-17-
worden in het kader van de verkeersveiligheid. Een en ander zou dan in de betref
fende commissievergadering aan de orde gesteld kunnen worden en daarna in de
raad behandeld kunnen worden. Het college verwacht dat school en ouders de op
roep van de gemeente ter harte zal nemen. Het is immers met name in het belang
van de schoolkinderen.
De heer Van de Merbel merkt op dat het vaak het minst beseft wordt door de
mensen die het het meest aangaat. Het lijkt hem zinvol dat het
college bij het zoeken naar mogelijk andere oplossingen -en hij denkt dat die
nodig zijn- denkt aan een andere ontsluiting van de Kennedyschool, bijvoorbeeld
via de Beneden-Molenstraat. Wellicht is dit langere termijnwerk. Er moet niet
onderschat worden hoe de huidige situatie in de Prinses Irenestraat is met
betrekking tot de verkeersveiligheid. Om deze reden is geen enkele alternatief
hem te veel op dit moment. Hij pleit ervoor om mogelijkheden te onderzoeken om
een en ander afdoende op te lossen.
Pi?voorzitter antwoordt dat het college dit wil toezeggen, maar de suggestie om
te komen tot een ontsluiting van de Kennedyschool via de Beneden-Molenstraat
ontraadt ze ten zeerste, daar dat niet bijdraagt tot een oplossing. De gemeente
krijgt momenteel al klachten wanneer aldaar al één auto verkeerd geparkeerd
staat. Het college zal de gehele zaak nog eens bezien.
Wethouder Kannekens antwoordt met betrekking tot de verkeerssituatie Molenstraat
dat het college net als de heer Van de Merbel heeft geconstateerd dat er aan de
grens van de bebouwde kom een wegversmalling optreedt. Er is hierover contact
geweest met Rijkswaterstaat, district Roosendaal. Deze instantie neemt de
situatie op en geeft aan de gemeente door welke voorzieningen er ter plaatse
getroffen zullen gaan worden. Het is hem bekend dat genoemde instantie de
situatie ter plaatse heeft onderkend.
keerVan de Merbel vraagt of het bekend is op welke termijn voorzieningen
zullen worden aangebracht.
Wethouder Kannekens antwoordt dat het zo vlug mogelijk zal gebeuren.
De heer Van de Merbel merkt op dat de raad het plan, dat thans een provincieplan
is, bekeken heeft, vanwege het feit dat de weg straks overgedragen zal worden
aan de gemeente.
Devoorzitter antwoordt dat de raad het plan inderdaad heeft bekeken en tevens
heeft goedgekeurd conform het profiel zoals het momenteel is. Het houdt ook
verband met het verleggen van de grens van de bebouwde kom. De raad heeft het
plan binnen de bebouwde kom bekeken.
De heer Mastenbroek zegt dat deze discussie hem verbaast. Toen het in de raad
aan de orde is geweest, heeft hij gevraagd om het plan in te brengen in de
vergadering van de commissie Openbare Werken, daar het te complex was om in de
raad te bespreken. Hij heeft in de raadsvergadering aan de orde gesteld dat het
fietspad plotseling op zou houden volgens het plan. Destijds is er nauwelijks
respons opgekomen, ook van de zijde van de PvdA.
5®keerVan de Merbel zegt dat zijn fractie in de commissie, door
omstandigheden, niet vertegenwoordigd was. Wanneer het in de raad aan de orde is
geweest, dan had zijn fractie er volgens hem wat alerter op kunnen zijn. Het is
wel zo dat onderkend moet worden dat een situatie in werkelijkheid duidelijker
herkenbaar kan zijn als gevaarlijk, dan op een tekening. Men moet bepaald een
verkeersdeskundige zijn, wil men aan de hand van een tekening kunnen beoordelen
of iets wel of niet gevaarlijk is. Hij heeft deze week in de praktijk ervaren
dat de verkeerssituatie aan de Molenstraat gevaarlijk 'is.
De voorzitter zegt dat tijdens het gesprek met de heer Plat van Rijkswaterstaat,
^strict Roosendaal, allereerst het profiel bepaald is voor het gedeelte binnen
de bebouwde kom. Het profiel binnen de bebouwde kom is maatgevend voor het
gedeelte buiten de bebouwde kom. Na de aanleg van het gedeelte buiten de
bebouwde kom, kan op verzoek van de gemeente de grens van de bebouwde kom
verplaatst worden naar het kruispunt bij de meelfabriek van de firma Verhagen.
De raad heeft het plan gezien. Nu het werk gereed is komt men voor de situatie