-49- en de meerjarenraming het noodzakelijk maken dat er een verhoging van de belasting van 5 komt. Verder denkt hij dat het niet meer dan loyaal is om te bevestigen dat men het met het beleid, inclusief de belastingverhogingen eoisis.Men moet met dezelfde uitkering van het Rijk werken, terwijl men dezelfde uitgaven heeft. Hij vindt het overigens bedenkelijk van een collegepartij, dat deze dit niet wil doen. Hij zegt dat hij het niet eerlijk vindt als bepaalde fracties in verkiezingstijd gaan zeggen dat ze tegen een belastingverhoging hebben gestemd, terwijl ze wel instemmen met het beleid. Hij vindt dat men er vanuit moet kunnen gaan dat plannen voor langere termijn door moeten gaan. Deze moeten niet gedwarsboomd worden door partijen die zeggen dat ze tegen belastingverho gingen voor 1986 zijn. Zijn fractie zegt ja en in het verkiezingsjaar zegt ze dit ook. Hij vindt dat een collegqDartij ditookmoet willen zeggen. De heer de Witte bedankt het college voor het inhoudelijk ingaan op de voorstel len van zijn fractie. Zij stelt het op prijs dat het college er echt naar kijkt en het ook zakelijk benadert. Belastingverhogingen Hij zegt dat zijn fractie de 3,3 belastingverhoging voor 1986 niet voorstelt om toch- zoals de CDA suggereert- via een omweg op 5 te komen. Ze doet het ook niet om een goedkoop succes te beoogen Zijn fractie heeft gewoon door berekend en bekeken of alle uitgaven die men doet voor een bepaald bedrag en voor een bepaalde verhoging te doen zijn. Zijn fractie heeft een alternatief rekensommetje gemaakt en keuzes gemaakt of men net ene wel of niet zou willen doen. Hierbij heeft ze geen rekening gehouden met rekeningoverschotten, maar is ze uitgegaan van de cijfers dit het college verstrekt heeft. Bezetting gymnastieklokalen: Zijn fractie heeft het niet gehad over tariefsverlaging voor bepaalde uren, zodat er meer gebruikers zullen komen. Ze beoogt echter een omzetverhoging tijdens die uren waarbij men toch moet stoken en waarbij er toch beheer is. Verhuur kan dan wel tegen een lager tarief gebeuren, omdat de inkomsten dan toch hoger zullen zijn. De heer Kannekens denkt dat het niet helemaal reëel is wat er zo gezegd wordt. Uren waarop dit mogelijk zou zijn zitten al vol. Overdag kan men alleen maar jeugdsporters in de zaal onderbrengen. Maar voor senioren kan het alleen maar s avonds, maar dan zit de zaal al vol. De heer de Witte zegt dat hij niet invult wie dat dan moeten zijn. Hij zegt alleen dat men zou kunnen kijken hoe de blokvorming tot stand kan komen. Als er dan nog onopgevulde uren zijn, dan kan men nog kijken hoe men deze op dan vullen tegen een gewijzigd tarief. De heer Nachtzaam denkt dat de uren die nu vrij zijn, na een tariefsverlaging overbezet zullen worden en de uren die bij normaal tarief bezet zijn onbezet zullen geraken. Men zal dan deze uren ook weer tegen een verlaagd tarief beschikbaar moeten stellen. De voorzitter zegt dat het huidige gebruik van lokalen en de subsidies cp een rij gezet moet worden. Hij denkt dat men met die gegevens weet te beoordelen of datgene kan geschieden wat de heer de Witte voorstelt. Hij zegt dat de suggestie niet irreëel is, maar de uitvoering als zodanig wel wat beter bekeken moet worden. De heer de Witte is heel blij met het antwoord van de voorzitter omdat deze goed benadert wat zijn fractie bedoelt. Reserves Zijn fractie is het niet eens met het beroep doen op de reserves. Vanuit het plaatje wat zijn fractie heeft neergelegd legt zijn fractie de reserves anders. Zij wil de reserves dus niet meer aantasten. Schoolgebouwen Hij denkt dat men kostenplaatjes naast elkaar moet zetten. De kosten van de verbouwing van de school in Heijningen bij het openbaar schools gebouw dienen te worden afgezet tegen de kosten van de huur van het gebouw van de Mavo. Hij vindt dat alle voorstellen hierover cijfermatig onderbouwd moeten worden

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1984 | | pagina 237