-ö-
Wat betreft de vraag over de normering, die de heer de Witte stelde, zegt hij
dat de normeringenbekend zijn.
Verder deelt hij mede dat gezien de vele verzoeken daartoe, het college zal
komen met een voorstel inzake een delegatiebesluit kwijtschelding gemeente
lijke belastingen.
De raad besluit zender hoofdelijke storming overeenkomstig het voorstel van burgemeester
en wethouders.
De fractie van de PLF wenst hierbij de aantekening geacht te worden tegen
het tweede daadwerkelijk verzoek van kwijtschelding gestemd te hebben.
11. Voorstel tot afwijzing verzoek Woningbouwvereniging "Fijnaart" tot verkoop
woningwetwoningen plan Westkreek. Volgnr. 85-X-95.
De heer Koevoets merkt op dat dit een voorstel is waarbij de raad moet beslissen
om niet tot verkoop van deze woningen over te gaan. De argumenten die daar
voor gegeven worden zijn bijvoorbeeld dat doorstroming van goedkopere naar
duurdere woningen zou worden belemmerd. De vraag naar huurwoningen is groter
dan naar koopwoningen.Het woningbeleid in de sociale sector is er op gericht
om de woningen in de huur- en de premiesector te behouden, anders komt de
gemeente met haar contingenten in gevaar. Ook een argument is dat verkoop van V
deze woningen een stagnerende invloed zou hebben op de bouw in plan Oost.
OM dan met het laatste argument te beginnen, zegt hij, dat dit dan een econo
mische overweging is die men als gemeente maakt. Hij denkt niet dat dit een
hele zuivere overweging is.andat men ^als gemeente een aantal zaken moet toetsen.
Als men veronderstelt dat deze overweging een economische overweging is, dan
denkt hij dat men zaken door elkaar gaat halen. Bij het volgende agendapunt
worden ook alle economische en planologische aspecten door elkaar gehutseld.
De doorstroming van goedkopere naar duurdere woningen trekt hij in twijfel.
De woningen waar het over gaat zijn zo'n beetje de duurste woningen van Fijnaart,
althans zover hij de bewoners hierover gehoord heeft. Uit het voorstel van de
woningbouwvereniging blijkt dit echter niet. De mensen die in Westkreek
in aanmerking zouden kunnen komen voor kopen, moeten een belastbaar inkomen
hebben van 50.000,De mensen die dan net geen 50.000,belastbaar
inkomen hebben, kernen niet in aanmerking voor een premie-woning. Wat betreft
het jaarlijkse contingent denkt hij dat dit wat moeilijker ligt. Zijn
fractie heeft daar zo één, twee, drie geen antwoord op of verkoop inderdaad
invloed zal hebben op het contingent. Normaal gesproken zou men moeten
vragen: "Wat zijn de huren die ze moeten betalen, wat gaat het de mensen
kosten al ze de woning kopen en voldoen de kopers aan een aantal normen". V
Op dit moment blijkt niet uit de aanvraag die er ligt, wat de bedoeling
is. Er ligt een niet-ondertekend briefje.
De voorzitter interrumpeert met de mededeling dat hij inmiddels een onder
tekend briefje heeft ontvangen van de secretaris, van de Woningbouwvereniging
"Fijnaart"
De heer Koevoets merkt op dat de Woningbouwvereniging met sommige dingen
erg laat is. Van sommige bewoners uit Westkreek heeft hij gehoord dat de
huurders in april al een verzoek hebben ingediend tot aankoop van de woningen.
Hij vraagt zich ook af hoe het moet gaan als de fusie tot stand is gekomen
per 1 januari 1986. De beleidvoornemens moeten toch ook door alle fusie-
partners gekend worden. Hier mist hij ook informatie over.
Het allerbelangrijkste is volgens hem, dat men als raad een zaak moet
toetsen. Aan de hand van de aanvraag, die er ligt, kan de raad echter
niets toetsen. Men weet niet of de mensen die willen kopen al 5 jaar huurder
zijn. Men weet niet of het inkomen van de mensen hoog genoeg is om te
kunnen kopen. Zo zijn er een heleboel dingen waar de raadsleden niets
van weten. Als men dan als raad "ja zou gaan zeggen tegen het simpele
verzoek om circa 22 woningen te mogen verkopen, dan geeft men de Woningbouw
vereniging "Fijnaart" een vrijbrief om zomaar een eindje raak te doen.