-45- Het college heeft ook in zijn antwoord gezegd dat hij het als zijn plicht ziet om met alle raadsleden zo veel mogelijk rekening te houden gezien ook de manier waarop men hier met elkaar van gedachten wisseltOver de belastingverhoging voor 1986 kan een ieder in de komende maanden een mening vormen. Het college vond het echter eerlijk om dit alvast voor te leggen. Beheersplannen Ten aanzien van de beheersplannen zegt hij dat het college geproefd heeft, dat de meeste fracties toch wel overhellen naar gefaseerd voorbereiden. Het college meent dat het verstandig is om vanuit het college met een notitie te komen, wat deze onder beheersplannen verstaat, wat de problemen daarbij zijn, hoe men een en ander in eigen dienst gefaseerd kan uitvoeren, in hoeverre dat niet kan en wat de consequenties daarvan zullen zijn. Hij denkt dat de raad zich dan een duidelijker beeld kan vormen. Rekeningen De toezegging is er wat de rekeningen van 1982 en 1983 betreft. Hij denkt dat de rekening van 1984 hier redelijk vlot achteraan kan. Bezetting gymnastieklokalen: Hij denkt dat hieraan nogal wat probleempjes zitten. In het komende voorjaar zal het college dit verder gaan uitwerken in de geest zoals de raad dit voorstelt. Over het verhuren tegen lager tarief in onrendabele uren wil het college nog geen toezegging doen. Dit heeft volgens hem mede te maken met het op een rij zetten van de subsidies. Hij zegt dat de raad kan zien dat er nogal wat zaken op een rij gezet moeten worden. In deze zaken zal dan ook een aantal prioriteiten gesteld moeten worden. Gaarne zou het college daarover met de raad van gedachten willen wisselen, zodat de raad ook weet hoe die prioriteiten liggen. En kan dan bijgestuurd worden. Voorbereidingsbesluit Kerkring: Hij zegt dat het zo is dat in februari 1985 het voorbereidingsbesluit verlopen is. Er kan dan niet meer gebouwd worden aan de Kerkring. Als er dan een betaling plaats vindt aan de Woningbouwvereniging, dan zal dit zeker goedkeuring verkrijgen. Als men als raad zegt dat men er voorlopig niet bouwt en er geen bestemmingsplan ligt, kent men de consequenties hiervan. De heer Koevoets merkt op dat er wel gezegd moet worden dat men dit voorbereidings plan bewust heeft laten verlopen. Anders denkt hij dat dit besluit niet goed gekeurd wordt door Gedeputeerde Staten. De voorzitter vervolgt zijn betoog: Reserves Hij zegt dat de raadsleden hierover een atwoord hebben gekregen. Het college heeft dit antwoord ook een aantal keren beargumenteerd. Hij denkt dat het niet veel zin heeft om dit weer een keer te doen. Het college vindt dat het wel gaat over een periodiek onderhoud. Hoe men het dan ook went en keert, als het dan niet ten laste van de gewone dienst komt, is het een beroep op de reserves. Hier kan men echter uren over discussiëren. Het college meent dat zij hierin zijn motivering gegeven heeft. Verplaatsing school: Hij zegt dat als alleen de kosten het breekpunt zullen zijn, dit niet het breekpunt mag zijn. Het is juist dat het Rijk nastreeft dat er zoveel mogelijk klassen in een schoolgebouw ondergebracht worden. Het is echter ook zo dat als er in een straat een x aantal meters van een schoolgebouw lokalen zijn heeft men die maar te gebruiken, anders krijgt men geen vergoeding. Men kan nu zeggen dat men toch een vergoeding krijgt voor één van de schoollokalen in Heijningen. Als men dat lokaal dan verplaatst, dan is het een van de bestaande schoollokalen. Hij zegt dat het misschien zo geïntrepreteerd zal worden, maar momenteel geldt dat voor de Openbare Lagere School nog niet, omdat het hier niet om een verplichte leerkracht gaat, maar om een extra leerkracht. Het kan wel zijn dat als bij de nieuwe toedeling van formatieplaatsen in augustus 1985 de leerkracht zou mogen blijven dan is het geen boventallige leerkracht, dat verplaatsing dan financieel haalbaar is. Dit moet men echter allemaal nog bekijken.Het college staat echter dan nog zeer aarzelend tegenover het verplaatsen van het lokaal. De oplossing in de Mavo geeft zeer weinig klachten.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1984 | | pagina 233