-45-
Het college heeft ook in zijn antwoord gezegd dat hij het als zijn plicht ziet
om met alle raadsleden zo veel mogelijk rekening te houden gezien ook de manier
waarop men hier met elkaar van gedachten wisseltOver de belastingverhoging
voor 1986 kan een ieder in de komende maanden een mening vormen. Het college
vond het echter eerlijk om dit alvast voor te leggen.
Beheersplannen
Ten aanzien van de beheersplannen zegt hij dat het college geproefd heeft, dat
de meeste fracties toch wel overhellen naar gefaseerd voorbereiden. Het college
meent dat het verstandig is om vanuit het college met een notitie te komen,
wat deze onder beheersplannen verstaat, wat de problemen daarbij zijn, hoe men
een en ander in eigen dienst gefaseerd kan uitvoeren, in hoeverre dat niet kan
en wat de consequenties daarvan zullen zijn. Hij denkt dat de raad zich dan
een duidelijker beeld kan vormen.
Rekeningen
De toezegging is er wat de rekeningen van 1982 en 1983 betreft. Hij denkt dat
de rekening van 1984 hier redelijk vlot achteraan kan.
Bezetting gymnastieklokalen:
Hij denkt dat hieraan nogal wat probleempjes zitten. In het komende voorjaar
zal het college dit verder gaan uitwerken in de geest zoals de raad dit voorstelt.
Over het verhuren tegen lager tarief in onrendabele uren wil het college nog
geen toezegging doen. Dit heeft volgens hem mede te maken met het op een rij zetten
van de subsidies. Hij zegt dat de raad kan zien dat er nogal wat zaken op een
rij gezet moeten worden. In deze zaken zal dan ook een aantal prioriteiten gesteld
moeten worden. Gaarne zou het college daarover met de raad van gedachten willen
wisselen, zodat de raad ook weet hoe die prioriteiten liggen. En kan dan bijgestuurd
worden.
Voorbereidingsbesluit Kerkring:
Hij zegt dat het zo is dat in februari 1985 het voorbereidingsbesluit verlopen
is. Er kan dan niet meer gebouwd worden aan de Kerkring. Als er dan een betaling
plaats vindt aan de Woningbouwvereniging, dan zal dit zeker goedkeuring verkrijgen.
Als men als raad zegt dat men er voorlopig niet bouwt en er geen bestemmingsplan
ligt, kent men de consequenties hiervan.
De heer Koevoets merkt op dat er wel gezegd moet worden dat men dit voorbereidings
plan bewust heeft laten verlopen. Anders denkt hij dat dit besluit niet goed
gekeurd wordt door Gedeputeerde Staten.
De voorzitter vervolgt zijn betoog:
Reserves
Hij zegt dat de raadsleden hierover een atwoord hebben gekregen. Het college
heeft dit antwoord ook een aantal keren beargumenteerd. Hij denkt dat het niet
veel zin heeft om dit weer een keer te doen. Het college vindt dat het wel gaat
over een periodiek onderhoud. Hoe men het dan ook went en keert, als het dan
niet ten laste van de gewone dienst komt, is het een beroep op de reserves.
Hier kan men echter uren over discussiëren. Het college meent dat zij hierin
zijn motivering gegeven heeft.
Verplaatsing school:
Hij zegt dat als alleen de kosten het breekpunt zullen zijn, dit niet het breekpunt
mag zijn. Het is juist dat het Rijk nastreeft dat er zoveel mogelijk klassen
in een schoolgebouw ondergebracht worden. Het is echter ook zo dat als er in
een straat een x aantal meters van een schoolgebouw lokalen zijn heeft men die
maar te gebruiken, anders krijgt men geen vergoeding. Men kan nu zeggen dat
men toch een vergoeding krijgt voor één van de schoollokalen in Heijningen.
Als men dat lokaal dan verplaatst, dan is het een van de bestaande schoollokalen.
Hij zegt dat het misschien zo geïntrepreteerd zal worden, maar momenteel geldt
dat voor de Openbare Lagere School nog niet, omdat het hier niet om een verplichte
leerkracht gaat, maar om een extra leerkracht. Het kan wel zijn dat als bij
de nieuwe toedeling van formatieplaatsen in augustus 1985 de leerkracht zou
mogen blijven dan is het geen boventallige leerkracht, dat verplaatsing dan
financieel haalbaar is. Dit moet men echter allemaal nog bekijken.Het college
staat echter dan nog zeer aarzelend tegenover het verplaatsen van het lokaal.
De oplossing in de Mavo geeft zeer weinig klachten.