Om een bestemmingsplanwijziging voor elkaar te krijgen,zal niet zo eenvoudig zijn. Hij denkt niet dat er nu iemand benadeeld is. Iedereen heeft de moglijkheid om een beroep op de raad te doen. Hij is zeer benieuwd hoe' een en ander zich nu zal gaan ontwikkelen. De raad besluit overigens zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. Voorstel inzake reactie op de notitie "Persaectief op een streek- gewestelijk afvalstoffenbeleid. Volgnr. 84—II-9. De heer van der Werf vraagt wanneer de gemeente aangewezen zal zijn op de stortplaats de KraggeDoor het Streekgewest moet bewerk stelligd worden dat het oude tarief van het storten gehandhaafd blijft. Er moet geen verhoging met een bepaald bedrag komen. Wordt er op langere termijn gekozen voor de stortplaats tussen Oud Gastel en Roosendaal, dan is dit volgens hem veel goedkoper. Wordt dit niet gedaan, dan vraagt hij hoe lang de gemeente nog verplicht is om aan de vuilverbrandingsoven mee te betalen. Wordt er gekozen voor de stortplaats Zevenbergen, dan vraagt hij hoe lang de gemeente in jaren nog vooruit kan. De heer de Vos merkt op dat zijn fractie in grote lijnen kan in stemmen met de reactie van de gemeente op de notitie. Zijn fractie plaatst echter toch wel kanttekeningen. Deze gaan dan met name over wat in het stuk van het gewest heet: Hoofdstuk 9 "Programma van actie". Op zichzelf is er niet zoveel op tegen om te onder zoeken of de bestaande stortplaats bij Bergen op Zoom, de Kragge, uitgebreid kan worden. Zijn fractie zou toch wel willen dat er een vergelijkende studie kwam tussen de Kragge en de locatie die het college en ook de P.P.D. noemt, te weten de locatie ter hoogte van de Gastelse weg. Uit de notulen vdn jdè gewestraad van 19 december j.l. heeft hij gehaald, dat als argument tegen locatie Gastelseweg gebruikt wordt, dat deze in eerste instantie niet voldeed bij het locatieonderzoekWordt het locatie onderzoek bekeken, dan komt hier ook de Kragge riet ir veer. Uitbreiding van de Kragge kon ook niet. Hij vraagt waarom dan niet beide locaties onderzocht kurrer werden. Gekeken cta-it cfen te worden welke locatie gewoon de beste is, zowel °P het fpbied vai bodemonderzoek als op financieel gebied voor de diverse gemeenten Het betreft nu wel een uithoek waar de stortlocatie gepland wordt. Fijnaart en Heijningen zal nu diagonaalsgewijs door het gehele Streekgewest moeten om bij de stortlocatie te komen. Hij denkt dat financieel gezien, de locatie Gastelseweg voordeliger kan zijn voor de verschillende gemeenten. In hetzelfde programma van actie wordt gesproken over het stort- tarief. Het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest wil overleg gaan voeren met de gemeente Bergen op Zoom cm tot een tarief stelling te komen. Volgens zijn fractie is dit niet juist, omdat omdat dan één gemeente toch een hele dikke vinger in de pap heeft van het storttarriefDeze gemeente moet proberen om het stort— tarief zo hoog mogelijk op te voeren. Wordt gekozen voor de locatie Gastelseweg, dan zal het de gemeente Roosendaal en Nispen zijn. Het lijkt zijn fractie gewoon beter, dat wanneer er een regionalè stortplaats komt, het overkoepelend orgaan van de regio i.e. de gewestraad, het tarief vaststelt. Alle gemeenten zijn er dan bij gebaat dat het tarief zo laag mogelijk is. Wordt er overleg gepleegd tussen het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest en de gemeente Bergen op Zoom of de gemeente Roosendaal en Nispen, dan kan het best eens zo zijn dat er in het overleg mensen aanwezig zijn met twee petten op. Dit is een ongezonde situatie om in dit overleg tot een tarief te komen.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1984 | | pagina 24