staat. In de vergadering van april stond deze brief reeds op de lijst van de ingekomen stukken met dezelfde advisering. De voorzitter antwoordt dat het Nederlands Verbond van Huurders een brief heeft gestuurd over een materie die op dat moment niet aan de orde was ook nu nog niet aan de orde is. De afhandeling van de brief vindt naar alle waarschijnlijkheid in de juni-raad plaats. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 4Voorstel inzake de instelling van een regionale volkshuisvestingscom- missie. Volgnr. 37-V-37 De heer de Vos merkt op dat zijn fractie van mening is dat er een aantal taken binnen deze regionale volkshuisvestingscoramissie best gedaan kan worden. Zijn fractie denkt met name aan de "woningruilbeurs" tussen gemeenten binnen het Streekgewest plaatsvindt. Een minder goede zaak vindt zijn fractie de taak van het Streekgewest tot het controleren van de door de gemeente ingevulde planningslijsten. Hiermee blijft men werk houden. Zijn fractie neigt ernaar om tegen het instellen van een regionale volkshuisvestingscommissie te stemmen. Hij vraagt of de gemeenteindien de raad de instelling van een regionale volkshuisvesting afwijst, nog wel invloed heeft op de provinciale volkshuisvestingscommissie. De heer van der Werf merkt op dat men de regionale volkshuisvestingscommissie helemaal niet nodig heeft. Men heeft één woningbouwvereniging in drie gemeenten. Binnen deze drie gemeenten kunnen de wethouders van de drie gemeenten de problemen oplossen. Wethouder Fakkers antwoordt op de vraag van de heer de Vos dat de Tweede kamer derStaten-Generaal het aantal te bouwen woningen in de gesubsidieerde sector vaststelt. De provincie verdeelt de haar toegewezen woningen over de gemeenten binnen haar gebied op grond van door de gemeente ingediende planningslij sten. Of men nu een regionale volkshuisvestingscommissie heeft of niet, een gemeente kan nooit zonder woningen worden gezet. Het provinciale bestuur echter is eerder geneigd om kontakt te hebben met 7 Streek- of Stadsgewesten dan met. de 131 individuele gemeenten.De discussie omtrent de inbreng van de regionale volkshuisvestingscommis sie is alleen mogelijk als er binnen de streek geen uitruil van woningen zou plaatsvinden en men een aantal contingenten niet zou kunnen benutten. Het gaat erom het aantal woningen in de sociale woningbouw te behouden. Het kan zijn dat na de uitruil van woningen blijkt dat de streek een aantal woningen niet meer kan bouwen, omdat er bijvoorbeeld geen bestemmingsplannen aanwezig zijn. Een regionale volkshuisvestingscom missie kan dan ook niets meer doen, omdat toegewezen woningen die in een streek niet gebouwd kunnen worden terugvallen naar het rijk. Op provinciaal niveau kan ervoor gezorgd worden dat een overschot binnen bepaald streekgewest wordt toegeschoven naar andere streekgewes- ten. Hij heeft hiermee de vraag van de heer van der Werf beantwoord. Het zou niet mogelijk zijn om de uitruil van woningen binnen de drie gemeenten die onder de woningbouwvereniging Brabants Westhoek vallen te doen. De gemeente Klundert behoort namelijk niet tot het Streekgewest. De voorzitter merkt op dat het college van mening is dat de 2

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1987 | | pagina 38