-10- beveiligen tegen vandalisme. Men wilde wel eens een steentje van het viaduct afgooien en daar kan de TGV niet tegen. Er komen dan gaten in de trein. Het reizigersaanbod in Frankrijk is totaal anders dan in Nederland. Het college zal nog met de nieuwe raad gaan kijken naar de werkplaatsen van gemeentewerken en de brandweer. Bij die gelegenheid kunnen wat video's worden vertoond over rioleringen. Het college kan dan ook de video laten zien wat wethouder Nijhoff aan tunnels, lijnen en trein heeft opgenomen tijdens het werkbezoek in Frankrijk. Er zijn ook opnamen gemaakt aan het station. De raad krijgt bij het zien van de video een indruk van het geheel en kan tevens het geluid horen van de TGV wanneer deze langskomt. In Frankrijk valt het geluid van de TGV weg. In Nederland is de grens van geluidbelasting 55dB(a), terwijl in Frankrijk het niveau op 65dB(a) ligt. In Frankrijk is dus 10dB(a) meer toegestaan. Verteld is dat de sporen niet geschikt zijn voor goederenvervoer, tenzij de TGV bloemen of post vervoert. Zwaar transport is niet mogelijk. Men heeft kunnen constateren dat het denken over de TGV, over alle voor- en nadelen en alles wat ermee samenhangt in Noord-Brabant meer gestalte heeft gekregen dan in Zuid-Holland. De TGV heeft men bij Mont Parnasse op een goede wijze ingepast. Het is formidabel om te zien hoe een en ander is ingepast. Men hoort de trein daar helemaal niet. Dit is overigens ook niet verwonderlijk, daar het verkeer ter plaatse -zeker tijdens de spitsuren- ontzettend druk is, hetgeen het nodige lawaai met zich meebrengt. Een grote stad als Parijs is gewoon niet te vergelijken met de uitwerking van een TGV op het platteland. Het verblijf in de TGV is formidabel en als de TGV thans vanuit Antwerpen reed, dan ging zij in het weekend met die trein naar Parijs. Het is enorm confortable reizen en men heeft niet in de gaten dat de trein 300 kilometer per uur gaat. De reiskosten liggen vrij hoog. Ze heeft begrepen dat men zich zo langzamerhand afvraagt of het reizigersaanbod dat Nederland genereren kan groot genoeg is om de zaak rendabel te maken. Het betreft een miljardeninvestering. De TGV levert een confortabele manier van reizen. Ziet men het los van alle nadelen dan ziet zij voor de TGV een markt en de TGV als een volwaardig alternatief van het vliegtuig. De heer De Vos dankt de voorzitter voor het antwoord en zegt dat zijn fractie benieuwd is naar de videobeelden. Hij vraagt -gezien het feit dat niet ieder raadslid de Stem heeft- of de raadsleden het artikel kunnen inzien. De voorzitter antwoordt dat de raadsleden een kopie van het betreffende artikel zullen ontvangen. Door de delegatie van Roosendaal zijn ook video-opnamen gemaakt van de TGV. Het is de bedoeling dat deze opnamen gecombineerd worden met de video-opnamen die door wethouder Nijhoff zijn gemaakt. Wanneer dat is gebeurd zullen de videobeelden vertoond worden aan de raadsleden. 10Sluiting De voorzitter dankt de leden van de raad voor de beraadslaging en hun inbreng. Ze verzoekt een ogenblik stilte in acht te nemen en wenst eenieder wel thuis. Ze sluit de vergadering om 20.50 uur. Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 februari 1991, cetaris, de voorzitter,

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 11