-37-
belastingverhogingen doorgewerkt f 48.000,f 49.200,f 76.758,en f
72.249,Daarnaast zijn in deze jaren de sportvelden geprivatiseerd, een
gymnastieklokaal gesloten, een verenigingsgebouw geprivatiseerd en een
openstaande vacature bij de buitendienst gemeentewerken niet ingevuld.
Uit voorstaande blijkt dat, hoewel aan het rekeningresultaat niet zoveel is
gewijzigd, de genomen maatregelen om dit te bereiken niet gering zijn geweest.
Opgemerkt moet daarbij worden, dat van uitvoering van een investeringsplan maar
nauwelijks sprake is geweest, zodat de algemene dienst ternauwernood is belast.
Terugkerend naar de begroting en meerjarenbegroting waarmee het
rekeningresultaat is gestuurd, moeten we constateren, dat de begroting thans
sluitend begint te geraken en dat er zelfs positieve geluiden gehoord kunnen
worden. Dit stemt thans tot tevredenheid. Het tot op heden gevoerde beleid
heeft erin geresulteerd, dat wij nu met lagere belastingvoorstellen kunnen
komen voor 1990, te weten met 3Z verhoging O.G.B. in plaats van met 5 1/2Z zoals
in de jaren ervoor. Het verlagen tot 3Z is op het ogenblik voor 1990 het
maximale waartoe wij willen besluiten. Reeds nu waarschuwen wij ervoor, dat
wellicht veranderende omstandigheden in 1990 kunnen nopen tot aanpassing ten
nadele. Kortstondig gewin in verband met aanstaande verkiezingen is bij
voorgaande beslissing overigens geen uitgangspunt geweest. Duidelijk is dat wij
niet in kunnen gaan op voorstellen om af te wijken van de wijze van samenstellen
van de begroting 1990, evenmin als wij dit bij de recente begrotingen hebben
gedaan, hoe aanlokkelijk de gelanceerde voorstellen van de P.v.d.A. in het
verleden ook waren. Wij zijn het eens met het C.D.A., dat de reserves nog niet
voldoende ruimte bieden voor diepte-investeringen. Zolang de algemene dienst nog
niet gezond is, achten wij belastingverhogingen zoals thans voorgestel-a
gerechtvaardigd en noodzakelijk. Het oplossen van de problemen in de exploitatie
van het industrieterrein Dintelmond kan op korte termijn de basis van onze
begroting aanzienlijk verbeteren en zal mogelijkheden kunnen bieden ten aanzien
van matiging van belastingverhogingen in verdere jaren. Voorlopig echter zijn
wij nog niet zover.
De opmerking van de P.v.d.A. ten aanzien van het minimumniveau van de saldi-
reserve van 12Z is juist. Zonodig zal deze zinsnede uit de meerjarenbegroting
gehaald worden. Overigens zijn wij van mening, dat het minimumniveau geen
streefniveau is, integendeel, ook hier moet opgemerkt worden dat onze reserves
te laag zijn.
Ten aanzien van de opmerking van de WD betreffende financiële meevallers delen
wij mede, dat wij deze telkenmale tijdig zullen melden, zodat in overleg met U
een juiste bestemming kan worden gezocht.
Algemeen
Privatisering (V.V.D.)
De WD verwacht van de Rijksoverheid niet al te veel steun meer voor de
gemeenten via de algemene uitkeringen en dringt er op aan ons huishoudboekje, te
weten begroting en meerjarenbegroting realistisch te benaderen. Hier kunnen wij
mee instemmen. Wij wachten in spanning de nieuwe regeringsverklaring af of ook
het nieuwe kabinet door zal gaan met de gemeenten voortdurend te korten. De
vraag blijft daarom actueel of doorgegaan moet worden met privatisering.
Verdere privatisering van zaken, zoals onderhoud plantsoen en de
huisvuilophaaldienst, staat niet op zich zelf. Momenteel worden op provinciaal
en streekgewestelijk niveau voorstellen voorbereid, waarbij ook de
huisvuilverwijdering (ophalen) onderdeel is. Hierop vooruitlopend is niet
zinvol, zodat wij hier te zijner tijd op terug zullen komen. Wij verwijzen U
tevens naar hetgeen hieromtrent is vermeld onder hoofdfunctie 7reiniging en
huisvuilophaaldienst