-37- belastingverhogingen doorgewerkt f 48.000,f 49.200,f 76.758,en f 72.249,Daarnaast zijn in deze jaren de sportvelden geprivatiseerd, een gymnastieklokaal gesloten, een verenigingsgebouw geprivatiseerd en een openstaande vacature bij de buitendienst gemeentewerken niet ingevuld. Uit voorstaande blijkt dat, hoewel aan het rekeningresultaat niet zoveel is gewijzigd, de genomen maatregelen om dit te bereiken niet gering zijn geweest. Opgemerkt moet daarbij worden, dat van uitvoering van een investeringsplan maar nauwelijks sprake is geweest, zodat de algemene dienst ternauwernood is belast. Terugkerend naar de begroting en meerjarenbegroting waarmee het rekeningresultaat is gestuurd, moeten we constateren, dat de begroting thans sluitend begint te geraken en dat er zelfs positieve geluiden gehoord kunnen worden. Dit stemt thans tot tevredenheid. Het tot op heden gevoerde beleid heeft erin geresulteerd, dat wij nu met lagere belastingvoorstellen kunnen komen voor 1990, te weten met 3Z verhoging O.G.B. in plaats van met 5 1/2Z zoals in de jaren ervoor. Het verlagen tot 3Z is op het ogenblik voor 1990 het maximale waartoe wij willen besluiten. Reeds nu waarschuwen wij ervoor, dat wellicht veranderende omstandigheden in 1990 kunnen nopen tot aanpassing ten nadele. Kortstondig gewin in verband met aanstaande verkiezingen is bij voorgaande beslissing overigens geen uitgangspunt geweest. Duidelijk is dat wij niet in kunnen gaan op voorstellen om af te wijken van de wijze van samenstellen van de begroting 1990, evenmin als wij dit bij de recente begrotingen hebben gedaan, hoe aanlokkelijk de gelanceerde voorstellen van de P.v.d.A. in het verleden ook waren. Wij zijn het eens met het C.D.A., dat de reserves nog niet voldoende ruimte bieden voor diepte-investeringen. Zolang de algemene dienst nog niet gezond is, achten wij belastingverhogingen zoals thans voorgestel-a gerechtvaardigd en noodzakelijk. Het oplossen van de problemen in de exploitatie van het industrieterrein Dintelmond kan op korte termijn de basis van onze begroting aanzienlijk verbeteren en zal mogelijkheden kunnen bieden ten aanzien van matiging van belastingverhogingen in verdere jaren. Voorlopig echter zijn wij nog niet zover. De opmerking van de P.v.d.A. ten aanzien van het minimumniveau van de saldi- reserve van 12Z is juist. Zonodig zal deze zinsnede uit de meerjarenbegroting gehaald worden. Overigens zijn wij van mening, dat het minimumniveau geen streefniveau is, integendeel, ook hier moet opgemerkt worden dat onze reserves te laag zijn. Ten aanzien van de opmerking van de WD betreffende financiële meevallers delen wij mede, dat wij deze telkenmale tijdig zullen melden, zodat in overleg met U een juiste bestemming kan worden gezocht. Algemeen Privatisering (V.V.D.) De WD verwacht van de Rijksoverheid niet al te veel steun meer voor de gemeenten via de algemene uitkeringen en dringt er op aan ons huishoudboekje, te weten begroting en meerjarenbegroting realistisch te benaderen. Hier kunnen wij mee instemmen. Wij wachten in spanning de nieuwe regeringsverklaring af of ook het nieuwe kabinet door zal gaan met de gemeenten voortdurend te korten. De vraag blijft daarom actueel of doorgegaan moet worden met privatisering. Verdere privatisering van zaken, zoals onderhoud plantsoen en de huisvuilophaaldienst, staat niet op zich zelf. Momenteel worden op provinciaal en streekgewestelijk niveau voorstellen voorbereid, waarbij ook de huisvuilverwijdering (ophalen) onderdeel is. Hierop vooruitlopend is niet zinvol, zodat wij hier te zijner tijd op terug zullen komen. Wij verwijzen U tevens naar hetgeen hieromtrent is vermeld onder hoofdfunctie 7reiniging en huisvuilophaaldienst

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1989 | | pagina 162