-64- benutten. De hoogte van het structurele voordeel hiervan is afhankelijk van de bestemming die aan dit saldo gegeven wordt. Zoals reeds is aangekondigd, zal de gehele problematiek van de reserveringen in januari 1990 in de commissie Financien aan de orde komen. Daarna zal een voorstel aan de raad worden voorgelegd. De veranderende omstandigheden die zich in 1990 kunnen voordoen zijn cijfermatig niet concreet aan te geven. Haar financiële gevolgen voor de gemeente zijn onder andere te verwachten op de volgende punten: -toepassing van de regels van de commissie Oort bij de loonkosten en diverse vergoedingen; -in het kader van de milieuproblematiek. Voorschriften voor gescheiden inzameling van huisvuil, hetgeen de nodige aanpassingen zal vergen. -zaken die op de achtergrond ook nog spelen. Men kan hiermee zien dat men voorzichtig moet zijn met begroten. We hebben deze week kennis kunnen nemen dat de accijnzen op de dieselolie met 12Z omhoog gaan. Wanneer bezien wordt dat de gemeente voor f. 10.000,-- dieselolie koopt, dan komt er voor 1990 wel f. 1.200,-- bij. Alle tarieven, van loonwerk dat voor de gemeente wordt gedaan, van andere transportkosten enzovoorts, zullen beinvloed worden door deze accijnsverhoging. Er zullen altijd wel wat extra tegenvallers zijn. Mogelijk is ook dat de aanleg van gescheiden stelsels van rioleringen op Dintelmond extra kosten met zich mee zal brengen. Tot nog toe is alleen gesproken over aanpassing die plaats moet vinden. Gelet op de aanscherping van de milieuwetgeving zal het zeer goed mogelijk zijn dat er ter plaatse gescheiden stelsels aangelegd moeten worden. Een en ander zal een extra beroep doen op de financiële middelen van de gemeente. Verder kunnen wij naast de reeds in eerste termijn al genoemde bezuinigingen die zijn geredigeerd, opmerken dat de verschillen tussen begroting en rekening in de achterliggende jaren zijn veroorzaakt doordat in de investeringsplannen opgenomen investeringen niet volledig zijn uitgevoerd, niet voorziene wijzigingen in de algemene uitkering uit het gemeentefonds en lagere rentekosten door daling van de rentetarieven. Dit zijn factoren die er aanleiding toe geweest zijn dat er een verschil uitkwam tussen begroting en het saldo. Dit zijn vaak factoren die in de loop van een jaar hun werking uit gaan oefenen. Achteraf komt het resultaat pas vrij. Momenteel leven we in een periode dat de rente regelmatig stijgt. Wanneer deze rentestijging zou doorgaan en er komt een 1/2Z of 1Z bij, dan weet men ook niet voor wat voor problemen men komt te staan. Wanneer er gesproken wordt over overschotten, zoals die er zijn in de orde van grootte van f. 150.000,-- tot f. 200.000,en wanneer er sprake is van een omzet in de gemeente van tussen de 13 en 15 miljoen gulden, dan kan worden geconcludeerd dat over een netto-resultaat gesproken wordt van 1Z. 1Z Is extreem weinig en er hoeft dan niet zoveel te gebeuren, of men komt aan de verkeerde kant van de streep. Aan de andere kant moeten we ons realiseren, dat wanneer het meevalt, de gelden niet zomaar gebruikt worden om te feesten. Deze gelden worden veelal gebruikt voor reserveringen of voor andere doeleinden gebruikt, waarvan het gevolg is dat in het kader van de meerjarenbegroting op termijn de belastingen dalen. We zien nu al onder andere bij de onroerendgoedbelasting dat we deze belasting via de vijfjarenbegroting bij hebben kunnen stellen en dat deze met enige procenten gedaald is. Rioolafvoerrecht Aangaande de aanpassing van het rioolafvoerrecht is de PvdA voorstander van een verschillend tarief rioolafvoerrecht voor alleenstaanden en gezinnen zoals dit ook bij de reinigingsrechten geldt. Wij willen deze aanpassing bezien binnen een algehele herziening van de verordening rioolafvoerrecht. Hierbij dient ons inziens in de tariefstelling meer tot uitdrukking te komen dan alleen de gezinsgrootte. De mate waarin van het gemeentelijk rioolstelsel gebruik wordt gemaakt is namelijk niet alleen afhankelijk van de gezins- of bedrijfsgrootte Ook de afvoer van hemelwater geschiedt in veel gevallen via de gemeentelijke riolering. Bedrijven worden nu nog aangeslagen op basis van vloeroppervlakte. Dit is ook in de praktijk geen bevredigende heffingsgrondslag gebleken. Op basis

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1989 | | pagina 189