Hoofdfunctie 2
Verkeersmaatregelen (C.D.A., Gemeentebelangen).
Wij onderschrijven de gedachte dat de acties in het kader van de "Actie -25Z"
zich in 1990 sterker moeten richten op de oudere jeugd. Wij beseffen evenwel ten
volle, dat deze groep als groep moeilijk bereikbaar is. Toch zullen wij in
overleg met de andere gemeenten trachten voor deze groep gerichte acties te
starten.
Het intensiveren van snelheidscontroles, zoals voorgesteld door de fractie van
Gemeentebelangen, is nauwelijks mogelijk. Op de eerste plaats is de daarvoor
bestemde apparatuur slechts beperkt beschikbaar, terwijl daarenboven de
controles als zodanig weer extra beslag leggen op de tijd van politie
functionarissen.
Het C.D.A. gaat in op ons voorstel betreffende de parkeerperikelen bij de
Kennedyschool (instellen parkeerverbod). Wij hebben alle fracties gevraagd naar
hun mening hierover en voorgesteld, indien nodig hierop in een volgende
commissie-vergadering Openbare Werken terug te komen. Wij stellen U voor de
discussie over dit punt thans te laten rusten.
Wegbeheer (C.D.A.Gemeentebelangen, V.V.D.)
Overleg met de directies van bedrijven, waarvan vrachtauto's in de bebouwde kom
staan geparkeerd, kan alleen worden gevoerd als er alternatieven voorhanden
zijn. Ten onrechte meent het C.D.A. dat er over dit onderwerp al overleg is
gevoerd. Diverse suggesties voor een oplossing zijn onderzocht. Helaas kunnen
wij U geen plan aanbieden, waarbij op redelijk korte termijn en tegen geringe
investeringen een parkeergelegenheid voor vrachtauto's kan worden gerealiseerd.
Uiteraard levert het uitbannen van vrachtauto's uit de bebouwde kom op langere
termijn een besparing op aan onderhoud wegen zoals ook het CDA stelt. Op korte
termijn echter vergt het in ons geval een investering van waarschijnlijk enkele
honderdduizenden guldens. Dit gaat op dit moment onze draagkracht te boven. De
aanleg van een parkeerterrein vrachtauto's is daarom in de meerjarenbegroting
p.m. geraamd.
Bij gemeentebelangen rijst de vraag of het geen tijd wordt dat "de Polderstraat"
nu eens goed wordt ingericht, nu het bestemmingsplan "Heijningen'80" nagenoeg is
volgebouwd. De straten worden, zowel in plan Oost als in plan Heijningen, als
bouwstraten aangelegd en onderhouden, tot de laatste woning in de directe
omgeving is gebouwd. Dit is overeenkomstig de taakstelling van de
exploitatieopzet. Omdat verwacht mag worden dat het plan in 1990 zal zijn
volgebouwd, zal definitieve inrichting van de woonomgeving mogelijk ook nog in
1990 kunnen plaatsvinden.
Gemeentebelangen vraagt hoe het staat met een eventuele verplaatsing van de
abri aan de Tussenweg, zoals vorig jaar door hen gesuggereerd. In overleg met de
B.B.A. en de fa. Alrecom wordt nagegaan of er mogelijkheden zijn voor het
plaatsen en onderhouden (I) van abri's, waarbij de kosten gedeeltelijk worden
gedekt uit reclame-opbrengsten. Wij verwachten hierover in de loop van het
komende jaar meer duidelijkheid te krijgen. In afwachting hiervan lijkt het ons
juist om geen uitgaven te doen voor het plaatsen, verplaatsen en het verrichten
van groot onderhoud aan abri's.
-42-