gemeente tegemoet zou kunnen komen in de kosten van aanleg van gas
voorziening. Bovendien heeft het college van Willemstad toegezegd zich
te laten informeren door Intergas. Twee gemeenten weten meer dan één
gemeente
Tenslotte merkt hij op dat zijn fractie niet voorbij gaat aan het feit
dat de beleggingsopbrengst geheel naar de algemene dienst gaat. Hij
vraagt of er al iets bekend is over de extra dividend-uitkering over
1986. Als deze er is, zou die dan voor de gasvoorziening van het
buitengebied kunnen worden aangewend
De voorzitter antwoordt dan men van talloze zaken in ons land kan
zeggen: "Zou dat niet aardig, fijn en goed zijn dat mensen daarover
kunnen beschikken". Dit is echter afhankelijk van de mogelijkheden en
van de wil van de uitvoerende personen. Feit is, dat de raad bij een
keuze van nog niet zolang geleden heeft gesteld, dat hij niet bereid is
om de winstdeling van Intergas voor gasvoorziening in het buitengebied
te gebruiken. Dat betekent dat men op een andere wijze in de begroting
ruimte moet vinden. Als er in de toekomst meer ruimte in de begroting
komt, zonder dat men het ene gat men het andere moet vullen, zal men met
elkaar nog eens van gedachten kunnen wisselen over dit onderwerp. De
heer de Jong zegt dat men moet gaan onderhandelen met Intergas. De
voorzitter merkt op dat de raadsleden inzage kunnen krijgen in de
stukken die er zijn over de onderhandelingen en gesprekken van de
aandeelhouders met Intergas. Het is zo dat de gasvoorziening van het
buitengebied geen haalbare kaart is. Men krijgt steeds hetzelfde
probleem op tafel: De kosten blijven zeer hoog voor gasvoorziening in
het buitengebied. Men moet dan bereid zijn om in zijn totaliteit de
kosten om te slaan. Dit is een hele andere benadering. Deze benadering
is nooit gekozen en altijd uitdrukkelijk van de hand gewezen. Het feit
dat nabuurgemeenten wel bereid zijn aan de gasvoorziening in het
buitengebieden iets te doen geeft aan dat men wel bereid is om hun
gelden daarvoor aan te wenden of dat men wellicht wat lichtvaardig over
deze zaak heeft gedacht. Dit laat hij echter geheel voor rekening van
die gemeenten. Het college van burgemeester en wethouders van Fijnaart
en Heijningen heeft niets anders gedaan dan uitvoering geven aan het
tot op heden nog geldig zijnde raadsbesluit. Men heeft dit weer
opgerakeld omdat het aanleggen nu voordeliger is dankzij de
terugploegregelingOndanks het feit dat het voordeliger is, vinden de
mensen het "uiteraard" nog te duur. Men moet dan op een andere manier
voorzien. Het is niet zo dat men afhankelijk is van aardgas, het is
echter wel prettig. In het buitengebied heeft men echter andere
voordelen met betrekkig tot het wonen. Wat betreft het extra dividend
waar de heer de Jong over sprak merkt hij op dat hij daar niets over
kan zeggen. Het extra dividend levert echter niet dergelijke bedragen
op waardoor de buitengebieden voorzien kunnen worden van aardgas.
De heer de Jong merkt op dat hij dat wel begrijpt. Het totaal-bedrag
kan men niet zomaar ophoesten.
Hij merkt op dat Intergas wel degelijk belang heeft bij het aansluiten
van het buitengebied op aardgas. Waarom zijn ze bereid om bij
bepaalde gebieden waarbij men technisch meer belang heeft er meer geld
in te steken dan bij andere gebieden
De voorzitter antwoordt dat het dan om superonrendabele gebieden gaat.
Bij superonrendabele gebieden wordt de voorziening niet zo snel
getroffen als bij/onrendabele gebieden. Het is ook nog zo dat een groot
deel van de aandelen in handen is van de Gasunie.
Verder merkt hij op dat de heer de Jong de reacties van andere fracties
rendabele of
3