-ö- Wat betreft de vraag over de normering, die de heer de Witte stelde, zegt hij dat de normeringenbekend zijn. Verder deelt hij mede dat gezien de vele verzoeken daartoe, het college zal komen met een voorstel inzake een delegatiebesluit kwijtschelding gemeente lijke belastingen. De raad besluit zender hoofdelijke storming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. De fractie van de PLF wenst hierbij de aantekening geacht te worden tegen het tweede daadwerkelijk verzoek van kwijtschelding gestemd te hebben. 11. Voorstel tot afwijzing verzoek Woningbouwvereniging "Fijnaart" tot verkoop woningwetwoningen plan Westkreek. Volgnr. 85-X-95. De heer Koevoets merkt op dat dit een voorstel is waarbij de raad moet beslissen om niet tot verkoop van deze woningen over te gaan. De argumenten die daar voor gegeven worden zijn bijvoorbeeld dat doorstroming van goedkopere naar duurdere woningen zou worden belemmerd. De vraag naar huurwoningen is groter dan naar koopwoningen.Het woningbeleid in de sociale sector is er op gericht om de woningen in de huur- en de premiesector te behouden, anders komt de gemeente met haar contingenten in gevaar. Ook een argument is dat verkoop van V deze woningen een stagnerende invloed zou hebben op de bouw in plan Oost. OM dan met het laatste argument te beginnen, zegt hij, dat dit dan een econo mische overweging is die men als gemeente maakt. Hij denkt niet dat dit een hele zuivere overweging is.andat men ^als gemeente een aantal zaken moet toetsen. Als men veronderstelt dat deze overweging een economische overweging is, dan denkt hij dat men zaken door elkaar gaat halen. Bij het volgende agendapunt worden ook alle economische en planologische aspecten door elkaar gehutseld. De doorstroming van goedkopere naar duurdere woningen trekt hij in twijfel. De woningen waar het over gaat zijn zo'n beetje de duurste woningen van Fijnaart, althans zover hij de bewoners hierover gehoord heeft. Uit het voorstel van de woningbouwvereniging blijkt dit echter niet. De mensen die in Westkreek in aanmerking zouden kunnen komen voor kopen, moeten een belastbaar inkomen hebben van 50.000,De mensen die dan net geen 50.000,belastbaar inkomen hebben, kernen niet in aanmerking voor een premie-woning. Wat betreft het jaarlijkse contingent denkt hij dat dit wat moeilijker ligt. Zijn fractie heeft daar zo één, twee, drie geen antwoord op of verkoop inderdaad invloed zal hebben op het contingent. Normaal gesproken zou men moeten vragen: "Wat zijn de huren die ze moeten betalen, wat gaat het de mensen kosten al ze de woning kopen en voldoen de kopers aan een aantal normen". V Op dit moment blijkt niet uit de aanvraag die er ligt, wat de bedoeling is. Er ligt een niet-ondertekend briefje. De voorzitter interrumpeert met de mededeling dat hij inmiddels een onder tekend briefje heeft ontvangen van de secretaris, van de Woningbouwvereniging "Fijnaart" De heer Koevoets merkt op dat de Woningbouwvereniging met sommige dingen erg laat is. Van sommige bewoners uit Westkreek heeft hij gehoord dat de huurders in april al een verzoek hebben ingediend tot aankoop van de woningen. Hij vraagt zich ook af hoe het moet gaan als de fusie tot stand is gekomen per 1 januari 1986. De beleidvoornemens moeten toch ook door alle fusie- partners gekend worden. Hier mist hij ook informatie over. Het allerbelangrijkste is volgens hem, dat men als raad een zaak moet toetsen. Aan de hand van de aanvraag, die er ligt, kan de raad echter niets toetsen. Men weet niet of de mensen die willen kopen al 5 jaar huurder zijn. Men weet niet of het inkomen van de mensen hoog genoeg is om te kunnen kopen. Zo zijn er een heleboel dingen waar de raadsleden niets van weten. Als men dan als raad "ja zou gaan zeggen tegen het simpele verzoek om circa 22 woningen te mogen verkopen, dan geeft men de Woningbouw vereniging "Fijnaart" een vrijbrief om zomaar een eindje raak te doen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1985 | | pagina 130