-23- Hij leest vervolgens het antwoord van het college op de algemene beschouwingen van de verschillende fracties voor: "Algemeen Financieel gedeelte. Uit de Algemene beschouwingen menen wij te mogen concluderen, dat U het voor gestane beleid in grote lijnen ondersteunt. C.D.A. en V.V.D. accepteren voor 1986 ook de dan noodzakelijke belastingmaat regelen en ze zijn ook bereid het beleid voor volgende jaren in het licht van het meerjarenperspectief te bekijken. P.L.F. en P.v.d.A. gaan van 3V2% belastingverhoging uit en Gemeentebelang/Algemeen Belang van 4%. Aangedragen alternatieven wijzen wij om navolgende redenen van de hand: De opname van f 40.000,structureel op algemene dienst ten bate van het grond bedrijf heeft betrekking op 1986. De verkopen in 1985 waren ook reeds onvol doende. Zie de herziene kostprijsopzet van Dintelmond en de opname van f 40.000, structureel heeft dus betrekking op 1986. Jaarlijks zal 12.000 m2 industriegrond verkocht moeten worden en daar is dus dekking voor opgenomen. Opschuiven van investeringen wijzen wij van de hand, omdat de investeringen nu noodzakelijk zijn. Vooral omdat een aantal investeringen diverse malen vooruit geschoven zijn. Zie Oude Heijningsedijk. Ook zou opnieuw doorschuiven binnen onze vierjarenbegroting geen structurele ruimte scheppen. Een hoger beroep op de saldireserve is ongewenst, omdat een voorschot nemen op waarschijnlijk geringe rekeningoverschotten riskant is. Uitsmeren van belastingverhogingen over een nog langere termijn en het dus nog later weer tot een sluitende begroting komen vinden wij onjuist, omdat er zich de de komende jaren, ongetwijfeld nieuwe uitgaven zullen aandienen die in verband staaa/ en van de tijd. Wij noemen U slechts onderhoud rioolstelsel/onderhoud gebouwen/ wet sanering wegen/informatievoorziening. In feite is dit een ontwikkeling, waarbij beheer en onderhoud meer dan ooit de aandacht krijgen. Ook delen wij de mening van de P.v.d.A. niet, dat de inkomsten aan de lage kant zijn geraamd. De inkomsten van de financiële verhouding vinden plaats in een vastgesteld kader en nemen eerder af dan toe. De O.G.B. en gemeentelijke belastingen zijn afge stemd op de inkomsten van 1985. Ook hebben we te maken met kwijtschelding. Deze bedraagt momenteel 1% van de belastingopbrengst. Ook willen wij nog eens benadrukken, dat wij in 1986 voor het eerst weer in een tekort-situatie terecht zijn gekomen. Zonder belastingverhoging en zonder gebruik van de saldireserve is de post onvoorzien immers f 20.000,negatief. Slechts op termijn ontstaat zonder over de saldireserve te beschikken een sluiten de begroting. Dat kan alleen met een sober uitgevoerd beleidsplan en een regelmatig toetsen van de werkelijke structurele ruimte binnen de begroting. Daarbij zal het nodig zijn om via beheersystemen zo goed mogelijk te kunnen be palen welke hoogte de reserves moeten hebben. Vooralsnog menen wij dat deze reserves zeker geen aanleiding tot juichen geven. Ook de reserves t.a.v. Dintelmond zullen voor een inventief beleid nodig zijn. U zult begrijpen, dat wij onze voorstellen onverkort handhaven en dat wij het als eerlijk en wijs beleid zien om de risico's te onderkennen en om bij de begroting van 1987 te bekijken of er meevallers zijn geweest, waardoor het mogelijk is, de burger minder te belasten en/of nieuwe nog niet opgenomen investeringen te doen of nieuwe taken aan te vatten. Ten aanzien van de V.V.R. is momenteel weinig bekend. Zodra er concretere gegevens zijn zullen wij de raad nader informeren. Het woonwagenschap zal ook in 1986 nog blijven bestaan.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1985 | | pagina 189