-35-
Wethouder Fakkers gaat in op de opmerkingen over het riolering, stelsel en
de beheerssystemen. Men moet ten aanzien van de rioleringsstelsels stellen
dat men op tijd is om te gaan reserveren, want in feite komt het er op neer
dat men in 1990 en volgende jaren komt te zitten met een riolering die ouder
is dan 40 jaar.
Ten aanzien van de beheerssystemen zegt hij dat daar ongeveer 1 manjaar werk
in zit. Dit was een juiste constatering. Aan de andere kant denkt hij ook
dat uit de vergadering van de commissie Openbare Werken duidelijk het advies
naar voren is gekomen om met de beheerssystemen wat voorzichtig aan te doen.
Men moet proberen een zodanige weg te vinden, zodat het niet zoveel geld kost
en wellicht kan zoals in het verleden eerder gebeurd is, een praktikant worden
ingeschakeld om deze werkzaamheden te doen.
Ten aanzien van de opmerking van de Partij van de Arbeid dat de RWW en WWV
eerder een verlaging dan een verhoging had moeten te zien gegeven merkt hij
op, dat de WWV inderdaad met 1,3 miljoen omlaag gaat als gevolg van de in
schatting van het college van de problematiek dat de WWV wellicht overgeheveld
zou worden naar de bedrijfsvereniging. Dit zijn althans plannen, zoals men
die wel eens meer in Den Haag heeft. Regelingen die men bedenkt en die het
de lagere overheid alleen maar moeilijker maken.
De RWW is hoger geraamd in verband met het feit dat in januari een aantal
schoolverlaters een beroep zullen doen op deze regeling. Bovendien zal er
een sneller beroep worden gedaan op deze regeling, omdat men voor andere rege
lingen niet meer in aanmerking komt. Ook moet hier duidelijk gedacht worden
aan de sluitfunctie van de Algemene Bijstandswet en de RWW in het kader van
de Stelselherziening. Het is zelfs al zo dat mensen met een 36—uren baan zo
weinig verdienen, dat zij gedeeltelijk voor bijstand in aanmerking komen.
Dit zijn allemaal hele gekke besluitvormingen die plaats vinden. Er moeten
regels worden uitgevoerd, waar men niet altijd onderuit kan. Ten aanzien van
de Bijzonder Onderzoeksambtenaar zegt hij dat het rapport er aan zit te komen
en dat het met de nodige vertrouwelijkheid ter inzage gelegd zal worden. Hij
neemt aan dat men een beetje begrip zal hebben voor het gegeven, dat men onder
tijdsdruk niet altijd toekomt aan het schrijven van rapporten.
Wat betreft de opmerkingen over het puntensysteem van de P.v.d.A. en de PLF-
fractie zegt hij, dat het puntensysteem aanwezig is zoals het college in eerste
instantie heeft geantwoord. Het fungeert als leidraad bij de opstelling van
de advisering en het adviesorgaan beoordeelt de toewijzing aan de hand van
de advisering en de lijsten die er zijn. Er moet niet vergeten worden dat
een dergelijk systeem eigenlijk in een computer moet zitten, omdat er wijzigingen
la minute in zouden moeten verwerkt worden, zodat het puntensysteem altijd
bij is. Dit lukt echter nu niet altijd. Bovendien is er vaak informatie in
het gemeentehuis aanwezig voordat de adviezen verwerkt zijn, doordat mensen
op het spreekuur voor woningzoekenden komen.
Verder zegt hij dat hij zich niet kan herinneren dat het college beloofd heeft
dat het puntensysteem of eventuele besluiten van woningtoewijzigingen ter inzage
gelegd zou worden. Het is wel zo dat mensen inzicht krijgen in het puntensysteem.
De heer de Vos merkt op dat er duidelijk is afgesproken dat er een evaluatie
van het puntensysteem ter inzage gelegd zou worden. Het systeem is in 1983
aangenomen. Het puntensysteem is indertijd uitgebreid in de raad behandeld.
Toen is er naar voren gekomen om het na een jaar opnieuw te bekijken hoe het
werkt. Dat ene jaar zijn er inmiddels twee geworden. Hoe het puntensysteem
werkt is duidelijk. Alleen zou men de evaluatie van het puntensysteem nog
bekend maken.
Wethouder Fakkers vervolgt zijn betoog en gaat in op de opmerkingen betreffende
de Kraaiendijk. De Kraaiendijk is inderdaad eigendom van de gemeente.
De weg is in het kader van de ruilverkaveling opgeknapt en dit is goed uit
gevoerd.
Door zwaar landbouwverkeer en het feit dat het een busroute is wordt de berm
weggereden. Het college heeft geconstateerd dat door deze gang van zaken er
een gevaarlijke situatie onstaat voor fiesters, waardoor het college van mening
is dat er een strook van 40 centimeter verhard wegdek langs de weg gelegd
moet worden, waardoor uitwijkmogelijkheden voor fietsers voor zwaar verkeer
mogelijk worden.