-14-
kan billijken. Hij kan het begrijpen dat men in Standdaarbuiten behoefte heeft aan een
kracht voor 40-uur. Op de vraag van de heer de Witte waarom deze gemeente niet
geprobeerd heeft om de overheadkosten terug te halen, antwoordt hij dat hij dan
terug moet vallen op het eerste verhaal van de voorzitter. De investering van deze
gemeente voor de computer was op voorhand niet afgestemd op het aldan niet meedoen van
Standdaarbuiten
De voorzitter zegt dat hij dit nog wil aanvullen. Hij zegt dat het college dit ook
moet relateren aan artikel 3. Het moet ook in overeenstemming zijn met de situatie
waarmee men zit. Het college zou via wachtgeldsituaties, het probleem met hetgeen
Standdaarbuiten betaalt, redelijk kunnen oplossen. Hij zegt dat dit niet het probleem
van de gemeente is, maar wel het probleem van de betrokken persoon. Standdaarbuiten
hoefde in feite alleen de medewerker over te nemen. De andere kosten, als zodanig
worden aan niet meer door Standdaarbuiten gemaakt. Hij zegt dat deze gemeente wel
zou kunnen zeggen: Die hadden wij zo mooi op deze manier toch mee voor U betaald",
naar dat heeft deze gemeente toen ook niet geregeld. Hij zegt dat men dan toen had
moeten regelen dat de gemeente de begroting op een ander wijze samenstelde. Geregeld
had moeten worden dat de gemeente een gedeelte van de overheadkosten van Standdaar
buiten terug zou krijgen en voorgesteld had moeten worden dat een afbouwperiode
moest worden opgenomen. Hij zegt dat hetgeen de heer de Witte heeft gezegd niet on
logisch is, maar dit is in 1981 niet geregeld. Hij zegt dat het college wat dit
betreft toch niet slim genoeg was.
Hij zegt dat de situatie zo is waar men nu mee zit. Als de overeenkomst niet meer
werkt om welke reden dan ook, dan is het niet zinvol om er mee door te gaan.
'Wat betreft de toekomst van deze gemeente merkt hij op dat er een overzicht bij de
stukken heeft gelegen inzake de problematiek waar deze gemeente zelf mee zit. Hiermee
gaat het college zich zeer nauwkeurig bezig houden. Hij zqgtdat men in 1985 niet alleen met
een sluitende begroting moet komen, maar ook met een sluitend personeeisverhaal voor
de afdeling Sociale Zaken.Hij zegt dat men wel een hap uit de begroting neemt,
maar hij merkt nogmaals op dat die hap grotendeels overheadkosten zijn en een klein
deel personeelskosten.
De heer de Witte wil over dit onderwerp nog een opmerking maken. Hij zegt dat hij
best begrip heeft dat het college hiervoor een compromis heeft willen zoeken. Hij
zegt dat hij het echter beter had gevonden als het college niet vooraf met bedragen
naar Standdaarbuiten was gegaan, maar achteraf met bedragen was gekomen.
De voorzitter antwoordt dat de heer de Witte niet moet vergeten dat er vooraf al
over gepraat is en dat in feite het uitgangspunt bij de gemeente Standdaarbuiten nul
was. Hij zegt dat men hard en zakelijk heeft onderhandeld met de gemeente Standdaar
buiten.
De heer Koevoets vraagt wat er gebeurt als de gemeente Standdaarbuiten op de
een of andere manier nee" tegen het voorstel zegt.
De voorzitter zegt dat dit heel eenvoudig is. Dan blijft de overeenkomst gehandhaafd.
Hij denkt echter dat dit niet gebeurt.
De heer van Halderen zegt dat hij de door hem gebruikte term disfunctioneren best
wil terug nemen. Hij wil zich verder bepalen tot datgere wat er in de stukken staat en
afzien van de door hem nieuw ingevoerde terminologie.
De voorzitter zegt dat dat op dit moment verstandig is.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders.
18. Voorstel tot wijziging van het Algemene Ambtenarenreglement. Volgnr. 84-VII-82
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders.
19Voorstel inzake voorwaarden recht van voorkeur koop van gemeentegronden t.b.v. woning
bouw Volgnr. 84-VII-87
De heer de Witte merkt op dat in artikel 7.2 van het besluit staat, dat de gemeente
een waarborgsom terug zal storten. Hij denkt-gezien het voorstel- dat het college
hier juist van af wil.