Hoofdfunctie 2 Verkeersmaatregelen (C.D.A., Gemeentebelangen). Wij onderschrijven de gedachte dat de acties in het kader van de "Actie -25Z" zich in 1990 sterker moeten richten op de oudere jeugd. Wij beseffen evenwel ten volle, dat deze groep als groep moeilijk bereikbaar is. Toch zullen wij in overleg met de andere gemeenten trachten voor deze groep gerichte acties te starten. Het intensiveren van snelheidscontroles, zoals voorgesteld door de fractie van Gemeentebelangen, is nauwelijks mogelijk. Op de eerste plaats is de daarvoor bestemde apparatuur slechts beperkt beschikbaar, terwijl daarenboven de controles als zodanig weer extra beslag leggen op de tijd van politie functionarissen. Het C.D.A. gaat in op ons voorstel betreffende de parkeerperikelen bij de Kennedyschool (instellen parkeerverbod). Wij hebben alle fracties gevraagd naar hun mening hierover en voorgesteld, indien nodig hierop in een volgende commissie-vergadering Openbare Werken terug te komen. Wij stellen U voor de discussie over dit punt thans te laten rusten. Wegbeheer (C.D.A.Gemeentebelangen, V.V.D.) Overleg met de directies van bedrijven, waarvan vrachtauto's in de bebouwde kom staan geparkeerd, kan alleen worden gevoerd als er alternatieven voorhanden zijn. Ten onrechte meent het C.D.A. dat er over dit onderwerp al overleg is gevoerd. Diverse suggesties voor een oplossing zijn onderzocht. Helaas kunnen wij U geen plan aanbieden, waarbij op redelijk korte termijn en tegen geringe investeringen een parkeergelegenheid voor vrachtauto's kan worden gerealiseerd. Uiteraard levert het uitbannen van vrachtauto's uit de bebouwde kom op langere termijn een besparing op aan onderhoud wegen zoals ook het CDA stelt. Op korte termijn echter vergt het in ons geval een investering van waarschijnlijk enkele honderdduizenden guldens. Dit gaat op dit moment onze draagkracht te boven. De aanleg van een parkeerterrein vrachtauto's is daarom in de meerjarenbegroting p.m. geraamd. Bij gemeentebelangen rijst de vraag of het geen tijd wordt dat "de Polderstraat" nu eens goed wordt ingericht, nu het bestemmingsplan "Heijningen'80" nagenoeg is volgebouwd. De straten worden, zowel in plan Oost als in plan Heijningen, als bouwstraten aangelegd en onderhouden, tot de laatste woning in de directe omgeving is gebouwd. Dit is overeenkomstig de taakstelling van de exploitatieopzet. Omdat verwacht mag worden dat het plan in 1990 zal zijn volgebouwd, zal definitieve inrichting van de woonomgeving mogelijk ook nog in 1990 kunnen plaatsvinden. Gemeentebelangen vraagt hoe het staat met een eventuele verplaatsing van de abri aan de Tussenweg, zoals vorig jaar door hen gesuggereerd. In overleg met de B.B.A. en de fa. Alrecom wordt nagegaan of er mogelijkheden zijn voor het plaatsen en onderhouden (I) van abri's, waarbij de kosten gedeeltelijk worden gedekt uit reclame-opbrengsten. Wij verwachten hierover in de loop van het komende jaar meer duidelijkheid te krijgen. In afwachting hiervan lijkt het ons juist om geen uitgaven te doen voor het plaatsen, verplaatsen en het verrichten van groot onderhoud aan abri's. -42-

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1989 | | pagina 167