-3-
Historie
In de zeventiger jaren werd er onder voorzitterschap van de heer Van Bochoven
door Uw raad besloten tot een organisatie-onderzoek. Dit onderzoek werd
uitgevoerd en het rapport werd opgesteld.
Om moverende redenen, voornamelijk in de personele sfeer, werd er geen
verdere uitvoering aan gegeven. Dit is door U reeds in beslotenheid
opgemerkt
Het heeft geen zin om daar verder op terug te komen.
Er kwam functiewaardering in onze gemeente en ook toen waren posities in het
geding en werd er binnenkamers fel gereageerd door onze ambtenaren.
Onder voorzitterschap van burgemeester Ockels werd door Uw raad op 23 oktober
1985 besloten tot het verlenen van een krediet voor een organisatie
onderzoek.
Dit rapport werd op 4 januari 1986 besproken met het college.
Het toenmalige managementteam werd op 6 maart 1986 uitgenodigd om het rapport
te bespreken. Voor de geïnteresseerden onder U is er best nog een timetable
te geven over het verloop hiervan.
Slot van het verhaal is dat van meerdere besprekingen een uitwerking van
meerderen onderdelen dit rapport eerst op 7 mei 1987 aan de commissie
Bestuurlijke Aangelegenheden werd voorgelegd met een daarbij behorend
voorstel
Hierin staat letterlijk: "Al met al hebben wij op 7 april 1987 als
verantwoordelijk bestuursorgaan van de ambtelijke organisatie na ampele
overwegingen, besloten op termijn de driedeling, inhoudende het instellen van
drie afdelingen, te weten Burgerzaken, Middelen en Grondgebied, op de
gemeentesecretarie in te voeren", einde citaat. Was getekend college van
burgemeester en wethouders van Fijnaart en Heijningen. Ook toen lagen de
stukken voor U vertrouwelijk ter inzage.
Deze wijziging van de organisatie werd op 20 mei 1987 medegedeeld aan de
vakbonden. Op 7 juli 1987 werd er een stuurgroep opgericht ter verdere
doorwerking van een en ander. Op 25 september 1987 kwam er nog een ambtelijke
aanvulling op het rapport. Bij brief van 30 december 1987 werd aan de leden
van de medezeggenschapscommissie door het toenmalige college van burgemeester
en wethouders medegedeeld, dat definitief voor driedeling was gekozen. Alle
overleg over driedeling enz. had al met de bonden plaatsgevonden.
U als raad weet hoe het allemaal verder is gegaan. De definitieve driedeling
kreeg in de praktijk van alle dag onvoldoende gestalte.
In 1989 hebben wij binnen het college een aantal malen hierover vergaderd en
dit heeft geleid tot ons voorstel in de raadsvergadering van 22 maart 1990 om
een krediet beschikbaar te stellen voor het doen uitvoeren van een
organisatie-onderzoek door Twijnstra Gudde NV Management Consultants.
Een bestuurs- en managementtrajekt heeft onderdeel uitgemaakt van dit
onderzoek. Daarvoor heeft de raad op 20 september 1990 een aanvullend krediet
beschikbaar gesteld. Tegen dit krediet stemde de WD-fraktie. Met de
nadrukkelijke kanttekening van de zijde van de raad dat het rapport
uitgevoerd diende te worden en niet weer in de kast gelegd moest worden. Ook
in het collegeprogram zijn hierover zaken vastgesteld.
Onderzoek Twijnstra Gudde
De eindrapportage van Twijnstra Gudde NV Management Consultants is besproken
in een gezamenlijk overleg tussen college van burgemeester en wethouders en
het managementteam en U heeft in de raad van 18 juli jl. besloten tot de
driedeling volgens het rapport en het openstellen van vacatures.