staat. In de vergadering van april stond deze brief reeds
op de lijst van de ingekomen stukken met dezelfde advisering.
De voorzitter antwoordt dat het Nederlands Verbond van Huurders een
brief heeft gestuurd over een materie die op dat moment niet aan de
orde was ook nu nog niet aan de orde is. De afhandeling van de brief
vindt naar alle waarschijnlijkheid in de juni-raad plaats.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.
4Voorstel inzake de instelling van een regionale volkshuisvestingscom-
missie. Volgnr. 37-V-37
De heer de Vos merkt op dat zijn fractie van mening is dat er een
aantal taken binnen deze regionale volkshuisvestingscoramissie best
gedaan kan worden. Zijn fractie denkt met name aan de
"woningruilbeurs" tussen gemeenten binnen het Streekgewest plaatsvindt.
Een minder goede zaak vindt zijn fractie de taak van het Streekgewest
tot het controleren van de door de gemeente ingevulde
planningslijsten. Hiermee blijft men werk houden. Zijn fractie neigt
ernaar om tegen het instellen van een regionale
volkshuisvestingscommissie te stemmen. Hij vraagt of de gemeenteindien
de raad de instelling van een regionale volkshuisvesting afwijst, nog
wel invloed heeft op de provinciale volkshuisvestingscommissie.
De heer van der Werf merkt op dat men de regionale
volkshuisvestingscommissie helemaal niet nodig heeft. Men heeft één
woningbouwvereniging in drie gemeenten. Binnen deze drie gemeenten
kunnen de wethouders van de drie gemeenten de problemen oplossen.
Wethouder Fakkers antwoordt op de vraag van de heer de Vos dat de
Tweede kamer derStaten-Generaal het aantal te bouwen woningen in de
gesubsidieerde sector vaststelt.
De provincie verdeelt de haar toegewezen woningen over de gemeenten
binnen haar gebied op grond van door de gemeente ingediende
planningslij sten. Of men nu een regionale volkshuisvestingscommissie
heeft of niet, een gemeente kan nooit zonder woningen worden gezet. Het
provinciale bestuur echter is eerder geneigd om kontakt te hebben met
7 Streek- of Stadsgewesten dan met. de 131 individuele gemeenten.De
discussie omtrent de inbreng van de regionale volkshuisvestingscommis
sie is alleen mogelijk als er binnen de streek geen uitruil van
woningen zou plaatsvinden en men een aantal contingenten niet zou
kunnen benutten.
Het gaat erom het aantal woningen in de sociale woningbouw te behouden.
Het kan zijn dat na de uitruil van woningen blijkt dat de streek een
aantal woningen niet meer kan bouwen, omdat er bijvoorbeeld geen
bestemmingsplannen aanwezig zijn. Een regionale volkshuisvestingscom
missie kan dan ook niets meer doen, omdat toegewezen woningen die in
een streek niet gebouwd kunnen worden terugvallen naar het rijk. Op
provinciaal niveau kan ervoor gezorgd worden dat een overschot
binnen bepaald streekgewest wordt toegeschoven naar andere streekgewes-
ten.
Hij heeft hiermee de vraag van de heer van der Werf beantwoord. Het zou
niet mogelijk zijn om de uitruil van woningen binnen de drie gemeenten
die onder de woningbouwvereniging Brabants Westhoek vallen te doen. De
gemeente Klundert behoort namelijk niet tot het Streekgewest.
De voorzitter merkt op dat het college van mening is dat de
2