bedrag dat de heer van der Spek in zijn hoofd heeft.
De voorzitter vraagt aan de heer van der Spek of hij hierop nog verder
wil in gaan, of dat hij zijn opmerking terugneemt.
De heer van der Spek merkt op dat hij de suggestie om een symbolisch
bedrag beschikbaar te stellen verwacht had van de kant van de fractie
van het C.D.A. Het is nu aan hen of men hierop verder wil in gaan of
niet.
De voorzitter antwoordt dat de heer Nijhoff heel duidelijk is geweest
over hetgeen zijn fractie vindt. Hij vraagt of iemand stemming wenst.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.
Voorstel tot beschikbaarstelling krediet in verband met
aansprakelijkheidsstelling verstrekte gemeentegarantie25e wijziging
gemeentebegroting 1987. Volgnr. 87-VII-80.
De heer Bos vraagt of het mogelijk is om in de toekomst nog strengere
voorwaarden te verbinden aan het verstrekken van een gemeentegarantie.
Verder vraagt hij of het niet mogelijk is om voortaan eerder tot
openbare verkoop over te gaan. De banken lijden geen verlies en laten
de zaak vaak oplopen.
De heer van der Spek merkt op dat hij ongeveer hetzelfde had willen
zeggen als de heer Bos. Hij wil hieraan de vraag toevoegen of
het niet verstandig is om bij de garantie-verlening de garantie over
de renteachterstand uit te sluiten. Wanneer de bank te lang wacht met
waarschuwen en alles op zijn beloop laat, betekent de uitsluiting van
garantie over renteachterstand dat de gemeenschap niet steeds zwaarder
belast wordt.
De heer Kannekens merkt op dat zijn fractie het eens is met hetgeen de
heer Bos heeft gezegd.
De voorzitter antwoordt dat als de gemeente de risico's niet wil lopen
die aan het verstrekken van gemeentegaranties zitten, ze de garantie
niet moet geven. De gemeente Fijnaart en Heijningen hanteert strengere
normen dan geadviseerd wordt. Met name de versnelde aflossing in de
eerste jaren is zo'n strengere norm. Het probleem is dat de banken voor
een heel gering rentevoordeel, van elke verantwoordelijkheid zijn uit
gesloten. De banken hebben dus daar waar men risico kan lopen de ver
antwoordelijkheid voor 100% afgewenteld op het rijk en de gemeenten.
Men zit ook met het probleem van de openbare verkoop. Heel vaak is het
zo, vooral met garantstellingen uit het verleden, dat men de bedragen
waar men garant voor stond nooit meer terug kan krijgen door middel van
een openbare verkoop. Dit betekent dat men dan manoeuvreert om het op
een andere manier op te lossen. Dit neemt niet weg dat de
aansprakelijkheid voor de rente een zeer kwalijke zaak is. Wat de heer
van der Spek voorstelt kan echter helemaal niet.
Het college van burgemeester en wethouders is altijd heel alert
wat betreft het niet betalen van aflossingen. Het komt gelukkig maar
sporadisch voor dat mensen hun verplichtingen betreffende aflossing van
hypotheek op hun woning niet nakomen. Als het echter aan de orde komt
kan het behoorlijk op de begroting inhakken. Men kan er echter heel
weinig aan doen.
De heer Kannekens merkt op dat het niet mag voorkomen dat er voor een
pand zoals nu aan de orde is voor zo'n groot bedrag garant moet
worden gestaan. Gelukkig is men daar tegenwoordig voorzichtiger mee en
13