-4-
aangevoerd dat met de gevraagde subsidiering een bedrag van bijna f.
21.000,-- gemoeid zou zijn. Onze fractie heeft onlangs nadere inlichtingen
ingewonnen bij het Provinciaal Opbouworgaan en ook bij de Stichting
Welzijnswerk voor Ouderen in Oss. Blijkens die inlichtingen kunnen we er
rekening mee houden dat gemiddeld 15% van de gebruikers in aanmerking komt
voor een individuele maaltijd^ubsidie in onze gemeente zou dit in de
huidige situatie bij een totaal aantal van 35 gebruikers dus kunnen
neerkomen op 5 mensen. Voor 5 mensen bedragen de subsidiekosten dan totaal
circa f. 3.000,per jaar, in elk geval beduidend minder dan de kosten
zoals die genoemd werden in de stukken waarop de commissie haar advies
baseerde. Ook werd ons meegedeeld dat in onze provincie inmiddels reeds
voor ca 30 a 40 gemeenten een subsidieregeling voor dit doel is getroffen.
Bijna in al die gemeenten wordt daarbij het uitvoeringssysteem toegepast,
zoals dat in 1987 door de gemeente Oss is geintroduceerd. Nadere
bijzonderheden over die eenvoudige en gebruikersvriendelijke
bijdrageregeling zijn ook in ons eigen gemeentedossier te vinden, namelijk
in de bijlage bij de brief die in 1987 door het Provinciaal Welzijnsberaad
over deze materie aan ons is toegezonden. Kort gezegd komt die regeling er
op neer dat de financiële positie van de gebruikers simpelweg beoordeeld
wordt aan de hand van de door hen verschuldigde ziekenfondspremie. Dus geen
ingewikkelde en diepgaande procedures. De uitvoering van die regeling wordt
veelal overgelaten aan de betrokken instelling voor ouderenwerk. De
subsidie wordt door die instelling op de maandelijkse nota in mindering
gebracht en de gemeente betaalt de subsidies aan de betrokken instelling en
brengt die uitgaven, waar mogelijk, ten laste van de pot voor het
flankerend ouderenbeleid. Mevrouw de voorzitter, toen deze zaak de vorige
keer in de raad kwam hadden wij onvoldoende inzicht in deze materie om
daarover een oordeel te kunnen geven. Nu wij inmiddels over meerdere
gegevens beschikken menen wij dat het goed zou zijn, wanneer er ook in onze
gemeente een regeling getroffen wordt voor het individueel subsidiëren van
de warme maaltijden voor de desbetreffende categorie ouderen. Vandaar dat
wij, hopelijk met steun van de overige fracties, Uw college willen
uitnodigen om ter zake van zo'n subsidieregeling alsnog een voorstel voor
te bereiden en aan de raad voor te leggen. Dank U wel".
De voorzitter zegt dat de heer Van de Merbel opgemerkt heeft dat de
gemeente de subsidies betaalt aan de betrokken instelling en de uitgave,
waar mogelijk, ten laste brengt van de pot voor het flankerend
ouderenbeleid. Volgens haar kan dat niet. De aanschaf van warmhoudsetjes en
dat soort zaken zou wel ten laste van de pot flankerend ouderenbeleid
kunnen worden gebracht. De kosten van de maaltijd zelf kunnen echter niet
ten laste van deze pot worden gebracht. Ze merkt op dat de heer Van de
Merbel deze zaak behoorlijk heeft doorgespit. Ze verneemt graag van de heer
Van de Merbel hoe andere gemeenten alsnog gelden uit de flankerende pot
voor maaltijden gekregen hebben.
De heer Van de Merbel antwoordt dat hij zijn informatie betrokken heeft van
het Provinciaal Welzijnsberaad. Deze instantie heeft hem er uitdrukkelijk
op gewezen dat een en ander uit de pot voor het flankerend ouderenbeleid
geput zou kunnen worden. Hij is hierop niet dieper ingegaan, omdat hij dit