-23-
Hij leest vervolgens het antwoord van het college op de algemene beschouwingen
van de verschillende fracties voor:
"Algemeen Financieel gedeelte.
Uit de Algemene beschouwingen menen wij te mogen concluderen, dat U het voor
gestane beleid in grote lijnen ondersteunt.
C.D.A. en V.V.D. accepteren voor 1986 ook de dan noodzakelijke belastingmaat
regelen en ze zijn ook bereid het beleid voor volgende jaren in het licht van
het meerjarenperspectief te bekijken.
P.L.F. en P.v.d.A. gaan van 3V2% belastingverhoging uit en Gemeentebelang/Algemeen
Belang van 4%.
Aangedragen alternatieven wijzen wij om navolgende redenen van de hand:
De opname van f 40.000,structureel op algemene dienst ten bate van het grond
bedrijf heeft betrekking op 1986. De verkopen in 1985 waren ook reeds onvol
doende. Zie de herziene kostprijsopzet van Dintelmond en de opname van f 40.000,
structureel heeft dus betrekking op 1986.
Jaarlijks zal 12.000 m2 industriegrond verkocht moeten worden en daar is dus
dekking voor opgenomen.
Opschuiven van investeringen wijzen wij van de hand, omdat de investeringen nu
noodzakelijk zijn. Vooral omdat een aantal investeringen diverse malen vooruit
geschoven zijn. Zie Oude Heijningsedijk. Ook zou opnieuw doorschuiven binnen onze
vierjarenbegroting geen structurele ruimte scheppen.
Een hoger beroep op de saldireserve is ongewenst, omdat een voorschot nemen op
waarschijnlijk geringe rekeningoverschotten riskant is.
Uitsmeren van belastingverhogingen over een nog langere termijn en het dus nog
later weer tot een sluitende begroting komen vinden wij onjuist, omdat er zich
de de komende jaren, ongetwijfeld nieuwe uitgaven zullen aandienen die in verband staaa/
en van de tijd. Wij noemen U slechts onderhoud rioolstelsel/onderhoud gebouwen/
wet sanering wegen/informatievoorziening. In feite is dit een ontwikkeling, waarbij
beheer en onderhoud meer dan ooit de aandacht krijgen. Ook delen wij de mening
van de P.v.d.A. niet, dat de inkomsten aan de lage kant zijn geraamd.
De inkomsten van de financiële verhouding vinden plaats in een vastgesteld kader
en nemen eerder af dan toe. De O.G.B. en gemeentelijke belastingen zijn afge
stemd op de inkomsten van 1985.
Ook hebben we te maken met kwijtschelding. Deze bedraagt momenteel 1% van de
belastingopbrengst.
Ook willen wij nog eens benadrukken, dat wij in 1986 voor het eerst weer in een
tekort-situatie terecht zijn gekomen. Zonder belastingverhoging en zonder
gebruik van de saldireserve is de post onvoorzien immers f 20.000,negatief.
Slechts op termijn ontstaat zonder over de saldireserve te beschikken een sluiten
de begroting.
Dat kan alleen met een sober uitgevoerd beleidsplan en een regelmatig toetsen
van de werkelijke structurele ruimte binnen de begroting.
Daarbij zal het nodig zijn om via beheersystemen zo goed mogelijk te kunnen be
palen welke hoogte de reserves moeten hebben. Vooralsnog menen wij dat deze
reserves zeker geen aanleiding tot juichen geven. Ook de reserves t.a.v.
Dintelmond zullen voor een inventief beleid nodig zijn. U zult begrijpen, dat
wij onze voorstellen onverkort handhaven en dat wij het als eerlijk en wijs
beleid zien om de risico's te onderkennen en om bij de begroting van 1987 te
bekijken of er meevallers zijn geweest, waardoor het mogelijk is, de burger
minder te belasten en/of nieuwe nog niet opgenomen investeringen te doen of
nieuwe taken aan te vatten.
Ten aanzien van de V.V.R. is momenteel weinig bekend. Zodra er concretere
gegevens zijn zullen wij de raad nader informeren. Het woonwagenschap zal ook
in 1986 nog blijven bestaan.