Deze punten kunnen gevoeglijk worden vergeten. De voorzitter merkt op dat de punten c. en d. zondermeer dus niet meer aan de orde komen, ook niet meer in een volgende vergadering. De heer de Vos merkt op dat zijn fractie het zeerzeker nodig vindt dat er iets aan de Wilhelminastraat gebeurt, met name het stuk waarover in het voorstel wordt gesproken, te weten het stuk vanaf bakker Sonneveld tot aan de Spar. Men zal het er over eens zijn dat er iete aan gedaanmoet worden, maar wat er aan dient te gebeuren, dat zal moeilijker liggen. Hij zegt dat terecht in de commissie Openbare Werken is opgemerkt dat er nieuwe stenen in de straat moeten, te weten gebakken klinkerkeien. Hij merkt op dat er een alternatief is, te weten een betonsteen. In grote gedeelten van Fijnaart is deze laatste steen al toegepast. In nagenoeg heel plan Westkreek, in de Nieuwe Dorpsweg en de Valenciennesstraat ligt deze betonsteen. Zijn fractie stelt voor om in dit plan de betonsteen te gebruiken. Het bespaart nu f 30.000,en straks waarschijnlijk ook weer heel wat, wanneer het andere deel van de Wilhelminastraat wordt herbestraat. Wordt de opmerking van hem over de zinsnede in het voorstel "Reactie op het meerjarenuitvoeringsprogramma rekreatieplannen" in ogenschouw genomen - met name dan de prioriteitenstelling - dan denkt hij dat met name de kleur van de steen toch een mindere prioriteit heeft, dan een goed wegdek. Kan met de keuze van de soort stenen f 60.000,worden bespaard, dan vindt zijn fractie dat dit toch gedaan moet worden. Ten aanzien van de verkeersveiligheid stelt het college volgens hem in feite voor om niets te doen, afgezien dan van een parkeerverbod. Hij neemt aan dat het parkeerverbod zal worden ingesteld ter plaatse van de Spar. Op zich is hier voor zijn fractie niet zoveel op tegen. Hij hoopt dat het college bij de Rijkspolitie een man vrij kan maken die erop toe gaat zien dat er ook niet geparkeerd wordt. De voorzitter zegt dat dit niet zal kunnen. De heer de Vos zegt dat wanneer er geen controle is, hij toch bang is dat een bord erg weinig nut heeft bij de Spar. Hij denkt dat een parkeerverbod ter hoogte van de Spar zelfs verkeerd zal kunnen gaan uitwerken. Met het instellen van het parkeerverbod is het kruispunt overzichterlijker, waardoor men nog minder dan nu geneigd zal zijn om de voet van het gaspedaal te halen. De maatregelen die het college voorstelt, zullen niets aan de verkeersonveilige situatie veranderen. Hij meent dat er in het verleden één fout is gemaakt, te weten het asfalteren van het gedeelte langeweg. Hij denkt ook dat hieruit conclusies getrokken moeten worden, namelijk dat het nu niet zo breed, mooi en vlak moet. Hij merkt op dat de Wilhelminastraat tussen Sonneveld en de Spar volgens tekening 6.55 breed is. Zijn fractie vindt dit te breed voor een straat in de bebouwde kom, waar veel wandelend en fietsend verkeer is, met name van scholen, zoals de MAVO, Julianaschoolopenbare school en Kennedyschool Veel kinderen steken het gedeelte van de Wilhelminastraat over, dat nu herbe straat zal gaan worden. Op dit gedeelte rijdt het verkeer erg hard. Een ge vaarlijke situatie is er met name bij de Vrouwe Jacobstraat en de Kerkring. Bij de Kerkring is al iets gedaan door de aanleg van een voetgangersoversteek plaats. Kijkt men echter ook hier naar het verkeer, dan wordt daar ook te hard gereden. Zijn fractie stelt gezien dit alles voor, om, tegelijk met dit plan, de Wil helminastraat met zeker 1 meter te versmallen. Dit heeft buiten de genoemde verkeersveiligheidsaspecten nog een voordeel. Het geeft namelijk een oplossing aan het verval van het talud bij de begraafplaats. Aan dit talud zit momenteel te weinig vlees. De trottoirtegels liggen momenteel in de bossage die daar aanwezig is. Door de Wilhelminastraat daar te versmallen, het trottoir meer naar het midden te halen en geen parkeerplaatsen aan te leggen is het probleem van dit verval opgelost.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1984 | | pagina 52