-49-
en de meerjarenraming het noodzakelijk maken dat er een verhoging van de
belasting van 5 komt. Verder denkt hij dat het niet meer dan loyaal is
om te bevestigen dat men het met het beleid, inclusief de belastingverhogingen
eoisis.Men moet met dezelfde uitkering van het Rijk werken, terwijl men dezelfde
uitgaven heeft.
Hij vindt het overigens bedenkelijk van een collegepartij, dat deze dit niet
wil doen. Hij zegt dat hij het niet eerlijk vindt als bepaalde fracties in
verkiezingstijd gaan zeggen dat ze tegen een belastingverhoging hebben gestemd,
terwijl ze wel instemmen met het beleid. Hij vindt dat men er vanuit moet
kunnen gaan dat plannen voor langere termijn door moeten gaan. Deze moeten
niet gedwarsboomd worden door partijen die zeggen dat ze tegen belastingverho
gingen voor 1986 zijn. Zijn fractie zegt ja en in het verkiezingsjaar
zegt ze dit ook. Hij vindt dat een collegqDartij ditookmoet willen zeggen.
De heer de Witte bedankt het college voor het inhoudelijk ingaan op de voorstel
len van zijn fractie. Zij stelt het op prijs dat het college er echt naar
kijkt en het ook zakelijk benadert.
Belastingverhogingen
Hij zegt dat zijn fractie de 3,3 belastingverhoging voor 1986 niet voorstelt
om toch- zoals de CDA suggereert- via een omweg op 5 te komen. Ze doet het
ook niet om een goedkoop succes te beoogen Zijn fractie heeft gewoon door
berekend en bekeken of alle uitgaven die men doet voor een bepaald bedrag
en voor een bepaalde verhoging te doen zijn. Zijn fractie heeft een alternatief
rekensommetje gemaakt en keuzes gemaakt of men net ene wel of niet zou willen
doen. Hierbij heeft ze geen rekening gehouden met rekeningoverschotten, maar
is ze uitgegaan van de cijfers dit het college verstrekt heeft.
Bezetting gymnastieklokalen:
Zijn fractie heeft het niet gehad over tariefsverlaging voor bepaalde uren,
zodat er meer gebruikers zullen komen. Ze beoogt echter een omzetverhoging
tijdens die uren waarbij men toch moet stoken en waarbij er toch beheer is.
Verhuur kan dan wel tegen een lager tarief gebeuren, omdat de inkomsten dan
toch hoger zullen zijn.
De heer Kannekens denkt dat het niet helemaal reëel is wat er zo gezegd wordt.
Uren waarop dit mogelijk zou zijn zitten al vol. Overdag kan men alleen maar
jeugdsporters in de zaal onderbrengen. Maar voor senioren kan het alleen
maar s avonds, maar dan zit de zaal al vol.
De heer de Witte zegt dat hij niet invult wie dat dan moeten zijn. Hij zegt
alleen dat men zou kunnen kijken hoe de blokvorming tot stand kan komen.
Als er dan nog onopgevulde uren zijn, dan kan men nog kijken hoe men deze
op dan vullen tegen een gewijzigd tarief.
De heer Nachtzaam denkt dat de uren die nu vrij zijn, na een tariefsverlaging
overbezet zullen worden en de uren die bij normaal tarief bezet zijn onbezet
zullen geraken. Men zal dan deze uren ook weer tegen een verlaagd tarief
beschikbaar moeten stellen.
De voorzitter zegt dat het huidige gebruik van lokalen en de subsidies cp een
rij gezet moet worden. Hij denkt dat men met die gegevens weet te beoordelen
of datgene kan geschieden wat de heer de Witte voorstelt. Hij zegt dat de
suggestie niet irreëel is, maar de uitvoering als zodanig wel wat beter bekeken
moet worden.
De heer de Witte is heel blij met het antwoord van de voorzitter omdat deze
goed benadert wat zijn fractie bedoelt.
Reserves
Zijn fractie is het niet eens met het beroep doen op de reserves. Vanuit
het plaatje wat zijn fractie heeft neergelegd legt zijn fractie de reserves
anders. Zij wil de reserves dus niet meer aantasten.
Schoolgebouwen
Hij denkt dat men kostenplaatjes naast elkaar moet zetten.
De kosten van de verbouwing van de school in Heijningen bij het openbaar schools
gebouw dienen te worden afgezet tegen de kosten van de huur van het gebouw van de
Mavo. Hij vindt dat alle voorstellen hierover cijfermatig onderbouwd moeten
worden