heeft gevraagd. De heer Mastenbroek merkt op dat de heer de Jong nog iets is vergeten betreffende Willemstad. In het voorstel aan de raad van Willemstad stond de volgende zinsnede:" mits er financiële ruimte gevonden wordt". Hij denkt dat het standpunt van de gemeente Willemstad hetzelfde is als het standpunt van de gemeente Fijnaart en Heijningen. Waarschijnlijk zal in Willemstad de financiële ruimte ook niet gevonden worden. Het is echter wel aardig om het zo te zeggen. De heer de Jong vindt het feit, dat de bewoners van de buitengebieden een enquetêbrief in de bus krijgen waarin heel expliciet vermeld staat dat de gemeente totaal geen medewerking verleent, heel anders klinken, dan wanneer de gemeente zegt dat ze het wil bekijken, mits de mogelijkheden er zijn. De mogelijkheden zijn misschien wel bekeken, maar aan de bewoners is gewoon medegedeeld:"Het is jammer, het kost zoveel". De voorzitter antwoordt dat de heer de Jong de historie niet kent.In het verleden is er overleg geweest met de bewoners van het buitengebied. Het is niet zo dat dit een nieuwe zaak is. Het gaat er hier gewoon om dat de terugploegregeling er is waardoor de gasvoorziening in het buitengebied wat voordeliger kan. De prijs blijft hierdoor echter nog behoorlijk, waardoor er vrijwel geen belangstelling voor gasvoorziening van buitengebieden is. Als men de prioriteiten heel sterk verlegt en een alternatief met dekking kan aandragen bij de begroting, dan kan men wellicht van de raad steun krijgen. Hij is echter van mening dat de ruimte in de begroting er niet is, tenzij men op andere onderdelen heel drastisch gaat bezuinigen of de onroerendgoedbelastingen drastisch gaat verhogen. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. Voorstel tot onderschrijving taakstelling Meerjarenplan voor de verkeersveiligheid 1987-1993Volgnr. 87-IX-102. De voorzitter merkt op dat de nadruk bij dit project gelegd wordt op het feit Iets te doen aan de verkeersveiligheid los van alle streefgetallen. Als stimulans wordt daarbij gebruik gemaakt van de startpremie. De heer Nijhoff merkt op dat zijn fractie het standpunt van het college onderschrijft. Zijn fractie is echter van mening dat de verkeersveiligheid vooral gericht moet zijn op mensen en niet zozeer op technische zaken. Als men de mentaliteit van mensen in het verkeer bekijkt, dan denkt hij dat het een goede zaak is dat er op dat gebied het een en ander gedaan moet worden. Kinderen krijgen na de basisschool geen onderricht meer over hoe men zich in het verkeer moet gedragen. Pas als men voor het autorijbewijs gaat leren krijgt de jeugd weer met de verkeersregels te maken. Hij vindt dat men zich op de groep van de middelbare schoolkinderen moet richten. De heer de Vos zegt dat het bekend zal zijn dat het verbeteren van de verkeersveiligheid altijd hoog op het prioriteitenlijstje heeft gestaan van de fractie van de Partij van der Arbeid. Dat is nog steeds zo. Om wat te doen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat de "Actie-25%" bedacht. Tegen dit plan heeft zijn fractie ernstige bezwaren. Ten eerste blijkt niet uit het plan wat nu concreet de beleidsplannen van de minister zijn. Zoals 4

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1987 | | pagina 76