-4- Het rapport is bottum up tot stand gekomen. Ieder personeelslid heeft middels het invullen van een formulier, groeps- en individueel gesprek aan kunnen geven wat zij dachten over de organisatie. Het heeft geen zin om hier te zeggen dat datgene wat gepubliceerd is -en ik bedoel dus over het uitlekken van het rapport- niet overeenstemt met gesignaleerde knelpunten op de pagina's 15 en 16 uit het onderwerpelijke rapport. De citaten in de krant zijn juist, maar het betreft alleen het noemen van knelpunten zonder te kijken achter in het rapport, waarin Twijnstra en Gudde N.V. Management Consultants adviseert deze voor kennisgeving aan te nemen, waarmee U ook accoord bent gegaan. Datgene wat mr. De Vlieger middels de krant meent te moeten zeggen, staat uitdrukkelijk niet in het rapport. De reden waarom wij het rapport steeds als vertrouwelijk hebben beschouwd is gelegen in het feit, dat hierover duidelijke afspraken met U als raad en met de ambtenraren zijn gemaakt. Het schenden van privacy gevoelige gegevens kan alleen de dader(s) worden aangerekend. Wij willen voorkomen dat het traceren van medewerkers in het openbaar ter discussie gesteld zou worden gelet op het feit, dat in een klein dorp als het onze alles en iedereen meteen herkenbaar is. Toekomst Dit alles is voor ons juist reden om tot uitvoering over te gaan van het rapport. Hoewel het de intentie was om op 18 juli 1991 Uw raad te verzoeken om met onze reactie in zijn totaliteit op het rapport in te stemmen, heeft de bespreking van het rapport met de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden ons doen besluiten hiervan af te wijken, met dien verstande dat toen de hoofdlijnen tot besluitvorming zijn voorgedragen. U bent daarmede akkoord gegaan en bepaald is dat de hoofdstructuur van de nieuwe organisatie, zal bestaan uit drie sectoren, te weten: 1. grondgebied; 2. middelen; 3. burgerzaken. Zoals reeds eerder gezegd zijn reeds twee sectorhoofden door ons college ten aanzien van de nieuwe organisatiestruktuur aangewezen. De sollicitatieprocedure tot het aantrekken van een sectorhoofd burgerzaken is opengesteld. Ook de overige noodzakelijke vacatures zijn reeds opengesteld. Dit is overigens niet gebeurd dan nadat met alle direct betrokken personeelsleden, persoonlijk in een gesprek met ons voltallig college een of meerdere malen contact is geweest. De reorganisatieprocedure dient gecontinueerd te worden, waarbij de nieuw te benoemen gemeentesecretaris betrokken zal worden. De uitwerking van de werklijnen is overeenkomstig de planning gestart. Er is voorts door ons college een interim manager aangetrokken, die tevens functioneert als projectleider reorganisatie tot het moment waarop de nieuwe secretaris zijn intrede zal doen. Wij willen via het bedrijfsvoeringsconcept uitvoering geven aan de reorganisatie. Dit betekent dat via taakstelling en verantwoording aan zoveel mogelijk ongedeelde werkprocessen sturing wordt gegeven. De taakstelling door bestuur en management richt zich op een zo bedrijfsmatig mogelijke wijze van realisatie en/of uitvoering van het werkproces door medewerkers door middel van het zo goed mogelijk vooraf "normeren" van de onderdelen van een werkproces. U begrijpt dat uitwerking van een en ander nogal wat tijd zal vergen. Wij komen daar met U in een later stadium nog over te praten binnen de grenzen van de verantwoordelijkheden van de raad, het college en het management in deze.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1991 | | pagina 101