-48- Ten aanzien van de woningbouw in Heijningen kan opgemerkt worden, dat wij niet geheel vrij zijn om nieuwe plannen in exploitatie te nemen. Zoals bekend is aan Heijningen in het Streekplan groeiklasse 1 toegekend. Dit houdt in, dat er slechts op zeer beperkte schaal uitbreiding mag plaatsvinden. Door ons zal worden bezien of het in exploitatie nemen van een nieuw uitbreidingsgebied strookt met hetgeen daaromtrent in het Dorpenplan is bepaald. Met betrekking tot de uitgifte van bouwkavels en de bouw van woningwetwoningen zal door ons zeker rekening worden gehouden met de behoefte vanuit de eigen ingezetenen. De oprichting van en deelname in een R.V.C. zal in 1990 wederom door het Streekgewest bij de gemeenten worden aangekaart. Uw raad zal daaromtrent dan een definitieve uitspraak moeten doen. Dorpsvernieuwing (C.D.A.) Het is niet onze bedoeling om de plannen in de Korte Kerkstraat te laten afhangen van derden, zoals de P.T.T.. Dit neemt niet weg, dat ook wij gebaat zijn bij een oplossing ten behoeve van de P.T.T., zodat het ons zinvol lijkt om eerst die mogelijkheden nader te onderzoeken. Zoals bekend ontvangen wij jaarlijks van de provincie een bijdrage uit het provinciaal fonds stads- en dorpsvernieuwing. Het is ons voornemen om de reconstructie van de Korte Kerkstraat mede uit deze bijdrage te financieren. Ook de opbrengst van verkoop van gronden aan de P.T.T. kan daaraan een bijdrage leveren. Hoofdfunctie 9 Belastingen en retributies (C.D.A.V.V.D., P.v.d.A, Gemeentebelangen). Algemeen is wel de mening, dat er een zo direkt mogelijke relatie tussen kosten en opbrengsten moet zijn. De ten dienste van speciale dienstverleningen te heffen belastingen zullen dan ook zoveel mogelijk kostendekkend moeten zijn, vandaar, dat wij er voorstander van zijn om b.v. het kostendekkingsplan van de Grontmij zo snel mogelijk te saneren binnen de gemeentebegroting. Wij zullen daarom voorstellen om ten laste van de overige reserves f 150.000,extra te storten in de reserve riolering. Wij hopen hiervoor tevens de eventuele batige saldi van 1988 en 1989 te gebruiken. Daarnaast zullen wij, wanneer de voorstudies daarvoor zijn afgerond Uw raad voorstellen om de heffing van het rioolafvoerrecht zo spoedig mogelijk kostendekkend te laten zijn. Wij kunnen, althans voor de begroting voor 1990, niet ingaan op een gewijzigde aanpak van de heffingen, zoals voorgestaan door de P.v.d.A. Wij stellen voor de hondenbelasting dit jaar zonder meer in stand te houden. Het standpunt van de P.v.d.A. inzake de hondenbelasting is ons genoegzaam bekend, zoals de P.v.d.A. zelf veronderstelt. Er wordt zelfs naar geluisterd, zoals binnenkort zal blijken. Wij hopen in de eerstvolgende vergadering van de commissie B.A. een voorstel inzake de overlast door honden en de aanwending van de hondenbelasting aan de orde te stellen. Een differentiatie in het rioolafvoerrecht, overigens ook gewenst door Gemeentebelangen, zullen wij eerst in het voorjaar van 1990 aan de orde stellen, zodat hier eventueel voor het eerst mee gewerkt kan worden voor het jaar 1991. Een simpele aanname, uitgaande van een differentiatie naar alleenstaanden en gezinnen, uitgaande van de differentiatie zoals opgenomen bij de reinigingsrechten betekent op zich al een forse belastingverhoging van tussen de 5 en 10Z om op het gelijk niveau van heden te blijven. Gezien het voorstaande en de problematiek van een te veranderen aanpak van de heffingsgrondslag voor bedrijven, maakt een wijziging van de heffingsmaatstaven voor het rioolafvoerrecht thans ongewenst.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1989 | | pagina 173