-63-
reden waarom voorlopig uitgegaan moet worden van het minimum van 10Z, hetgeen
neerkomt op f. 1.292.798,--. Dit houdt in dat het gaat om betrekkelijk kleine
reserves. Wat betreft de rente van de erfpachtsgronden, merkt hij op dat de
rente die in de canon van de erfpachtsgronden berekend is te weinig is. Het
dient zo te zijn dat de rente niet bijgeschreven moet worden, maar ten gunste
moet komen aan de Algemene Dienst. Zelfs dan zal er in feite een tekort
overschieten. Een voorstel hiervoor is reeds door de comptabele gemaakt en zal
de raad nog worden aangeboden.
De heer Van de Merbel merkt op dat er in de commissie Financien over een concept
is gesproken. De beide zaken die wethouder Van Dis noemt, zijn niet van geweldig
grote importantie. Feit is wel dat er over het concept is gesproken in de
commissie Financien. Tijdens de vergadering van deze commissie is men het
inhoudelijk eens geworden dat er in het concept verkeerde dingen stonden. Hij
vindt dan, wanneer het definitieve exemplaar wordt gepresenteerd, dat een en
ander dient te zijn aangepast. In het antwoord van het college in eerste termijn
leest hij dat het college een en ander zo nodig zal veranderen. Hij vindt dat
iets wat niet juist is gewoon veranderd moet worden.
Wethouder Van Dis antwoordt dat de heer Van de Merbel in deze gelijk heeft.
De heer Van de Merbel ziet de nadere voorstellen met betrekking tot het
minimumniveau van de saldireserve en de bijschrijving van rente op de
erfpachtsgronden met belangstelling tegemoet. Het kan best zo zijn dat zijn
fractie en het college het dan helemaal eens worden. Er dienen eerst besluiten
genomen te worden. Daarna kan pas worden gezegd dat er besluiten genomen zijn.
Wethouder Van Dis zegt dat het voorstel betreffende de erfpachtsgronden kant en
klaar ligt. Het voorstel met betrekking tot de omvang van de reserves kan
wellicht in de eerstvolgende vergadering van de commissie Financien aan de orde
worden gesteld. Daarna kan een voorstel aan de raad worden voorgelegd.
"Door de PvdA wordt gesteld dat een bedrag van f. 125.000,-- aan extra inkomsten
kan worden aangewezen. Op grond hiervan en gelet op het feit dat de
rekeningresultaten over de jaren 1985 tot en met 1988 aanmerkelijk gunstiger
zijn dan de respectievelijke begrotingssaldidringt men aan op een begroting
die nauwer aansluit bij de werkelijkheid en op een verhoging van de belastingen
met lagere percentages dan voorgesteld. De vraag is nu hoe reeel en structureel
de bedoelde extra inkomsten zijn. Hierover kunnen wij het volgende opmerken:
Halvering van de rentelasten, zoals door de PvdA gesuggereerd wordt,
voortvloeiende uit het investeringsplan, levert in principe geen structurele
ruimte op, omdat deze lasten in het jaar volgende op het investeringsjaar wel
volledig ten laste van de exploitatie komen. Wij werken op dit moment met een
meerjarenbegroting van 5 jaar. Al zou je er rekening mee houden, dan zal het
toch om betrekkelijk kleine bedragen gaan.
Bijraming van de bespaarde rente over de saldireserve is theoretisch mogelijk,
maar zolang de rekeningssaldi niet definitief zijn, kunnen deze formeel nog niet
als bestanddeel van de saldireserve worden beschouwd. Hierbij komt dat de raad
besloten heeft dat het saldo van 1987 toegevoegd zou worden aan de reserve
wegen. In dat jaar heeft de gemeente namelijk wegen van de waterschappen
overgenomen en toen heeft de gemeente besloten, omdat de reserves wegen helemaal
niet voldoende waren, het saldo hiervoor te gebruiken, zodat de rente over dat
saldo al niet gebruikt kan worden. Wij hebben bij het rioolafvoerrecht al
gezegd, dat het college van burgemeester en wethouders aan de commissie
Financien advies wil vragen, zodra de saldi van 1988 en 1989 zijn vastgesteld.
Het ligt in de bedoeling om die saldi ook te gebruiken voor de reserve van het
rioolafvoerrecht. Men moet hierbij bedenken, dat wanneer dit wordt gedaan, het
zaken zijn die ten goede komen aan de burgers. Het gevolg hiervan is namelijk
dat de reserves sneller op een redelijk niveau gebracht worden. De burger hoeft
dan minder te betalen om de reserves op het vereiste niveau te brengen. De
opmerking van de PvdA wat betreft de berekening van het saldo gaat helemaal niet
op, omdat men namelijk noch in 1987, 1988 en noch in 1989 een batig saldo krijgt
dat bij de saldireserve kan worden gevoegd. Het batig saldo verbonden aan de
overdracht van de c.a.i. aan de ENWA kunnen wij op verschillende manieren