zeker met de nabijheid van een stad. Verder vraagt hij of de gemeente Fijnaart en Heijningen ook mee moet betalen aan het zuiveren van het grondwater als er grondwaterverontreiniging wordt geconstateerd na het storten op de Kragge. De voorzitter deelt mede dat er veel vragen gesteld zijn. Hij merkt op dat hij aan het begin al heeft gezegd dat het college een paar hoofdpunten genoemd heeft om op de een of andere wijze toch nog wat druk uit te oefenen op het gewest. Men zal zich moeten concentreren op een aantal punten. Hij zegt dat er op een gegeven moment een punt is waarbij men kan zeggen dat men het daar volkomen over onèens is. Volgens hem heeft men dan een geschil. Wethouder Fakkers zegt dat hij wil inhaken op hetgeen de voorzitter heeft gezegd. Hij zegt dat het college inderdaad heeft gedacht: 11 Wat is wijs om als geschilpunten aan te dragen. Hij zegt dat men natuurlijk alle detailpunten uit kan gaan diepen ten aanzien van dit rapport. Hij vindt ook dat er heel wat punten zijn waarvan men kan zeggen dat er hoogst onzorgvuldig gehandeld is. Hij heeft zelf in de bestuurlijke begeleidingscommissie afvalverwijdering gezeten en alle discussies van het begin tot het einde meegemaakt. Hij heeft daar heel vaak zitten sputteren tegen een aantal zaken. Ook in het college is deze zaak uitvoerig besproken. In het college is men tot het besluit gekomen, dat in deze zaak niet alleen het belang van Fijnaart en Heijningen aan de orde is, maar ook het belang van andere kleine gemeenten. Hierbij is het college gekomen tot een tweetal knelpunten, waaronder de aansprakelijkheid. Sr is namelijk een oude Kragge in Bergen op Zoom. Daar is gestort in een tijd dat men het allemaal niet zo nauw nam met de vervuiling en dergelijke. Hij zegt dat als er zich calamiteiten voordoen, het college let verstandig vindt dat alle 17 gemeenten hiervan gevrijwaard worden. Verder wil hij ingaan op wat de heer de Vos heeft gezegd over de pooling van kosten. De heer de Vos zei dat het college dit niet sterk genoeg heeft geformuleerd, omdat men van het Streekgewest het antwoord krijgt dat het er op middellange termijn toch inzit. Hij zegt dat dit wel klopt, maar zoals gewoonlijk schuift het Streekgewest het weer voor zich uit. Directe besluitvorming vindt niet plaats. Het college heeft gezegd dat de kosten-egalisatie er wel moet zijn,omdat dat in de huidige WR-regeling zo geregeld is. Hier is een goed voorbeeld Roosendaal betaalt omdat het zo dicht bij de stortplaats ligt een stuk tegemoetkoming in de vervoers kosten aan andere gemeenten. Hij zegt dat het college vindt dat ook dit nu reeds geregeld moet worden. Verder heeft het college uit tactisch oogpunt nog een aantal punten op genoemd namelijk de alternatieve mogelijkheid, die in het rapport om politieke redenen er uit is gehaald en als het ware nooit aan de orde is gesteld. Dit betreft de lokatie Roosendaal-Oost. Hierbij is verwezen naar het rapport en heeft men laten blijken dat in feite in het rapport ook zaken aan de orde gesteld worden waarvoor men in Roosendaal moet zijn, namelijk de financiële haalbaarheid. Dit blijkt volgens hem puur uit het rapport, cijfermatig onderbouwd. Hij zegt dat een tweede punt daarbij is dat het rapport spreekt over het feit dat storten, verbranden en industriematig verwerken zo dicht mogelijk bij elkaar moeten liggen. Hij zegt dat dit juist op de lokatie Oost goed kan. Industrieterrein en vuilverbranding liggen, daar ongeveer 2 kilometer hemelsbreed van elkaar. Een stortplaats wilde men echter niet. Roosendaal wilde dit niet om politieke redenen en ook de gemeente Wouw wilde dit niet. Toen kwam Bergen op Zoom als een deo ex magina uit de hemel vallen om te zeggen dat zij de Kragge als stortplaats wilden aanbieden. Hij zegt dat Bergen op zoom er echter wel wat aan heeft vastgekoppeld. Die koppeling wil totaal niets met de WR te maken hebben, want solidariteit komt op dat moment voor Bergen op Zoom erg slecht uit. Hij zegt dat er echter wel op neer gaat komen dat Bergen op Zoom door zijn tariefstelling een stuk geld gaat innnen voor iets wat zij in het verleden ock niet altijd even goed berekend hebben. Hij zegt dat Bergen op Zoom zich heel goed veilig heeft gesteld door te zeggen dat zij de Kragge aanbieden onder de voorwaarden a. op korte termijn, b. op middellange termijn en c. opcfelange termijn. Dit houdt in dat Bergen op Zoom een totale oplossing aanreikt. Dit omdat deze gemeente dan geen kosten heeft van vervoer. Hij zegt dat hij zo op het verhaal van de heer de Vos komt, die zei dat het tarief bepaald wordt door Bergen op Zoom Dit tarief wordt mede bepaald door Roosendaal en hij heeft het gevoel dat Roosendaal en Bergen op Zoom het best met elkaar kunnen vinden op dit gebied. -ja

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1984 | | pagina 137