"•len krijgt dus de situatie dat men de procedure geheel opnieuw moet starten, omdat men aan andere voorwaarden moet voldoen. Het college nu wil echter het schoolbestuur beschermen tegen die problemen. Als men dit echter toch wil doen, dan moet men heel snel zijn, omdat men bij het Rijk financieel behoorlijk in de problemen zit ten aanzien van de huisvesting. Men heeft hele stringente normen aangelegd ten aanzien van de kosten, hetgeen bij dit probleem zeker een rol gaat spelen. Als men echter wil weten hoe het precies zit, zal men naar Zoetermeer moeten. De heer Koevoets zegt dat dat niet nodig is, daar ze ook bij hem kunnen komen. Wenst men het oude besluit van artikel 50 en artikel 72 om te zetten in een artikel E42- besluit, dan kan het bestuur van de Protestants Christelijke Lagere School een verzoek indienen bij het Ministerie van Onderwijs. De datum van het raadsbesluit plus het nummer moeten worden vermeld, alsmede de datum van wijziging van het raadsbesluit. Verzocht moet worden om handhaving van de inhoud van het oude verzoek. De beschikking van het Ministerie kan men in die zin laten wijzigen, dat die beschikking tevens gebaseerd is op artikel E 42 Overgangswet Basisonderwijs. Hij zegt dat het dus wel degelijk mogelijk is. Alleen komt men dan bij de vraag of het wel verstandig is om dit te doen. De voorzitter merkt op dat de heer Koevoets precies hetzelfde aangeeft wat hij gezegd heeft. Als men de beschikking wil veranderen, moet men toch weer bij de Minister aankloppen. Dit betekent dat de beschikking opnieuw bekeken moet worden. Men kan niet met zekerheid zeggen dat de beschikking dan gehandhaa blijft. Het college vindt het niet verantwoord, om straks met de zwarte pi^t te komen zitten. Als het schoolbestuur zelf wil gaan onderzoeken of men het risico aandurft, dan kan de raad altijd dat besluit nog omzetten. Hij denkt dat hiermee niet iets nieuws aangedragen is. De heer Koevoets denkt echter van wel. De raad schrijft aan het bestuur van de Vereniging van Protestants Christelijk Basisonderwijs dat het juridisch niet mogelijk is. Hij dacht echter aangetoond te hebben dat het juridisch wel mogelijk is. Hij denkt dat men het dan in het briefje iets anders moet formuleren, namelijk dat het juridisch mogelijk is, maar dat het misschien niet verstandig is. De voorzitter merkt op dat men dan een nieuw raadsbesluit moet nemen. Hij zegt dat hij zal overleggen of het misschien iets anders omschreven kan worden. Hij is er echter niet eens zo zeker van. Dit neemt echter niet weg dat, als het moet gebeuren, dit gedaan zal worden. Hij zegt dat de raad te allen tijde het besluit kan omzetten. De beschikkingen moeten dan bezien worden. Dan is het de vraag of dat de beschikking gehandhaafd blijft of dat de beschikkin drastisch wordt herzien. Bij dit laatste zet hij een aantal vraagtekens. De raad besluit, aangaande de ontwerp-brief aan het Bestuur van het Protestants Christelijk Basisonderwijs, zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders van Fijnaart en Heijningen- 6. Voorstel tot vaststelling dat de vakantietoelage in 1985 in twee gedeelten zal worden uitbetaald. Volgnr. 85-111-10 De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. "7. Voorstel tot het aanvragen en aanvaarden van rijksleningen en jaarlijkse bijdrage voor de bouw van 18 woningwetwoningen door de Woningbouwvereniging "Fijnaart" Volgnr. 85-111-12. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. -lil-

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1985 | | pagina 27