-4-
Het rapport is bottum up tot stand gekomen. Ieder personeelslid heeft middels
het invullen van een formulier, groeps- en individueel gesprek aan kunnen
geven wat zij dachten over de organisatie.
Het heeft geen zin om hier te zeggen dat datgene wat gepubliceerd is -en ik
bedoel dus over het uitlekken van het rapport- niet overeenstemt met
gesignaleerde knelpunten op de pagina's 15 en 16 uit het onderwerpelijke
rapport. De citaten in de krant zijn juist, maar het betreft alleen het
noemen van knelpunten zonder te kijken achter in het rapport, waarin
Twijnstra en Gudde N.V. Management Consultants adviseert deze voor
kennisgeving aan te nemen, waarmee U ook accoord bent gegaan. Datgene wat mr.
De Vlieger middels de krant meent te moeten zeggen, staat uitdrukkelijk niet
in het rapport. De reden waarom wij het rapport steeds als vertrouwelijk
hebben beschouwd is gelegen in het feit, dat hierover duidelijke afspraken
met U als raad en met de ambtenraren zijn gemaakt. Het schenden van privacy
gevoelige gegevens kan alleen de dader(s) worden aangerekend. Wij willen
voorkomen dat het traceren van medewerkers in het openbaar ter discussie
gesteld zou worden gelet op het feit, dat in een klein dorp als het onze
alles en iedereen meteen herkenbaar is.
Toekomst
Dit alles is voor ons juist reden om tot uitvoering over te gaan van het
rapport. Hoewel het de intentie was om op 18 juli 1991 Uw raad te verzoeken
om met onze reactie in zijn totaliteit op het rapport in te stemmen, heeft de
bespreking van het rapport met de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden ons
doen besluiten hiervan af te wijken, met dien verstande dat toen de
hoofdlijnen tot besluitvorming zijn voorgedragen.
U bent daarmede akkoord gegaan en bepaald is dat de hoofdstructuur van de
nieuwe organisatie, zal bestaan uit drie sectoren, te weten:
1. grondgebied;
2. middelen;
3. burgerzaken.
Zoals reeds eerder gezegd zijn reeds twee sectorhoofden door ons college ten
aanzien van de nieuwe organisatiestruktuur aangewezen. De
sollicitatieprocedure tot het aantrekken van een sectorhoofd burgerzaken is
opengesteld. Ook de overige noodzakelijke vacatures zijn reeds opengesteld.
Dit is overigens niet gebeurd dan nadat met alle direct betrokken
personeelsleden, persoonlijk in een gesprek met ons voltallig college een of
meerdere malen contact is geweest. De reorganisatieprocedure dient
gecontinueerd te worden, waarbij de nieuw te benoemen gemeentesecretaris
betrokken zal worden. De uitwerking van de werklijnen is overeenkomstig de
planning gestart.
Er is voorts door ons college een interim manager aangetrokken, die tevens
functioneert als projectleider reorganisatie tot het moment waarop de nieuwe
secretaris zijn intrede zal doen.
Wij willen via het bedrijfsvoeringsconcept uitvoering geven aan de
reorganisatie. Dit betekent dat via taakstelling en verantwoording aan zoveel
mogelijk ongedeelde werkprocessen sturing wordt gegeven.
De taakstelling door bestuur en management richt zich op een zo bedrijfsmatig
mogelijke wijze van realisatie en/of uitvoering van het werkproces door
medewerkers door middel van het zo goed mogelijk vooraf "normeren" van de
onderdelen van een werkproces. U begrijpt dat uitwerking van een en ander
nogal wat tijd zal vergen.
Wij komen daar met U in een later stadium nog over te praten binnen de
grenzen van de verantwoordelijkheden van de raad, het college en het
management in deze.