Om een bestemmingsplanwijziging voor elkaar te krijgen,zal niet
zo eenvoudig zijn.
Hij denkt niet dat er nu iemand benadeeld is. Iedereen heeft de
moglijkheid om een beroep op de raad te doen.
Hij is zeer benieuwd hoe' een en ander zich nu zal gaan ontwikkelen.
De raad besluit overigens zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders.
Voorstel inzake reactie op de notitie "Persaectief op een streek-
gewestelijk afvalstoffenbeleid. Volgnr. 84—II-9.
De heer van der Werf vraagt wanneer de gemeente aangewezen zal zijn
op de stortplaats de KraggeDoor het Streekgewest moet bewerk
stelligd worden dat het oude tarief van het storten gehandhaafd
blijft. Er moet geen verhoging met een bepaald bedrag komen. Wordt
er op langere termijn gekozen voor de stortplaats tussen Oud Gastel
en Roosendaal, dan is dit volgens hem veel goedkoper. Wordt dit
niet gedaan, dan vraagt hij hoe lang de gemeente nog verplicht
is om aan de vuilverbrandingsoven mee te betalen.
Wordt er gekozen voor de stortplaats Zevenbergen, dan vraagt hij hoe
lang de gemeente in jaren nog vooruit kan.
De heer de Vos merkt op dat zijn fractie in grote lijnen kan in
stemmen met de reactie van de gemeente op de notitie. Zijn fractie
plaatst echter toch wel kanttekeningen. Deze gaan dan met name
over wat in het stuk van het gewest heet: Hoofdstuk 9 "Programma
van actie". Op zichzelf is er niet zoveel op tegen om te onder
zoeken of de bestaande stortplaats bij Bergen op Zoom, de Kragge,
uitgebreid kan worden. Zijn fractie zou toch wel willen dat er een
vergelijkende studie kwam tussen de Kragge en de locatie die het
college en ook de P.P.D. noemt, te weten de locatie ter hoogte van
de Gastelse weg. Uit de notulen vdn jdè gewestraad van 19 december
j.l. heeft hij gehaald, dat als argument tegen locatie Gastelseweg
gebruikt wordt, dat deze in eerste instantie niet voldeed bij het
locatieonderzoekWordt het locatie onderzoek bekeken, dan komt
hier ook de Kragge riet ir veer. Uitbreiding van de Kragge kon ook
niet. Hij vraagt waarom dan niet beide locaties onderzocht kurrer werden.
Gekeken cta-it cfen te worden welke locatie gewoon de beste is, zowel
°P het fpbied vai bodemonderzoek als op financieel gebied voor de diverse
gemeenten
Het betreft nu wel een uithoek waar de stortlocatie gepland wordt.
Fijnaart en Heijningen zal nu diagonaalsgewijs door het gehele
Streekgewest moeten om bij de stortlocatie te komen. Hij denkt
dat financieel gezien, de locatie Gastelseweg voordeliger kan
zijn voor de verschillende gemeenten.
In hetzelfde programma van actie wordt gesproken over het stort-
tarief. Het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest wil overleg
gaan voeren met de gemeente Bergen op Zoom cm tot een tarief
stelling te komen. Volgens zijn fractie is dit niet juist, omdat
omdat dan één gemeente toch een hele dikke vinger in de pap heeft
van het storttarriefDeze gemeente moet proberen om het stort—
tarief zo hoog mogelijk op te voeren. Wordt gekozen voor de locatie
Gastelseweg, dan zal het de gemeente Roosendaal en Nispen zijn.
Het lijkt zijn fractie gewoon beter, dat wanneer er een regionalè
stortplaats komt, het overkoepelend orgaan van de regio i.e.
de gewestraad, het tarief vaststelt. Alle gemeenten zijn er dan
bij gebaat dat het tarief zo laag mogelijk is. Wordt er overleg
gepleegd tussen het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest en de
gemeente Bergen op Zoom of de gemeente Roosendaal en Nispen, dan
kan het best eens zo zijn dat er in het overleg mensen aanwezig zijn met
twee petten op. Dit is een ongezonde situatie om in dit overleg
tot een tarief te komen.