-60- een computer en ons college vindt deze proef zeer geslaagd. We zijn uiteraard blij dat de ambtenaren, dankzij de proef, meer met de computer zijn gaan werken en dan ook weer ten bate van het werk. Dorpsvernieuwing Hierover is een vraag gesteld door het CDA. Kortgeleden is een afspraak gemaakt welke knelpunten via de gelden uit het fonds stads- en dorpsvernieuwing zullen worden aangepakt. Als eerste knelpunt staat op het lijstje de Korte Kerkrstraat en de sloop van de panden Kerkring A en 5. Wij gaan ervan uit dat ook dit knelpunt bij Uw fractie op de lijst voorkomt. Daarnaast zullen ook uiteraard de Molenstraat en Beneden Kadedijk aan de orde komen, met daarbij de Pr. Irenestraat en mogelijk nog de WilhelminastraatWe weten nu al bijvoorbaat dat de gelden hiervoor in 1990 volstrekt ontoereikend zijn. Parkeren van vrachtauto's: Door meerdere fracties zijn hierover opmerkingen gemaakt. Parkeren van vrachtauto's in de bebouwde kom kan op diverse manieren worden bereikt, middels toepassing van enkele artikelen van de APV voor wat betreft ontsierende voertuigen, uitzichtbelemmerende voertuigen en voertuigen met stankverspreidende stoffen. Het instellen van een algemeen parkeerverbod voor vrachtauto's binnen de bebouwde kom zou ook tot de mogelijkheden behoren. Het zal U duidelijk zijn dat van de eerste mogelijkheid uiterst spaarzaam gebruik moet worden gemaakt. Vaak wordt het probleem alleen maar verplaatst. Een aparte categorie vormen de voertuigen met gevaarlijke stoffen. We willen daarbij opmerken dat we verplaatsing van de vrachtauto's van de Rembrandtstraat naar de Jan van Eijckstraat bij de MAV0-school(vraag van de PvdA-fractieniet direct als een verbetering zien. We zijn dan bang dat er misschien wel eens geprutst gaat worden aan de vrachtauto's door de jeugd, daar deze zich nogal eens ophoudt in deze contreien" De heer De Jong merkt op dat het van de zijde van zijn fractie ook bedoeld is als een tussenoplossing. De voorzitter zegt dat het college toch deze kanttekening wenst te plaatsen. "Wij willen best wel via de politie het korps gevaarlijke stoffen laten controleren als zou blijken dat een vrachtauto, geladen met gevaarlijke stoffen in de kom zou staan. Vrachtauto's die gevaarlijke stoffen vervoeren, mogen, wanneer ze schoongespoeld zijn, wel in de kom parkeren. We zullen proberen om via de politie hier wat aan te laten doen. Verkeer Ten aanzien van opmerkingen van de fractie Gemeentebelangen over de snelheidscontroles deel ik mee dat er regelmatig snelheidscontroles gehouden worden. Deze zullen van tijd tot tijd ook doorgaan. In het kader van de -25Z aktie hebben wij apparatuur aangeschaft samen met zes andere gemeenten. Die apparatuur rouleert over de gemeenten en de gemeente zal niet altijd aan de beurt zijn wanneer ze een snelheidscontrole wenst te houden. De heer Van de Merbel heeft in een ander verband al eens gezegd dat het te lang duurde voordat er een snelheidscontrole was. Op dat moment heeft hij daarin misschien gelijk gehad, maar nu onlangs hebben er snelheidscontroles op een 5-tal plekken binnen de gemeente plaatsgehad. We zullen proberen om dat mogelijk in het kader van de aktie -25Z het komend jaar iets meer te intensiveren. Economische zaken: De PvdA heeft hierover vragen gesteld. Het evalueren van twee decenia industrie op het industrieterrein Dintelmond kan niet in twee weken gebeuren. Hierin dient een groot aantal factoren te worden betrokken, die zowel positieve als negatieve gevolgen voor de gemeente hebben gehad. Daarnaast zullen goede afwegingen moeten worden gemaakt en conclusies moeten worden getrokken. Ook kan eerst daarna pas toetsing van die conclusies plaatsvinden aan de toekomstverwachtingen op gebied van werkgelegenheid in deze regio. In eerdere raadsvergaderingen is al een keer door het CDA gevraagd om een visie van het college over het maken van een nieuw industrieterrein of het uitbreiden van het bestaande terrein met een x-aantal hectaren. Het college heeft daar toen op geantwoord, dat wij dat graag in een nieuw college aan de orde willen stellen. Als er een beslissing

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1989 | | pagina 185