gemeente tegemoet zou kunnen komen in de kosten van aanleg van gas voorziening. Bovendien heeft het college van Willemstad toegezegd zich te laten informeren door Intergas. Twee gemeenten weten meer dan één gemeente Tenslotte merkt hij op dat zijn fractie niet voorbij gaat aan het feit dat de beleggingsopbrengst geheel naar de algemene dienst gaat. Hij vraagt of er al iets bekend is over de extra dividend-uitkering over 1986. Als deze er is, zou die dan voor de gasvoorziening van het buitengebied kunnen worden aangewend De voorzitter antwoordt dan men van talloze zaken in ons land kan zeggen: "Zou dat niet aardig, fijn en goed zijn dat mensen daarover kunnen beschikken". Dit is echter afhankelijk van de mogelijkheden en van de wil van de uitvoerende personen. Feit is, dat de raad bij een keuze van nog niet zolang geleden heeft gesteld, dat hij niet bereid is om de winstdeling van Intergas voor gasvoorziening in het buitengebied te gebruiken. Dat betekent dat men op een andere wijze in de begroting ruimte moet vinden. Als er in de toekomst meer ruimte in de begroting komt, zonder dat men het ene gat men het andere moet vullen, zal men met elkaar nog eens van gedachten kunnen wisselen over dit onderwerp. De heer de Jong zegt dat men moet gaan onderhandelen met Intergas. De voorzitter merkt op dat de raadsleden inzage kunnen krijgen in de stukken die er zijn over de onderhandelingen en gesprekken van de aandeelhouders met Intergas. Het is zo dat de gasvoorziening van het buitengebied geen haalbare kaart is. Men krijgt steeds hetzelfde probleem op tafel: De kosten blijven zeer hoog voor gasvoorziening in het buitengebied. Men moet dan bereid zijn om in zijn totaliteit de kosten om te slaan. Dit is een hele andere benadering. Deze benadering is nooit gekozen en altijd uitdrukkelijk van de hand gewezen. Het feit dat nabuurgemeenten wel bereid zijn aan de gasvoorziening in het buitengebieden iets te doen geeft aan dat men wel bereid is om hun gelden daarvoor aan te wenden of dat men wellicht wat lichtvaardig over deze zaak heeft gedacht. Dit laat hij echter geheel voor rekening van die gemeenten. Het college van burgemeester en wethouders van Fijnaart en Heijningen heeft niets anders gedaan dan uitvoering geven aan het tot op heden nog geldig zijnde raadsbesluit. Men heeft dit weer opgerakeld omdat het aanleggen nu voordeliger is dankzij de terugploegregelingOndanks het feit dat het voordeliger is, vinden de mensen het "uiteraard" nog te duur. Men moet dan op een andere manier voorzien. Het is niet zo dat men afhankelijk is van aardgas, het is echter wel prettig. In het buitengebied heeft men echter andere voordelen met betrekkig tot het wonen. Wat betreft het extra dividend waar de heer de Jong over sprak merkt hij op dat hij daar niets over kan zeggen. Het extra dividend levert echter niet dergelijke bedragen op waardoor de buitengebieden voorzien kunnen worden van aardgas. De heer de Jong merkt op dat hij dat wel begrijpt. Het totaal-bedrag kan men niet zomaar ophoesten. Hij merkt op dat Intergas wel degelijk belang heeft bij het aansluiten van het buitengebied op aardgas. Waarom zijn ze bereid om bij bepaalde gebieden waarbij men technisch meer belang heeft er meer geld in te steken dan bij andere gebieden De voorzitter antwoordt dat het dan om superonrendabele gebieden gaat. Bij superonrendabele gebieden wordt de voorziening niet zo snel getroffen als bij/onrendabele gebieden. Het is ook nog zo dat een groot deel van de aandelen in handen is van de Gasunie. Verder merkt hij op dat de heer de Jong de reacties van andere fracties rendabele of 3

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1987 | | pagina 75