Met name over het feit welk gedeelte het rijk meeneemt in het optrekken van de stichtings- kosten en over de kwestie wat onder onderhoud valt. Hij zegt dat de zienswijze van het Ministerie daarover veranderd is. Voorheen kon men alle scholen zo'n beetje heLe- fhaal afbreken en nieuwe scholen bouwen. Nu is het zo dat schoolgebouwen die eigenlijk afgeschreven zijn, toch nog verbouwd kunnen worden volgens het Ministerie. Hij zegt dat men daar over het feit heeft gepraat of men bij deze school ook kan spreken over achterstallig onderhoud of dat de school afgeschreven is. Daarbij komt nog de vraag welk gedeelte op het bordje van de gemeente komt en welk gedeelte stichtingskosten zijn. De heer Bos vraagt of dit voorbereidingsbesluit ook inhoudt, dat wanneer de houten Sabinaschool in de toekomst verdwijnt, dit terrein weer oefenterrein wordt van de voetbalvereniging "Chrislandia" De voorzitter antwoordt dat dit voorbereidingsbesluit dit helemaal niet in hoeft te houden, omdat dit voorbereidingsbesluit geen bestemming inhoudt. Hij zegt dat de raad er over eens moet zijn wat er wel of niet gebeurt. De raad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. Voorstel inzake besluitvorming afvalverwijdering. Volgnr. 84-VIII-90 De voorzitter zegt dat de leden van de raad deze zaak waarschijnlijk wel in de krant hebben gevolgd. De gewestraadsleden hebben over deze kwestie al eens een uitspraak moeten doen. Nu komt het weer een keer terug in de gewestraad en daarna zal gekeken worden in hoeverre de gemeenten op één lijn zitten. Hij vindt dat dit een van de voorbeelden is, waarbij men zegt dat men toch op één lijn moet komen. Dit is een zaak waarbij de diverse gemeenten hun deelbelangen in willen brengen. Hij zegt dat een gemeente niet in de situatie wil komen dat men alleen de negatieve effecten krijgt. Hij zegt dat het mogelijk is, in geval de gemeenten het niet eens worden, de provincie het naar eigen idee zal doen. Het college heeft gemeend dat er over een aantal punten nog eens gediscussieerd moet worden. De minimale zaken waar men beslist over wil praten zijn, dat de gemeente niet voor het verleden op wil draaien met betrekking tot de mogelijke vervuiling van de Kragge en het feit dat deze gemeente wil dat de vervoerskosten van het afval geregeld worden.Hij zegt dat de leden van de raad het verhaal kennen van dat gemeenten elkaar vinden en dat dan ineens bepaalde stukken van rapporten niet meer van belang zijn. Hij zegt dat er dermate onfris met het geheel is gehandeld, dat daardoor de besluitvorming des te moeilijter voor de raden wordt. Hij zegt dat als er regelrecht naar aanleiding van het advies en het rapport gekomen was tot een besluitvorming, men geweten had waar men aan toe was. In feite heeft men iedereen' aan de kant gezet en binnerf een: klein con it de zaak geregeld. Hij zegt dat dit het probleem een beetje groter maakt. De heer de Vos zegt dat zijn fractie het in grote lijnen wel eens is met dit voorstel. Toch heeft hij op een aantal punten wat opmerkingen. Hij vindt het verhaal, dat in het voorstel als punt 2 aangeduid is, niet erg sterk geformuleerd. Hij zegt dat het antwoord van het dagelijkse bestuur van het Streekgewest zal zijn: Kijk op bladzijde 9 van het rapport. Daar staat dat de pooling van transportkosten op middellange termijn als een logische stap wordt gezien'.1 Hij zegt dat men dit bij het Streekgewest een antwoord vindt op deze vraag twee. Hij vindt dat dit antwoord niet volledig is. Hij zegt dat men nu wel kan zeggen dat dit een logische stap is, maar deze logische stap zal men toch moeten zetten, Hij zegt dat deze kwestie ook in de gewestraad van juni aan de orde is geweest. Daar is op een zelfde soort vraag van de heer de Vos ditzelfde antwoord gekomen. Het is toen alleen niet gelukt om een definitieve toezegging te krijgen. Hij zegt dat men toch door moet zetterrcm dezëtoe- zeggirrg te krijgen. Hij merkt op dat het misschien wat anders geformuleerd moet worden om een onduidelijk antwoord van het Streekgewest te voorkomen. Verder zegt hij dat zijn fractie nog een punt mist dat in het rapport genoemd staat onder 9d van het programma van actie. Hij zegt dat dat punt gaat over het vaststellen van het tarief van het storten op de Kraggen. Men stelt voor om voorlopig die vaststelling te doen in een periodiek overleg van de gemeente Bergen op Zoom en het Streekgewest.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1984 | | pagina 135