heijningen betekent een en ander dat het aan milieu, wanneer