-75- dit jaar(dus inmiddels 7 maanden geleden) Uw aandacht heb gevraagd voor het feit, dat er in de Wilhelminastraat te hard gereden wordt door automobilisten. Bezie ik de inhoud van Uw brief dan is het mij niet duidelijk waarom U mij pas deze week een antwoord geeft. Een dergelijk antwoord had namelijk ook een half jaar geleden al gegeven kunnen worden. En dat zou wel correcter geweest zijn, niet alleen naar de raad toe, maar ook naar de buurtbewoners in de Wilhelminastraat In Uw brief verwijst U naar het resultaat van een onlangs ter plaatse door de politie gehouden snelheidscontrole. De hoogste snelheid was 48 km per uur en dus, zegt U, werd er in dat ene uur geen overtreding geconstateerd. Wanneer U daarmee de klachten wilt wegwuiven dan ben ik het daar toch niet mee eens. Op meerdere plaatsen in onze gemeente en zeker ook in de Wilhelminastraat is het zo, dat er echt te hard gereden wordt ook al blijft men toevallig beneden de grens van 50 km per uur. Het is perse verkeerd om te denken, dat je overal over een veilige snelheid kunt spreken zolang men maar beneden een snelheid van 50 km per uur blijft. Naar mijn mening wordt het hoog tijd, dat we eens nagaan of het niet veel verstandiger is om in de bebouwde kom een maximum snelheid van 30 km per uur in te voeren. Vandaag de dag is het zo, dat de automobilisten in onze gemeente baas zijn in het verkeer. Ik vind dat niet juist. Ik vind, dat we het autoverkeer ondergeschikt moeten maken aan het verkeer van fietsers en voetgangers. De leefbaarheid in ons dorp zal daar zeker door verbeterd kunnen worden. In Uw brief verwijst U verder naar een bepaald advies van de commissies Ruimtelijke Ordening en Openbare Werken inzake een eventuele herinrichting van de Wilhelminastraat. Ik moet hierbij direct opmerken, dat het hier gaat om een advies, hetwelk is uitgebracht in een besloten vergadering, gehouden op 30 juni 1988, en waarvan ik als raadslid nog niet eerder een verslag onder ogen heb gekregen. Ik betwijfel zelfs of er wel een ook door de commissie Ruimtelijke Ordening goedgekeurd verslag aanwezig is. Ook heeft het mijn aandacht getrokken, dat er kennelijk dus al in juni van het vorig jaar een advies is uitgebracht, terwijl nog in oktober van 1989 in een vergadering van de commissie Openbare Werken werd meegedeeld, dat de dienst gemeentewerken van het college nog geen opdracht heeft gekregen om een plan te maken. Hieruit trek ik de conclusie, dat er nog veel twijfel en onduidelijkheid bestaat over de eventuele herinrichting van de Wilhelminastraat en over de vorm waarin een herinrichting dient te worden uitgevoerd. Persoonlijk zet ik op dit moment bovendien enkele grote vraagtekens bij de vraag of er inderdaad door de commissie Ruimtelijke Ordening een advies is uitgebracht, waarbij ook met de belangen van de omwonenden voldoende rekening is gehouden en waarbij ook is gedacht aan fietsers en voetgangers in de Wilhelminastraat. Uw antwoordbrief roept bij mij in korte tijd weer zoveel nieuwe vragen op, dat ik Uw college wil verzoeken de verkeerssituatie in de Wilhelminastraat zo spoedig mogelijk nader aan de orde te stellen in een liefst openbare vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening. In de tussentijd kan de politie dan misschien nog eens wat meer een oogje in het zeil houden. Dank U wel" De heer Bos kan hetgeen de heer Van de Merbel zegt best wel volgen, maar hij vindt dat de heer Van de Merbel dan ook moet zeggen dat de scholieren niet met 4 of 5 man naast elkaar moeten rijden. Dit is ook levensgevaarlijk. De voorzitter merkt op dat de heer Van de Merbel de zaak in een openbare vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening aan de orde gesteld wil hebben. Ze voegt hieraan toe dat het college de zaak ook in de commissie Openbare Werken aan de orde wil stellen. Er zal aan de politie worden gevraagd om in de tussentijd in de Wilhelminastraat een oogje in het zeil te houden. Helaas moet ze constateren dat de politie toch al veel te veel in de straat aanwezig moet zijn, maar dan vanwege andere zaken en huis-aan-huis onderzoeken, die ze moet plegen. Er is frequent politie in de Wilhelminastraat aanwezig. Door de komst van een aantal jonge gezinnen in het gedeelte van de Wilhelminastraat, waar zij woont, is het gewoon niet meer mogelijk om daar harder dan 50 km per uur te rijden. Hoe het ook gewend of gekeerd wordt, iemand die 48 km per uur

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1989 | | pagina 200