heeft gevraagd.
De heer Mastenbroek merkt op dat de heer de Jong nog iets is vergeten
betreffende Willemstad. In het voorstel aan de raad van Willemstad stond
de volgende zinsnede:" mits er financiële ruimte gevonden wordt".
Hij denkt dat het standpunt van de gemeente Willemstad hetzelfde is als
het standpunt van de gemeente Fijnaart en Heijningen. Waarschijnlijk zal
in Willemstad de financiële ruimte ook niet gevonden worden. Het is
echter wel aardig om het zo te zeggen.
De heer de Jong vindt het feit, dat de bewoners van de
buitengebieden een enquetêbrief in de bus krijgen waarin heel expliciet
vermeld staat dat de gemeente totaal geen medewerking verleent, heel
anders klinken, dan wanneer de gemeente zegt dat ze het wil bekijken,
mits de mogelijkheden er zijn. De mogelijkheden zijn misschien wel
bekeken, maar aan de bewoners is gewoon medegedeeld:"Het is jammer, het
kost zoveel".
De voorzitter antwoordt dat de heer de Jong de historie niet kent.In
het verleden is er overleg geweest met de bewoners van het buitengebied.
Het is niet zo dat dit een nieuwe zaak is. Het gaat er hier gewoon om
dat de terugploegregeling er is waardoor de gasvoorziening in het
buitengebied wat voordeliger kan. De prijs blijft hierdoor echter nog
behoorlijk, waardoor er vrijwel geen belangstelling voor gasvoorziening
van buitengebieden is.
Als men de prioriteiten heel sterk verlegt en een alternatief met
dekking kan aandragen bij de begroting, dan kan men wellicht van de raad
steun krijgen. Hij is echter van mening dat de ruimte in de begroting
er niet is, tenzij men op andere onderdelen heel drastisch gaat
bezuinigen of de onroerendgoedbelastingen drastisch gaat verhogen.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.
5. Voorstel tot onderschrijving taakstelling Meerjarenplan voor de
verkeersveiligheid 1987-1993Volgnr. 87-IX-102.
De voorzitter merkt op dat de nadruk bij dit project gelegd wordt op
het feit Iets te doen aan de verkeersveiligheid los van alle
streefgetallen. Als stimulans wordt daarbij gebruik gemaakt van de
startpremie.
De heer Nijhoff merkt op dat zijn fractie het standpunt van het college
onderschrijft. Zijn fractie is echter van mening dat de
verkeersveiligheid vooral gericht moet zijn op mensen en niet zozeer op
technische zaken. Als men de mentaliteit van mensen in het verkeer
bekijkt, dan denkt hij dat het een goede zaak is dat er op dat gebied
het een en ander gedaan moet worden. Kinderen krijgen na de basisschool
geen onderricht meer over hoe men zich in het verkeer moet gedragen.
Pas als men voor het autorijbewijs gaat leren krijgt de jeugd weer
met de verkeersregels te maken. Hij vindt dat men zich op de groep van
de middelbare schoolkinderen moet richten.
De heer de Vos zegt dat het bekend zal zijn dat het verbeteren van de
verkeersveiligheid altijd hoog op het prioriteitenlijstje heeft gestaan
van de fractie van de Partij van der Arbeid. Dat is nog steeds zo. Om
wat te doen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid heeft de
Minister van Verkeer en Waterstaat de "Actie-25%" bedacht. Tegen dit
plan heeft zijn fractie ernstige bezwaren. Ten eerste blijkt niet uit
het plan wat nu concreet de beleidsplannen van de minister zijn. Zoals
4